Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1591 ggr
Ilya
0

Åsikter kring torr-och blötmat

Vissa ger sina katter enbart torrfoder, andra enbart blötfoder, andra ger både och.

Vad "ska" man egentligen ge?

Behöver dem ens torrfoder (man hör så mycket om att det är onaturligt och inte alls är nödvändigt)?

Ös på med åsikter och tankar nu!

miher33
0

Jag vet inte vad som är rätt och riktigt men mina katter äter torrfoder, RC hair & skin som alltid står framme. Sedan får de lite "godis" då och då bestående av tonfisk, whiskas i sås, Mjau i sås, skinka mm.

David
0

Jag ger mina till 99% torrfoder, blötfoder spökar till det med deras magar, plus att de ratar det, tittar lite förskräckt, luktar och går därifrån. Lite tonfisk däremot går raskt ner, men det serveras bara vid festligare tillfällen! (och vad som är festligt är väl en bedömningsfråga Oskyldig)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

elyse
0

Jag ger mina torrfoder främst för att det alltid kan stå framme, men jag ser ju att de föredrar blötmat och det får de främst för att de ska få i sig nog med vatten då de är dåliga på att dricka.

christine58
0

Jag ger mina torrfoder som alltid står framme + en burk blötmat på kvällen. Veterinären sa till mig att det är bra att ge dom lite blötmat för det är jättemycket vatten i. Just nu får mina Royal Canin men jag funderar på att byta till Eukanuba.

Välkommen in på min hemsida www.lavendelkatten.se

Helona
0

Mina får Mjau blötmat i tetra, morgon och kväll. Torrfoder finns alltid framme. De tre vuxna har ätit RC Maine coonfoder tidigare, men jag har idag inhandlat Eukanuba. Hoppas att de gillar det.Obestämd

Baby Mazola äter Eukanuba babymat med god aptit Glad

Cheeserica
0

Önskar jag skrivit den där artikeln om torrfoder vs blötmat som jag inte tagit mig tid att skriva än så länge. Men någon gång så. ;)

Mina katter får bara Mjau blötmat, utom en som får specialmat just nu och får torrfoder och som ett brev på posten blivit tjock igen trots strikt begränsning. *suck* Jag håller på att fasa tillbaks henne till blötmat igen väldigt långsamt.

Katter behöver inte torrfoder alls, tvärtom innehåller det en väldig massa saker som katter inte behöver, till skillnad från bra blötmat som bara innehåller kött (och köttbiprodukter för att få in inälvor med vitaminer och ben för mineraler). Många säger att torrfoder behövs för tänderna men det finns inga bevis på att det har någon som helst effekt på tandhälsan. Bäst tandgymnastik får katterna genom att tugga på riktigt kött eller råa köttiga ben, t.ex rå kycklingvingar.

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

[[pimey]]
0

Alla vår tre katter äter numera blötmat till 100% och att övergå från torr till blötmat gick skitbra ;) Visst det kostar lite mer men inget kan sätta pris på sina katters hälsa!

Cheeserica
0

#7 Kul att det gick bra att gå över till blötmat! Visst är det som du säger. Glad

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

Amasing-Stars
0

Mine har tørrfor tilgjengelig hele tiden og jeg har satt ut 4 drikke skåler rundt om i huset slik at de drikker mere …. og alle spiser tørrfor  , men de får også bløtmat morgen og kveld .