Vad kostar kring import?
Jag undrar vad det är för kostnader för import från tex Danmark och Finland till Sverige?
Man måste vell först ta rabies spruta sen göra blodprov att antikroppar finns och sen måste katten ha ett pass?
Vad brukar ca priset för detta landa på?
Är det något jag glömt?
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

ansök hos Jordbruksverket om att ta in kattungen innan den fyllt 3 mån.
kostnad för ansökan 900:- denna summa gäller om du tar upp till 5 djur samtidigt..du betalar alltså inte för varje djur..
var ute i god tid, det tar ca 3 veckor att få ansökan godkänd.
allt som behövs och alla blanketter står på Jordbruksverkets hemsida. kattungen ska inte ha rabiesspruta
detta blir då en kostnad på djuret+ passet + ansökningsavgiften och sen resan såklart…
är katten över 3 mån är det rabies spruta+titertest+pass utöver det andra, alltså ca 2000:-till och oftast vill uppfödaren även ta (hutlöst) betalt för att ha katten så länge också ( mat,sand etc)
Kattungar väntas hos GunBertus

I båda fallen tillkommer sedan registrering för svensk stamtavla..en rejäl höjning från 100 kr till 300 kr
Kattungar väntas hos GunBertus

#1 Men om kattungen är över 3 månader måste man fortfarande ansöka om att ta in katten via jordbruksverket? Eller åker man ändå på kostnaden på 900 kr?
Vad kostar rabiessprutan? och passet? och titertest(antar att det är återbesök för att se att antikroppar finns?).
Vill altså veta vad de enskilt kostar ca?
Tycker mig se att de flesta hämtar katter efter 3 månader? Stämmer det?
Fixar uppfödaren(säljaren) överföring till svensk stamtavla eller gör köparen det själv?
Hur länge måste man vänta innan katten får komma till Sverige efter sin rabiesspruta?
#3 om katten är över 3 månader, måste du inte ha ett sånt tillstånd, det är bara om katten kommer innan 3 månader,
utan då måste uppfödaren se till att rätt papper blir ifyllda. Finns på jordbruksverets hemsida. läs här: sen måste du kolla om det är ett listat land eller inte, beror på deras rabies status. www.sjv.se
Jag kommer tyvärr inte ihåg i huvudet vad titertestet kostade, men man måste vänta 120 dagar efter sista rabies sprutan innan blodprov tas. Har man tagit en spruta finns risken att inte katten får tillräckligt med antikroppar så säkrast tar man två sprutor med tror jag 1 månads mellanrum.
Första sprutan får inte tas före 3 månader för då gäller det inte.
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Det är du som får fixa med svenska stamtavlan. Jag har ju just hämtat hem en liten kille från Danmark. Jag fick betala 1500 euro och då ingick 1 spruta, 2 avmaskningar, en som hon själv gjorde och en speciell som veterinären var tvungen att göra 1 dag innan införsel, pass, 2 veterinärbesök. Uppfödaren fixade även stamtavla + transfern som du måste ha till den svenska stamtavlan. För mig så tog beslutet från jordbruksverket knappt en vecka, jag skickade in det på måndagen och fick tillbaka det samma vecka. Sen måste katten tullas in också men det kostar ingenting. När jag fått hem honom så fick jag själv ge honom den andra sprutan + att Sverak krävde ett svenskt intyg från veterinären. Jag tror att det var allt.
Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

#5, menar du inte 150 euro?? annars är de ju nästan femton tusen, men då kanske katten var inräknad?
Stämmer, 1200 euro inklusive kisse, sa lite fel 1200 euro inklusive kisse inte 1500 euro
"0" läs på jordbrukets sida
Priserna beror på vad vet tar, det är helt olika

Tack allihop för era tips och svar!
#5 Om jag inte missminner mig så hämtade du vell din kisse innan han va 3månader? Hade hon du köpte av fixat allt snabbt och smidigt?
Ja, han var precis 3 månader, man har sex dagar på sig att hämta katten, den ska vara mellan 12 veckor och 3 månader.
Vi fixade allting på 3 veckor och jag hade en dag till godo innan han blev 3 månader puuuuuh.
Vi hade mailkontakt flera gånger i veckan för att höra hur det har gått för henne och mig med allt bestyr som måste göras innan katten förs in.
om man inte hämtar och flyger med katten själv, så måste man också betala en avgift på flyget när man hämtar ut katten. Jag betalade ca: 1800 sist. Det är en avgift för att personal hämtar katten och fraktar den från flyget till terminalen tror jag.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Jag hittar inte blanketten på jordbruksverkets hemsida
. Nån som kan hjälpa mig?
Det beror på vilket land katten kommer ifrån, hur gammal den är.
Gå in på jordbruksverkets hemsida, katter och skriv införsel i sökrutan så hittar du vad du söker
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Det är så himla olika priser och jag orkar inte skriva allt här
, men om du vill får du gärna ringa så kan jag hjälpa dig då jag vet från vilket land och så.
När det gäller stamtavlan är det inte alltid en självklarhet att du får med en utländsk stamtavla. Ta TICA t.e.x där beställer du/uppfödaren efter den separat, dvs. den följer naturligt inte med vid reg av kull, inte en stamtavla med fyra-fem gen.
Men jag förklarar gärna…
Vad det gäller papper från JSV, ring så du får rätt hemskickat. De är så himla BRA att ha att göra med.
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------