Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 4362 ggr
Okay
0

Vad har ni för foder?

Jag har länge funderat på det med när jag ska byta foder till min Ragdoll vad det blir för foder. Jag har kitten 34 eller 36 till henne nu + kitten perser och hon är 10 månader. Så det börjar dra ihop sig att byta foder, men vad för foder ska hon ha?

Jag vill inte att hon ska växa för fort eller liknande. Vill gärna höra vad ni använder för foder till eran ragdoll och varför?

Om Disskutionen hamnade fel får ni gärna flytta den, visste inte riktigt vart den skulle va

// Simone och Jasmine

Amasing-Stars
0

Hei ,

noen av mine katter liker  Hills Kitten med kylling  og noen spiser RC kitten 36 og så har jeg en hunn som er forferdelig kresen og hun liker  RC Exigent 35/30 for katter som er veldig kresen .

Jeg er fornøyd med foret til både Hills og Royal Canin.

Jeg har 2 fertile katter( 1 hunn og en hann ) og 2 kattunger på oppvekst  og ingen av disse trenger å passe vekten sin så flere forskjellig forsorter står fremme til kattene bestandig

Omorose
0

Jag använder eukanuba och det fungerar superbra. Dom får fin päls och bra hull,  dom tycker även att det smakar bra. Dessutom får mina katter Hills chunks in gravy blötfoder några gånger i veckan. Det gör jag för att dom ska få i sig lite mer vätska och för att dom tycker att det är mumsigt :)

Sen vill jag tillägga att du inte behöver oroa dig om hon fortsätter med kattungematen över 12 månader, så länge hon inte blir fet är det ok. Dock bör du åtminstånde byta då hon är 1½ år, då kattungematen ofta innehåller större mänger av andra ingredienser än bara fett och protein.. Om du ska kastrera henne så bör du byta till vuxenfoder efteråt, annars så blir hon troligtvis lite knubbig.

louisdolls
0

Jag har problem med att dom inte äter torrfoder så jag ger mina katter mat som jag lagar till själv åt dom .

Mycket fisk blir det försöker lägga i torrfoder i den maten så att jag lurar dom lite .

Eller har jag helt enkelt skämt bort dom.

Jag har alltid olika sorters torrfoder framme till dom

Märken som uppfödarna rekomenderade mig och som dom har fått

under uppväxten.

Mat jag ger dom: strömming lax tonfisk makrill kyckling kokt skinka köttfärs äggula grädde med lite vatten i kokta grönsaker och ris som jag blandar i

Vi fiskar ju mycket så en del gädda har det åxå blivit.

Okay
0

Hon får vanlig Pussy och Wiskas blöt foder en gång om dagen ungefär. Jag ger henne även köttfärs mellan åt och kyckling ville hon inte ens smaka på :S

Tack för tippsen hitills, jusst nu ser det ut som det blir kitten foder längre då hon inte är överviktig eller likande. Hon kommer förmodligen kastreras nästa höst efter kattungarna. Sen efter det får vi se vad det blir xD Nu när jag vet att hon kan äta kitten länge (eftersom hon är den enda katten vi har som äter "kvalite" foder i familjen har vi ingen erfarenhet av sånt)

Sen brukar hon sno mat av dom andra katterna som rä vanlig mat om man säger då, har för mig att det är Kitty kyckling vi har nu till dom.

ItchyKoo
0

Jag skulle önska att jag BARF'ade, åtminstone delvis, men det lilla jag har provat blev inte alls poppis bland katterna, de "grävde" bara över faten jag ställde ut Obestämd Och jag känner inte att jag hinner/orkar vänja dem vid det nu, det skulle ta tid är jag rädd, och jag skulle nog få slänga mycket. Hälften av de katter jag har haft är väldigt kräsna och gillar bara torrfoder och möjligen Shebas svindyra kycklingfilé… Den andra hälften får en portion blötmat 2 ggr/dag. 

Men hur som helst, jag ger Eukanuba torrfoder och Bozita/Mjau/Whiskas/Sheba blötmat. (Sheba som godis.) Sedan har jag hittills gett RC Babycat till mina kullar, och de vuxna katterna får lite RC Maine Coon i perioder, de verkar älska de där stora kulorna!

Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!

Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå

www.itchykoo.se

Evenstars
0

# 5 Sitter just och funderar på att prova RC Maine Coon till mina vuxna, så de gillar den alltså? Tycker du att de ökar bra i vikt också?

Jag är lite bekymrad över om de kommer att öka bra i vikt (Läs: växa bra Glad) på RC foder. Själv tycker jag att mina ungdomar inte ökar lika bra i vikt på RC baby cat eller RC kitten som på eukanuba eller Hills kitten.

Jag tror jag ska ta och prova RC Maine Coon! Har hört fler som ger det och att deras katter också gillar det.

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

ItchyKoo
0

#6 Jag ger ju bara RC Maine Coon kombinerat med Eukanuba, så jag vet inte om det skulle vara tillräckligt kraftigt att ge som enda foder, när det gäller växande katter då. Men de gillar det väldigt mycket! Men en fråga till dig - ger du dina kullar Eukanuba Kitten som första torrfoder? När börjar du med det isåfall? (Förlåt om jag stjäl tråden lite, hoppas det är ok.)

Hanna Tjärnström

www.itchykoo.se

Singo-Torpet
0

mina katteräter RC maine coon, baybycat (min fertila hane behöver allt fett och port han kan få i sig vill ju inta ha en smallis ;) ) min kastrat äter fettsnåla RC foder. maine coonen får välja av de han vill ha av de 3 foderna. väljer då helst M.coon maten.

jag hade eukanuba kitten förut och då hade ja bara det, men nu har ja endast RC mat av olika slag.

raggorgeous
0

Tänk på att ren fisk inte innehåller Taurin som är livsnöjdvändigt för katter… Taurin är en aminosyra som katten inte kan tillverka själv i kroppen, och därför måste den tillfogas katten med födan. Det finns endast i kött av olika slag, tex kyckling och kött av olika slag.

… men det visste du nog redan! :)

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Singo-Torpet
0

#9 något spec foder som inehåller mycket sådant, min fertila pojk är lite kräsen vill helst ha torrfoder, eller Proplans eller vad de heter blöt mat på pytte små burkar kanske en 5dels dl i en burk. tror inte den sorten inehåller så mycket bra saker, inget farligt heller men han behöver ju lägga på sig lite så han inte faller ur.

Evenstars
0

# 7 Tidigare gav jag baby cat till mina småttingar + blött, men då jag fick min pälslösa bäbis-kille och jag blev rädd att orsaken var RC baby cat bytte jag till Eukanuba kitten även till kattungarna. Jag krossar dem dock (de är lite stora som första foder tycker jag) men efter nån vecka kan de knapra de som vanligt.

Nu till min kommande kull kommer jag att ge eukanuba kitten direkt då jag dessutom tycker att de öka bättre i vikt av det fodret.

S*Evenstar's

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)

Christina

GunBertus
0

mina katter älskar RC MCO maten , men jag har starka funderingar på att byta..en av mina MCO har fått utslag och jag vet inte om det är foderallergi…jag tror jag ska testa Eucanuba nu..fick reklamblad därifrån idag, och det var bra rabatt , 4:e säcken gratis..

till mina ungar har jag Hills och RC Persian kitten. Vill inte ge dem den vanliga Babycat , för en av mina ungar fick en gång en allergi chock pga RCmaten..han tappade hälften av sin päls och blev illröd i huden..

Kattungar väntas hos GunBertus

Evenstars
0

# 12 Intressant, det där med fler som tappa hälften av sin päls då de ätit RC baby cat…Min rädsla att det berodde på RC baby cat kanske inte var så obefogad ändå. Hur som helst undviker vi RC baby cat nu också för säkerhetsskull.

S*Evenstar's

Christina

OldTowns
0

Vi har gett samtliga kattungar RC Babycat utan problem. Men självklart kan det finnas individuella skillnader.

GunBertus
0

säkert..det kan ju vara andra orsaker. Kattungen kanske var lite nedsatt just då..men det var inget jag märkte, han var hur pigg som helst..

hur som helst, det har blivit att jag uteslutit Babycat efter den incidenten iaf..en uppfödarvän till mig hade precis samma resultat i en kull, så man blir lite misstänksam..

OldTowns
0

#15 Ifall vi framöver kommer uppleva problem kommer vi självklart överväga foderval. En annan sak att tänka på är att RC Babycat är enligt min kunskap det absolut största märket av torrfoder som man ger till kattungar i Sverige. Ifall det då sker incidenter kanske det då oftare kopplas till det just med tanken på volymen. Jag förespråkar inte på något vis ett märke framför något annat. Utan talar enbart utifrån min egen erfarenhet.

Evenstars
0

# 16 Har aldrig heller råkat ut för detta på tidigare kullar och alla dessa har ätit RC baby cat. Glad

Jag är långt ifrån säker eller för den delen tror att det beror på just baby cat, men efter vår erfarenhet och att jag dessutom gillar andra alternativ bättre känns det naturligt att avstå baby cat till de små.

Jag har även hört att håravfall kan bero på om man ger mjölktillägg eller inte så jag tror att det finns lika många anledningar till pälsavfall som spekulationer och sanningen till min bäbis-killes håravfall får vi nog aldrig riktigt veta säkert.Glad

S*Evenstar's

Christina

raggorgeous
0

men usch nu blir jag ju lite nojjig som just bestämt mig för RC Babycat… men å andra sidan har Xita ätit det hela tiden nu då hon diat dem så de borde ju redan fått i sig lite av de ämnena…?

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Evenstars
0

# 18 Jag tror du kan vara lugn, vännen Glad. Du kan nog lugnt ge baby cat till dina små. Kram Kicki

S*Evenstar's

Christina

ItchyKoo
0

#11 Smart, man kan ju förstås krossa Eukanuba kitten, tack för det tipset :-) Då har jag bestämt mig för att köra Eukanuba kitten även som första torrfoder till mina små!

Hanna Tjärnström

www.itchykoo.se

louisdolls
0

Är det någon som har erfarenheter av purina pro plan

kitten delicate ?

Blev rekomenderad den idag för kräsna katter .

Jag har ju haft problem med att mina inte äter av torrfodret.

Har givit dom RC baby kitten 34 .

// Elsa

Okay
0

#5 Jag och mamma har även tänkt på om hon ska få äta RC Maine Coon då dom är ganska lika i kroppen som raggisar, eller ja båda är stora raser och oftast innekatter om jag inte har fel (?)

#7 haha det är okej, tycker det är intressant att läsa :)

#9 Jo fick lära mig det i våras på lektionen :) I sommar ska vi fiska så hon får färsk fisk om hon nu vågar smaka!

FunHouse
0

Jag tycker att Eukanuba verkar vara ett bra foder. Bytte för att min hane skulle gå upp i vikt och det gjorde han. Men mina kattungar fick lösa magar…inte rinnande som vatten med dock rätt lösa tills jag bytte till Royal till dom. Då blev de genast fasta i magen.
Men nästa gång kanske jag ger hälften hälften så kanske magen klarar av det..

Jag skulle gärna vilja att mina skulle äta mer blötfoder…men de vill envist ha torrfoder. Jag ger lite varje dag nu för att vänja dom.

Leo älskar däremot Rått grishjärta, så han BARFas lite..Jag tinar en bit varje dag som godsak.

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Omorose
0

#21 Mina katter tycker om Pro Plan kitten delicate, jag blandar det ibland med eukanuba. Jag vet dock inte hur det funkar till små bebisar, den innehåller ju ganska mycket protein, kanske blir för kraftigt?

Men ur smaksynpunkt så tycker dom att det smakar kanoners, även då dom får för sig att vara kräsna…

Marie77
0

Idag köpte jag Iams Multicat, efter jag fått tips om att det är ett foder som ska funka bra på alla katter, tunna som tjocka. Fille har ju gått och nallat på mco-bebisens kittenfoder och blivit tjockare igen… *suck*

Alla mina katter äter ju även blötmat dagligen. Tyvärr så ratar dom Bozitas… Köpte flera smaker och ingen dög… *muttrar*

Nåja, dom äter Mjau-tetrorna iaf. Och nu ska jag sluta köpa tre olika  sorters torrfoder till dom! Hoppas den här Multicat funkar nu! Glad

Yataz
0

#25 Har också hört att detta foder ska vara så bra, men inte kommit mig för att testa ännu. Du får gärna meddela hur du tycker att det fungerar.

Martina

Yataz

Sprattelkattens
0

Jag ger ffa barf till mina katter, ger även lite blötmat från Mjau och Purina Pro Plan Delicate.

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

Singo-Torpet
0

nu äntligen har mina pojkar börjat gilla blöt mat och köttfärs och sådan dock äter de väldigt små mängder i taget så ja går här och häller upp lite lite åt gången mest hela dagarna (tur man har ett sådan jobb så man kan passa "deras" mat tider Flört)

Elvans
0

Jag ger mina torrfoder Eukanuba, men de får ibland "blötmat" som Bonzita (heter det så Martina?) som man kan köpa på Granngården. Min Flamman vill inte ha Eukanuban utan hon föredrar Whiskas torrfoder i olika smaker, men mest gillar hon kött  :-).

När jag hade kattungar så fick de äta Eukanuba kitten och det fungerade jätte bra.

//Lotta

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

www.elvansragdoll.se

www.elvansragdoll.blogspot.com

Trasan08
0

Är det ingen som ger sina kissar Orijen ?

Våra katter får Mjau i tetra, som skall vara ett av de bästa blötfodren.

De äter också Hills Scienceplans kitten torrfoder blandat med Orijen.

Hills började vi med efter att vår Cora vann en 5 kg påse, som sötaste kattungen Kyss, och blev jätteförtjust i det.

De får fri tillgång till både torr- och blötfoder. Vi är hemma på dagarna och kan kontrollera att inte blötfodret blir gammalt och trist.

***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah

Vi har kattungar!

Stödjer  Kattvärnet - Haninge  

Okay
0

Tack för alla tipps :)

Nu mera äter hon en blaning av Kitten foder + Kitten perser och ett för långhåriga katter, kommer dock inte ihåg vad det heter men det ser ut att bli bra än så länge :)

Dessutom får hon en matsked med burkmat morrgon och kväll (hon vill ändå nästan baar äta såsen xD)

Ilya
0

Kan man ge enbart blötfoder (ex Whiskas) elr måste man ha både torr-och blötfoder?

David
0

#32. Skulle rekommandera torrfoder också, och gärna både blöt- och torrfoder som du köper i djuraffärer (inte Whiskas osv). Mjaus tetramjukmat tror jag dock är ok.

Mina kissar äter i princip bara torrfoder, blötmat vänder de ryggen åt direkt. Är någon variant de kan tänka sig att slicka i sig såsen av, men inget mer.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Omorose
0

#32  Visst skulle du kunna ge bara blötmat, men eftersom att din kille är Kattunge så skulle jag komplettera med kattungetorrfoder, då det inte finns så många blötmatsorter just för kattungar (jisses vilken upprepning hehe)

Det jag brukar kolla efter då jag köper blötmat är att det inte innehåller:

socker, spanmål eller vegetabiliska biprodukter och stora mängder salt..

Bozita tycker jag är bra och smidigt i stor förslutbar tetrapack =) Då mina kissar äter blötmat tre gånger per dag så skulle dessa småpåsar som whiskas Mmmm eller liknande gå åt som smör i solsken.

Rosino
0

#32 Vad är orsaken till att du rekommenderar torrfoder också?

Det är väl jättebra om katten äter bara blötmat.

Ilya
0

#33 Okey.. undrar som rosino, varför rekommenderar du torrfoder också?

Jag köpte hem ett Whiskas junior paket samma dag jag hämtade lillen, vet inte om jag ska byta det elr ge det till honom.. hmm..

#34 Whiskas har iaf för kattungar, det köpte jag hem för några dagar sen :) men då kanske jag ska byta det till nåt annat bättre märke blötmat.

[Litlamins]
0

# Jag kör med RC foder. Pga att mina kräsna katter äter bäst/mest av det. De håller fint hull och är fina i pälsen. Om det nu beror på en massa tillsatta smakämnen eller inte vet man ju inte. Har försökt byta över till Eukanuba helt och Iams helt. Men då magrade nån av de kräsnaste av i hullet, eftersom de inte åt lika mkt… Eukanuba skulle jag gärna vilja att de åt pga kötthalt mm. Har en skål med sånt också upphällt, men den går åt mkt saktare än RC skålen… Eukanuba är väldigt prisvärt för ett bra foder om man har uppfödarrabatten!

Men hos oss blir det RC om katten själv får välja…

Bebiskatter hos oss har fått börja med Babycat RC- det har gått bra hittills.

#30 Orijen gillar mina katter inte alls särskilt mkt, dessutom blir de väldigt risiga i magen av det, så nu ger jag det inte alls längre. Har hört flera andra som säger samma sak. På vår Zoo affär sa de att man skulle vänta ut risiga magen - den skulle ställa om sig.. märkligt….

ProvinsiaRivers
0

Jag har oxå bara RC foder åt katterna numera.Dom verkar gilla flera sorter:-) Och dom är fina i hullet.

Testade Orijen nyligen men en av honorna började klösa sig i huvudet och fick typ exem…Så fort jag bytte till RC tillbaka helt så blev hon bättre.

Alla är kräsna med blötfoder,utom fertila hanen.Har hört flera raggis-ägare säga att dom är kräsen med blötfodret…

Ang.babycat RC,så har jag inte upplevt det negativt hittills. haft dock bara 3 kullar som alla fått det fodret.Sedan när dom blivit större så har dom ätit Kitten Persian för att den vanliga Kitten RC har gett dåliga magar…

David
0

#35. Tänker lite på tänderna också, om jag inte drömt så läste jag någon forskningsrapport om att de behöver något att knapra på för att "fräscha till" tänderna.

Men hos mig är det bara RC torrisar som gäller. Det verkar som alla varianter går hem. Kör en egen liten blandning just nu, MCO-fodret, Digestive och Hair & Skin. Att jag måste ha i stora bitar beror på att jag har en bulimiker som glömmer att tugga ibland. Och de andra verkar också gilla att få tugga lite så. Excients tre olika smaker är också superfavoriter, kanske lite för superfavoriter om jag inte vill ha golfbollar till katter inom kort.

// David

Rosino
0

#35 Det är en myt att torrfoder är bra för tänderna. De flesta katter sväljer dessutom torrfodret helt, eller tuggar bara en gång.

Ska man ha nåt som ger tänderna arbete så ska man ge t.ex råa (obs ej tillagade) kycklingvingar.

Jag ger också en del torrfoder även om jag är övertygad om att enbart blötmat vore bättre för katterna.

[[pimey]]
0

jag använder perfect Fit junior och ska sen gå över till "One" eller till perfect fit för vuxna :) sen så ger jag blötmat också!

Lottis-Gottis
0

Jag kör oxå på RC, persian och hair and skin, testade Pro plain och då blev alla kissarna hårda i magen fast de drack mycket vatten. Mina Perserkatter är inte så kräsna på maten men en av mina två Raggisar är väldigt kräsen och vägrar äta torrfoder helt utan att jag måste blanda det med kokt torsk och Bozita Rädspätta eller Abborre.

Kanske ska testa RC Main coin till mina.

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Elvans
0

Jag skrev i början på tråden att jag använde Eukanuba, jag har nu sedan en tid bytt foder och ger numera mina katter James WellBeLoved. Problemet jag hade med Eukanuba var att alla mina katter inte gillade det. Nu har jag i alla fall hittat ett foder som alla katterna gillar..

//Lotta

www.elvansragdoll.se

Lottis-Gottis
0

Har oxå testat JamesWellbelove och de älskade detta foder, finns inte att köpa här i Oskarshamn. Men skickade efter detta.

Glad Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly Kyss

Elvans
0

Mina 3 katter äter 10 kg på 2 månader  :-). De älskar verkligen detta foder  :-)

//Lotta

www.elvansragdoll.se

Omorose
0

#36 Skit i "märken" och utgå efter innehållet istället. Royal Canin t.ex, är ett stort ock välkänt märke, dock tycker jag deras blötfoder är riktigt uselt.. varför fylla ut med massa spanmål?

#35 Ok, ger du bara blötmat till kattungar också eller kompletterar du med något? =)

Rosino
0

#46 Som jag skrev i inlägg # 40 så ger jag både torrfoder och blötmat, även om jag tror att bara blötmat är bättre.

Detta gäller såväl vuxna som kattungar. En av mina katter vägrar äta torrfoder, hon rör det inte överhuvudtaget hur hungrig hon än blir.

Neo033
0

Mina kissar är inte jätteförtjusta i blötfoder… slickar mest upp såsen (oavsett sort) och ren fisk/kyckling osv fnyser de bara åt. Nej det är torrisar som gäller här och mina har fått RC babycat och RC kitten. När lillan kom gick jag dock från RC babycat till Eukanuba kitten (för båda). De äter de ff och är superfina i hullet. Jag är jättenöjd med Eukanuba så det kommer jag att fortsätta med här.

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Rosino
0

Viktigt om katten äter bara torrfoder är att se till att den dricker ordentligt. Annars kan det bli problem med urinstenar i framtiden.

David
0

#49. Absolut! Det är ju en av nackdelarna med torrfoder, och en stor fördel med blötfoder, att då får de automatiskt i sig mycket vätska.

Jag har tur att mina dricker väldigt mycket, men som du säger, det är väldigt viktigt att man har koll på det om man bara, eller till stor del ger torrfoder.

// David

Omorose
0

Det som fungerar för mig här hemma nu:

Kattungen + min smala kastrat hona får: Eukanuba kitten blandat med RC Babycat. Då luktar inte avföringen lika mycket och dom äter maten med större aptit än om jag bara har eukanuba (vilket jag helst vill)

Min vuxna husis hona som har en tendens till att lägga på sig och har känslig mage får: Eukanuba intestinal veterinär foder blandat med någon sorts RC (för smakligheten, annars äter hon så dåligt)

Dessutom får dom blötmat 3-4 gånger per dag, Bozita. Torrfodret ställer jag ner då och då under dagen, annars äter dom varandras foder. När vi far bort får dom en drös blötmat.

Sarah.

Raggedydoll
0

kan meddela att vi håller på gå över på Pro-Plan nu.

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

SiljeHelen
0

Her spiser vi kun RC. Prøvd ut litt forskjellige typer nå til de voksne, så er ikke sikker på hvilke jeg skal kjøpe neste gang. Hills og Eukanuba må jeg kjøre mange mil for å kjøpe, og det blir for tungvint når en har mange katter og kjøper mye i gangen.

Min kattunge foretrakk RC Perser kitten fremfor RC Maine Coon kitten og den vanlige RC kitten. Så hun spiser det Flört

En mann som hadde RC-stand på en utstilling sa en gang til noen utstillere: "Hvorfor gir dere bløtmat hver dag til kattene og flere ganger pr dag? Får barna deres godis hver dag?"

En skulle heller aldri blande mat, husker ikke helt 100% sikker hvorfor, men det hadde noe med at katter har liten magesekk og når en gir forskjellig fôr så gir det gasser i magen til katten (pga forskjellig protein-nivåer i forskjellige merker? Kan det stemme?) En skulle sette frem 2 skåler og se hvilke katten foretrakk. Den som stod igjen tar en bort.

Ilya
0

Ingen härinne som ger Mjau till sin katt och har något att säga om det fodret?

[[pimey]]
0

Våra huskatter äter Mjau torrfoder..antingen Mjaus räkfrossa eller Mjaus fiskfest.. men jag tycker inte att det är något bra foder, vi har mest köpt det för att det varit prisvärt men Mjaus blötmat är bra fast vår raggis blir så lös i magen av den blötmaten så han får annan sorts blötmat ,men nu ska alla katter få gå över till RC ! Sen så tycker jag Mjaus torrfoder är bättre än friskies iaf OM man nu hellre skulle vilja ge dom det.

Ilya
0

#55 Jag har hört att Mjau ska vara det bästa "lågbudgetfodret" för katter, och att Friskies är det sämsta du kan ge din katt.
Kika in här.

[[pimey]]
0

alla har olika åsikter och syn på saken men vi ger iaf Mjau till huskatterna och Perfecit fit till raggisen..

Ilya
0

#57 Detta är inga åsikter, utan undersökningar som gjorts ;)

Varför ger du förresten olika märken på foder beroende på om det är huskatt elr raskatt?

[[pimey]]
0

alltså våra huskatter har alltid ätit de och när vi skaffade Bosse (raggis) så fick han perfect fit för kattungar och det vill vi såklart inte att våra huskatter ska smälla i sig då de är vuxna katter. därför har vi två olika foder ;)

Ilya
0

#59 Jaha okey, då förstår jag ^^

Cheeserica
0

#54 Mina katter får endast Mjau blötmat och inget annat, jag undviker torrfoder så långt det bara går. De kan få torrfoder ibland som godis i aktivitetsleksaker eller dylikt men inte som mat.

Jag har skrivit om det tidigare också, men blötmat (jag skulle nog vilja påstå oavsett märke) är bättre än vilket torrfoder som helst näringsmässigt, fast det är det tyvärr många som inte vet. Allt handlar om att räkna om till torrsubstans innan man jämför. Någon gång när jag får tid och ork ska jag skriva en mer utförlig artikel om det men det verkar aldrig bli av.

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

[[pimey]]
0

efter all sorts efterforskning så funderar jag starkt på att gå över helt till blötmat då jag tycker att det verkar vara tusen gånger bättre än torrfoder och då alla våra katter ÄLSKAR blötmat så känns det inte som något problem..Ger du något mer än bara blötmat exempel råa kycklingvingar eller dylikt? hur gick du till väga med att övergå från torrfoder till blött utan att det blev dålig i magen?

Cheeserica
0

#62 Nu för tillfället ger jag inget mer än blötmat, annat än att de kan få lite rå kyckling ifall jag själv ska tillaga (svensk kyckling). Tidigare har jag gjort egen barf och gett men inte nu pga lathet. Kycklingvingar (råa) ibland funkar också bra om man vill, eller kycklinghjärtan som är en riktig favorit hos mina katter.

Jag hade inga problem att byta till blötmat, mina katter blev inte dåliga i magen, men det är olika och där får man prova sig fram. Bäst är att sakta vänja över katterna genom att öka portionerna efterhand, och minska på torrfodret då. Det underlättar ju helt klart att dina katter tycker om blötmat :) för det brukar vara där problemen ligger! Torrfodret sprutas med smakförhöjare för att katterna ska vilja äta det så många katter blir beroende av det och föredrar det framför blötmaten.

Lycka till med invänjningen!

[[pimey]]
0

Okej tack så mycket för svaret :) Håller nu på att vänja över dom och dom ser så förundrat på mig då matte ger dom blötmat så ofta ;) haha

Ilya
0

Om man blöter upp torrfodret i vatten, blir det likvärdigt med blötfoder då eller är det fortfarande en jätteskillnad?

Fortfarande högre halt kött i blötfoder antar jag..

Cheeserica
0

#65 Jag gjorde en exempeluträkning i en annan tråd och jo, det är stor skillnad. Blötmaten har alltid väsentligt bättre värden. Jämförelsen jag gjorde var mellan Mjau blötmat och Eukanuba torrfoder har jag för mig, borde gå att hitta via sökfunktionen även om den tyvärr är dålig på denna sida.

Rosino
0

#65 Den enda fördelen med att blöta upp maten skulle väl vara att katten då får i sig mera vätska. Men maten blir inte bättre för det.

Nackdelen är att hållbarheten försämras kraftigt, uppblött torrfoder ska man inte ha stående länge.

Rosino
0

För att kunna jämföra torrfoder och blötmat måste man räkna om värdena för blötmat till torrsubstans

Mjau oxkött i sås enligt doggys hemsida:

Protein 8%, fett 5%, kolhydrater (NFE) 1,5%, växttråd 0,5%, mineraler (aska) 2% (kalcium 0,3%, fosfor 0,3% och magnesium 0,02%), vatten 83%.

Det blir i torrsubstans:

Protein 47,1%, fett 29.4%, kolhydrater (NFE) 8.9%, växttråd 2,9% osv.

Det är alltså de omräknade värdena man ska använda vid jämförelser.

Cheeserica
0

#68 Man måste förstås även räkna om värdena för torrfodret till torrsubstans innan man jämför, men det tror jag bara du glömde skriva för jag vet att du har koll på sånt här. Flört Även torrfoder innehåller en viss del vatten, oftast runt 7-8%.

Rosino
0

#69 Jo så är det ju - men det är många som inte vet att man måste räkna om för att jämföra, och så får man frågan var för man ger blötfoder när det innehåller under 10 % protein och fett t.ex.Glad

Tänkte inte på att skriva att torrfoder också innehåller en del vatten.

Cheeserica
0

Hittade den uträkning jag gjort tidigare, det var en jämförelse mellan Orijen och Mjau kyckling. Klistrar in den här, så kan man göra en snabb jämförelse av ett "bra" torrfoder och en bra blötmat. Har bara inkluderat protein, fett och kolhydrater för enkelhetens skull.

Orijen Cat innehåller 42% protein, 20% fett, 18% kolhydrater och 10% vatten. Omräknat i torrsubstans blir detta 100%-10%=90% torrsubstans. Dvs protein 42/90= 46,6%, fett 20/90= 22,2%, kolhydrater 18/90= 20%.

Mjau Kyckling innehåller 10,5% protein, 5% fett, 0,3% kolhydrater och 82% vatten. Omräknat i torrsubstans 100%-82%=18% ts. Dvs protein 10,5/18=58,3%, fett 5/18= 27,7%, kolhydrater 0,3/18= 1,6%.

GunBertus
0

Ni som endast ger blötmat..hur mycket ger ni? är det g/kg katt?

tillsätter ni taurin då?

Cheeserica
0

Mina får ca 2-300 g blötmat per dag och katt, ibland mer. Har i princip fri tillgång fast utportionerar 2-3 gånger per dag och tar undan tallriken när de ätit klart. Ingen av mina katter blir tjocka på blötmat oavsett hur mycket de får så man behöver inte begränsa mängden egentligen.

Jag ger Mjau blötmat, det är ett helfoder och inget behöver tillsättas. Eller varför skulle man behöva tillsätta taurin menar du?

GunBertus
0

jag trodde man var tvungen att tillsätta taurin i allt som inte var torrfoder..

jag köpte alltid färskfoder till min hund från Nordic hundfoder, och de hade även till katt, men då var man tvungen att tillsätta taurin sa de, och då utgick jag från att det gällde all blötmat, men när jag googlade på Taurin så förstår jag det som att det finns naturligt i kött, är det så?

(när jag googlade hittade jag en intressant sida, kanske lite Off topic fast intressant)

http://www.swecat.com/Katt/Naringslara

Cheeserica
0

Ja precis, taurin finns naturligt i muskelkött, speciellt i hjärta! I princip all mat man köper i affären är helfoder och där behöver man inte tillsätta något. Undantaget är nog vissa av dessa små "lyxburkar" blötmat, vet inte vilka märken men det ska som sagt stå på burken om det är ett helfoder eller inte.

Det är egentligen bara just färskfoder och BARF som man måste tillsätta saker till. Men när det gäller färskfoder så räcker det egentligen att ge lagom mycket av kött av valfri sort, hjärta, lever och ben, allt rått förstås, för däri finns alla näringsämnen som katten behöver, inklusive taurin. Recept finns det ju massor av men det har du kanske redan hittat när du googlat. :)

Swecats texter är jättebra, de är skrivna av Matilda som tidigare hade hemsidan "Matildas kokbok". En riktig kattmatsguru! Här är hennes (vilande) blogg, där hon skriver att en bok kommer komma så småningom. Toppen! Där finns också en massa länkar för vidare läsning om man är intresserad.

Riktig kattmat