EUKANUBA/ROYAL CANIN?
Vilket foder är bäst, ska köpa en kattunge framöver och vilket foder rek ni?
Personligen så använder jag Hill´s torrfoder katten älskar det och vad jag vet så ska det vara ett utav de bättre nu kostar det ju lite mer men om man köper stora förpackningar så tjänar man på det.
Om jag förstått rätt så är det bra om det innehåller åtminstånne 32% proteiner och minnst 20% fett när det gäller foder till kattungar.
Nu är jag ingen expert men detta är vad jag hört.

Jag körde Royal länge förut men fick mer och mer problem att hålla hullet på både hunden och katterna, jag tror helt enket att deras mat blivit sämre, jag kör Eukanuba nu och är jättenöjd, men även Hills är ett jättebra foder, jag har provat mjukmaten endel och är jättenöjd, annars brukar mjukmat kunna resultera i dåliga magar, men inte Hills.

jasså?.. jag kör på Royal canin och dom har vart bra tycker jag, katterna älskar den och eftersom min kattunge (7 mån gamal) och min äldre katt (lite över 1 år) äter av varandras mat så måste jag blanda, så de e lite kattunge foder och lite indoor long hair. testade perfect fit och den gillade dom inte så värst mycke….
Natalie Andersson
WhiteWizard's katteri
Jag kör på Royal på alla mina katter, och är väldigt nöjd.
RC Babycat upp till 4månader och sedan kitten upp till ca 1 års ålder. Sedan RC Indoor Longhair…
Nöjd med det fodret, alla katterna älskar maten och håller hullet fint. Hade Eucanuba tidigare men de vart aldrig helt bra i magen av det..
Sedan får de tre som äter blötmat dela på en påse RC blötfoder morgon och kväll.
Vad äter din kattunge idag? Om det är ett av de bättre fodren skulle jag fortsätta med det som den är van vid. Och OM du senare vill byta ska du inte göra det rakt av utan sakta blanda i det nya, mer och mer tills det bara är nytt i skålen, över minst en 10 dagrs period. För att undvika en dålig mage.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Jag kan kanske anses lite partisk, men här hemma äter alla kissarna RC. Alla har varsin egen sort, men det blir att de smakar varandras rätt ofta också. 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

jag kör med Olivers petfood Large breed och det funkar alldeles toppen:)
Kattungar väntas hos GunBertus

Jeg fòrer mine med RC.
Har prøvd Eukanuba nå nylig, men endte opp med katter som kräkades og som inte ville ete
…nå ble dette vistnok sagt av en seljare före Pro Plan, men hon sa at Eukanuba nyligen hadde bytat ut några ingredienser i sitt foder, og at fodret nå er sämre enn det har varit tidligere?

Jag har mer och mer gått över från RC till Advance och ANF och Precept.
Jag har även alltid James Wellbeloved framme och det kattungefodret är kanon.
Eukanuba och Hills funkar inte här,ingen av mina katter gillar det fodret.
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Du kan få hur många olika svar som helst om du frågar olika personer, och går du in på nåt annat kattforum så får du höra att du helst inte alls ska ge torrfoder
Det finns en massa läror och olika riktningar när det gäller kattfoder.
Det man allmänt kan säga är att torrfoder ur en vanlig mataffär inte brukar vara av bra kvalitet, däremot kan man bra köpa blötmat därifrån - t.ex Mjau.
Vad du än väljer så ge första tiden samma mat som kattungen fått hos uppfödaren, och gör övergånen till nytt foder över en lång period.
Själv ger jag RC åt de som tål det, jag har en katt som inte kan äta det.
Vi ger Eukanuba till våra tre katter.
Jag skulle säga att Orijen är det bästa torrfodret om du frågar mig 
Våra katter äter Orijen plus Mjaus blötmat. Vi kommer även gå över mer och mer på BARF (läs mer på Barf forumet om du vill) som faktiskt är det allra bästa och naturligaste. Detta är vad jag tycker 
Jag har givit RC åt mina kissar, men båda har lite kluriga magar - Sting har ofta väldig löst bajs, så jag tvättar rumpan på honom ett par-tre gånger i veckan, och Blicka kräks nästan varje dag och är tvärtom lite hård i magen (plus att hon alltid bajsar på golvet istället för i lådan).
Jag började med RC Maine Coon-foder, gick över till RC Digestive men inget har funkat nå vidare.
Det finns en veterinär som har en djuraffär här i stan, gick dit idag och fick order om att köpa en påse Hills i/d. Så får vi se hur det går. Funkar det med den här, så att de båda blir bättre i magen så skulle vi inte gå tillbaks till RC utan fortsätta köra på Hills, fast ett "vanligt" foder - inte dietfoder alltså.
Jag ger mina Royal Canin och Orijen.

Ger våra katter RC. Hade Eukanuba sort och ena kissen började spy efter vi serverade den. Kanske inte har ett samband, kanske har ett men tror inte vi kommer ge dom eukanuba igen.
Eukanuba här, RC fungerade inte då Alfonz bara fick foderöverkänslighet av dem, oavsett sort (provade 4 olika inklusive de som ska vara bra för känslig mage.) men sen så provade jag eukanuba kitten och den fungerar utan problem.
http://www.svidjas.se
#11 Det man ska tänka på med Orijen är att det innehåller fisk, något som många katter kan reagera på. Men annars säkert ett bra foder.
#12 Jag skulle ge RC Intestinal (från veterinär, finns både som torr- och blötfoder) några veckor, och sedan när magarna stabiliserat sig över gå till RC Sensible.
RC Sensible tycker jag fungerar bra också åt de som har känsligare magar.
Jag ger i huvudsak Eucanuba Kitten,
Men jag har också lite RC och Hills Kitten iblandat, för att variera smaken lite… men ca 80 % Eucanuba..
Dessutom äter Mio en burk A/D om dagen för att inte bli osynlig, och de andra får liite mjukmat morgon och kväll, mest för gosets skull.
Ibland får jag små ryck och försöker mig på lite BARF, men det ballar alltid ur efter ett tag… och jag tycker dom är stora och fina och i god kindition utan… 
fressten, ett tillägg…
Jag köpte nyss ny hundmat och köpte då Royal Canins chiuaua-foder, och mina katter är som galna i det….
Dom står och krafsar på säcken och äter helt hysteriskt om dom får en chans… det måste vara väldigt gott… men det är ju hundmat, så jag försöker ge hundarna bara så dom äter upp, men jag har aldrig sett nåt liknande… 
vi människor gillar att variera smaken på våran mat, men katter tänker inte att nu har jag ätit fåglar en vecka så nu fångar jag lite möss för att variera smaken. 

Stirra dig inte blind på procenten, kolla istället vad fodret innehåller. Det kan mycket väl stå 40 % protein, men det kan lika gärna va vegetabiliskt protein. Katten ska ha kött.
Jag tycker att eukanuba är ett bra foder för att vara torrfoder, så mina katter får det, plus Bozita blötmat 3-4 gånger per dag.
Sarah.
Jag kör James Wellbeloved till alla mina katter och jag tycker det fungerar bra :-)
//Lotta
Här hos oss är det Hills med tonfisksmak som gäller för ett par av kissarna. Eucanuba Intestinal (för dåliga magar…) är favoritfoder för en annan, Royal Canin Exigent är populärt oxå.
Min lilla kattunge, ja lilla o lilla, hon är 8 månader nu äter Iams Kitten. Och det provsmakar några av de vuxna också ibland.
Testat Iams för vuxna katter o mina raggisar blev lösa i magen av detta foder! Eucanubas vägrar de äta förutom Intestinal då.
Smaken är som baken, delad, som sagt!
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Eukanuba är bäst enligt testen.
Mina katter är galen i hundens RC medium adult. De tuggar och morrar då hunden kommer i närheten, stackarn bara lägger sig och tittar på dem.
Eukanuba har, statistiskt sett, bäst innehåll. Dock har jag aldrig provat det - har inte sett det nånstans i nån butik här i Uppsala, tyvärr. Vi kör på RC för kastrerade katter här hemma.
Här bjuds det Eukanuba också. De minsta bebbarna får nu RC babycat men jag tänker byta över så snart de klarar Eukanuba kittens lite större bitar. Jag har testat Orijen också, men det var inte mina så förtjusta i.
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Jag har haft Royal Canin till våra när dom varit kattungar, men har nu fått hem en ny kattunge som blivit dålig i magen av det. Veterinären sa att det är mycket protein i Royal Canin och en del små kattungar har svårt för det.
Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se