Väldigt konstig päls
Min ragdolltjej har en så otroligt konstig päls. Hur jag än kammar och försöker fixa så ser hon bara helt ovårdad ut. Hon har långa fina hårstrån uppepå kroppen, ganska kort på sidorna och under magen har hon istället så lång och tjock päls så det nästan släpar i backen när hon går. Hon ser jättetjock ut och det ser nästan "tofsigt" ut.
Om det vore en människa skulle man säga att gå och klipp dig, du ser för jäklig ut ;)
Hon har så otroligt mycket päls, riktigt tjock och lång på sina ställen och kort på sina ställen och det här är inget tillfälligt utan hon har så året runt?
Har ni några bra pälsvårdstips till mig hur jag ska få det att se OK ut. Min birma har hur fin päls som helst men min ragdoll ser som sagt helt ovårdad ut. Tyvärr…

Hon är alltså helt full av underull. Mycket mycket mer än min birmahona har. Hur ska jag få bort det? Kamning i överflöd verkar inte hjälpa.
En del Ragdolls har fått underull i överflöd från anfäder som var Perser - och har därmed en inte helt lättskött päls. Du kan ju kolla i din katts stamtavla om det är så ( http://www.pawpeds.com/db/?p=rag&date=iso )
Det låter som om hon skulle behöva en showpreparering, allt från avfettning och pälsinpackning till schampo och balsam. Du kan se på vår hemsida under Show och Preparering hur vi gör, andra använder andra preparat och får lika bra resultat. Det är viktigt att hon inte har några tovor innan du börjar.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
Dom där långa hårstråna låter som stickelhår. Prova att ta tag i några och ryck bort det. Om det lossnar lätt och katten inte verkar reagera så är det stickelhår. Det måste ryckas bort.Fastnar inte i kammar och borstar.
Och i övrigt så håller jag med #2 . Ge kissen ett bad eller två;))
Jag brukar inte rekommendera Furminator till ragdoll, och speciellt inte om de ska ställas, men om det är en katt med mycket underull så kunde det kanske vara värt att försöka.
Bör dock användas försiktigt, det är lätt hänt att man tar för mycket!

Tack för era svar.
Nu blir det badning ikväll (med inpackning och avfettning denna gång) och jag ska även prova att dra stickelhår. Jag kanske får en helt ny katt 

Huldabella så rätt du hade.
Jag hittade en perser långt bak i stamtavlan på pappans sida (från 1990 ungefär). Jag vet också att min katts pappa hade mycket päls så det är väl kanske ett släktdrag…

#2 du skriver att du till sist kramar upp kragen med lite mousse. Vad använder du för mousse? finns de någon speciell för katter, eller använder du den som är till människor?

Puffar eftersom jag gärna också vill få svar på samma fråga som #7