"Splitt face"
Sitter å lurer litt på fenomenet "splitt face". Synes disse kattene er litt ekstra flotte og fasinerende siden de ikke er "identisk" på begge sidene av ansiktet.
Men en ting som jeg lurer på. På de kattene jeg har sett så er fleste parten av disse "splitt face" kattene MITTED. Er det noe spesiell grunn til at denne tegningen er hyppigere på mitted kattene ? Det er mulig at jeg tar feil, men har tittet mye på disse kattene i en god stund da jeg selv kunne tenkt meg en skilpadde med nettopp "splitt face" med tiden. Og som sagt synes fenomenet dukker hyppigere opp hos mitted enn noen av de andre varianten.
Sent på kvelden så det er godt mulig det er noe jeg misser. Men glad for svar.
Spitt face är när är skällpaddsfärgat har huvudsat symetrisk halva aniskten med en färg till exmpel brun och andra halva med en annan till exempel röd den kan mycket väl bara en mitted bicolor eller colorpoint.
Hoppas att mitt svar har hjälpt dig!

Hei Mili.
Ja jeg vet at det kan være på både skillpadde mitted og colorpoint. Men har jeg rett i at fenomenet i 99 % av tilfellene er på mitted kattene. At det fleste kattene som er Splitt face er mitted.
Hvor mange av dere som har katter som er " splitt face" har det på en katt som er mitted?
(Legg gjerne med bilder, for det er så flotte katter)
Lovis fick en mitted med splitface i sin första (och hittintills enda) kull. Har inga bilder på honom på denna dator men kolla på abayomis hemsida så ser du honom, W kullen (Whiskey)
http://www.svidjas.se

Anledningen är att fördelningen av färg hos sköldpaddor har att göra med graden av vitfläck. Ju mer vitt en katt har, desto mer sammanhängande är fälten av svart/rött, blå/creme etc. Kommer skriva svart/rött i resten av texten för att förenkla.
Detta gäller hos alla kattraser, inte bara maskade som ragdollen. Dvs katter som har inget eller lite vitt blir väldigt "melerade" i färgen, det röda blandas med det svarta så de blir väldigt spräckliga. Dessa blir alltså sällan sådär tydligt splitface eftersom de inte har några stora färgade fält.
Katter som är t.ex. mitted, dvs har ca 25% vitt, får större sammanhängande fält av rött och svart. En bicolor får ännu mer sammanhängande fält, men där har vi ju bicolorbläsen som gör att man bara kan se färgen utanför bläsen, alltså blir de inte splitface på samma sätt som mitted.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------
Mm, gillar split face!!! Snyggt!
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !