Vikt på era Raggisar
Vad väger era katter?
Ange kön, ålder och gärna om det är normalhull osv.
Börjar med några av mina;
Ecco, Fertil Hane, 1,5 år = 7 kg - något för tjock
Elise, Fertil Hona, 2,5 år = 4,5 kg - normalhull
Herkules, Kastrat Hane, 2,5 år = 7 kg - börjar bli något för tjock
Ecco och Herkules går nu på diet 
Martina
Yataz
Plexus(7år - hane - kastrat) 8,5kg - går på dietmat
Apollon(3,5år - hane - okastrerat) 5,1kg - får extra fettmat och
B-vitaminer & taurin
Mili
La Paz kastrathane ca 5,2 kg- skulle lätt kunna gå upp lite…
Filip kastrathane ca 6,7 kg-midjemåttet är eehmm lite väl stort. Han borde ligga på runt 6 kg men det är svårt att få ner honom dit. 
Timotej kastrat hane snart 3 år väger 5.3 kg vägde detta som fertil också Normal hull
Pyret kastrat hona 4 år väger 4.3 kg normal till slank
Blaizan kastrat hona 2 år väger 4.8 kg går under namnet köttbullen och behöver tappa några hekton
#1 exta fettmat, kan du ge tips, min fertila hane väger bara 4.5 kilo och skulle behöva gå upp en bra bit till 
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt

Atlas kastrat: 6,5 år och väger ca 5,8 kg. Normalhull, faktiskt
Astrid ( Mara )fertil : 2,5 år och väger 4,3 kg. Normalhull
#4 Tips som funkar för min hane i alla fall:
RC Sensible 33 är extra fettmat men jag ger min hane idag hälften RC Maine Coon 31 och RC Kitten 36 och ger honom varje kväll 5cm av Gimpet Cat Power Plus (taurin och protein) och 3 till 5 ml Dr Clauder's Fellplus Shiny Coat . Kan hjälpa så katten kan gå upp till ett kilo till av sin nurvarande vikt. Min hane vägde 4,2 innan jag började ge honom extra vitaminer.
//Mili
Kastrathane, 5 år= 4kg(samma som när han var fertil.Alltid vart för lätt)
Kastrathane,6 år(huskatt)=5kg,normalhull
Fertilhona,1.5 år(dräktig)= 4kg,normalhull,knappt gått upp trots dräktighet..
Fertihane,9.5 mån=6kg.Lite hängbuk men normalt för åldern

oj oj.. vet inte om ja vågar svara..
Mille 10mån 5,8kg normalhull.. fertil.
Manne (maine coon) 6½månad 5,1kg fertil. normalhull, lite hängbuk, men de är väl normalt tror ja?
sen har vi då Melker kastrat 2år 3mån. 9,6kg, vägde 8,3 fertil och var då ganska lagom så målet vi bantar mot nu är 8,1kg, men de går sakta men säckert nedåt…
Lexus 1 år kastrathane: 4,6 kg
#6 Tack för tipset. RC 33 o Maine Coon ger jag normalt till mina katter. Kitten 36 finns här hemma oxå nu iom att jag har kattungar. Får prova med vitaminerna
-------------------------------------------------------------------
Ragdoll kull född 25 jul med underbara padd tjejer fortfarande till Salu
Välkommen in på: http://hvenhildas.com för en titt
Flamman (fertil hona) hon är 1 år och väger ca 4 kg
Exet (fertil hona) också 1 år väger ca 3.5 kg
//Lotta

Min ragdollpojke här hemma väger nästan 4,2 kg och han är bara 5,5 månader gammal.. Är det normalt? Det är ju min första raggis så jag vet inte riktigt vad dem ska väga i den åldern.
Jag har ju hört att hanarna kan väga upp till 9 kg, han kanske kommer att bli en av dem :P

#12 din pojke väger väldigt normalt, att ragdoll hanar kan väga 9 kg tror jag du ska ta med en nypa salt. Jag har sett många ragdolls genom åren och de vikterna har vi inte på ragdollen, en maine coon kan komma upp i de vikterna och jämför då storleken på ragdoll och maine coon.
Jag skulle tippa att en normal vikt på en ragdollhane ligger mellan 5-7 kilo lite varierande.
Jag har sett en ragdollhane kastrerad för ett par år sedan, han hade säkerligen en hög vikt uppemot 9 kg, man han var smällfet och bara låg
så vikten säger inte så mycket utan man får titta på helhetan av katten så de har rätt proportioner för dess storlek.
/Åsa
Östen (fertil hane) 1 år 5 mån ca 6.7 kg
Dana (kastrerd hona), 5 år 4 mån ca 4.4 kg
Diva (fertil hona), snart 5 år ca 4.3 kg
Aya (fertil hona), 2 år 4 mån ca 4.2 kg
Tia (fertil hona), 2 år 3 mån ca 3.5 kg
Candy (kattunge), 4.5 mån ca 2.4 kg (har dock inte vägt henne på ett tag)

#12 min pojke Melker vägde 5kg, 6mån, men då var han inte fett. och han är stor nu, ska väga runt 8-8,5 när bantningen är klar och då är han inte fett, utan normalhull.
Jag tror att folk har ibland orimliga förväntningar och krav på hur stora hanar egentligen ska vara.
Gäller både Ragdoll och Maine Coon, säkert bland skogisar oxå. Ragdollhanar som väger uppmot 9 kg är inte vanligt. Visst förekommer det säkert några exemplar men som sagt dom tillhör inte majoriteten. Samma med Coonisar: där verkar många tro att alla hanar ska väga 10-12 kg vilket inte heller stämmer (med några få undantag)
Störst är inte alltid bäst! 
Jag väljer hellre en katt på 5,5-6 kg och grymt bra typ än en katt med ok typ och en vikt på 10 kg.
Ymer - 8.5 kg, har alltid varit väldigt stor/tung och äter normalfoder. Ökar inget mer utan håller sig på det, men har en liten söt "fluffpåse" under magen…
XIta - nu dräktig men annars väger hon 4.5 kg och normalhull.
Tosca - 3 kg och kunde gärna öka lite.. lite tunn.
:))
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

safir 11 månader väger 3.2 kilo men hoppas starkt att hon blir något större… men å andra sidan så växer hon fortfarande en hel del, så med lite fortsatt vexande kommer hon nog upp i 4 kilo kanske…

#16 håller med om att störst inte alltid är bäst…
men bättre stor och okej förövrigt än liten och okej förövrigt :)
men nu när man blivit lite mera nyfiken på vår ras på senaste tiden och man börjat kolla runt lite så har ja hittat väldigt mycke större katter bakåt, alltså äldre, (inte bara tittat här i sverige) än vad ja hittat som är i den yngre generationen, vilket ja tycker är lite tråkigt, bra typ går före men ja tycker storlek är ganska viktigt det med, och med det menar ja inte att katten ska vara fett, hoppas ni förstår mig rätt nu…
Jag tycker abslout inte vi får tappa storleken på Ragdollen, men det är det nog ingen som vill heller. Men just eftersom Ragdollen sägs vara en stor katt som ska väga si och så mycket så är det nästan så man ursäktar sig när de inte gör det, upplever jag. Visst kan vi arbeta på storleken, men det är också mycket annat som ska vägas in.
Man ser många som skryter om katters vikt och som kanske väger hela 8 kg. Och sedan ser man att katten knappt kan röra på sig. Det är ju inte sunt det heller och vi ska ju inte avla på fettma, eller hur? Fettma är inte hälsosamt för våra katter.
Jag har själv en fertil hane här hemma som väger hela 7 kg! WOW säger många, vilken bjässe. Jo, men så är han tjock också och ska nog väga runt 6-6,5 kg eller nåt skulle jag tro.
Vi kan inte göra katterna större än de är mer än att avla fram det långsiktigt. Att övergöda dem är ingen lösning och gör dom inte större, bara fetare.
Och en proportionerlig kroppsform är bra mycket snyggare än en fet katt 
Bara några tankar från mig om vikt!
Fortsätt gärna att ange vad era katter väger. Tycker det är väldigt intressant!
Martina
Yataz
#19 Förstår precis… 
Ragdollen ska vara stor, det håller jag med om.
ja jag kommer lägga STOR vikt på storleken… både mamam och pappa katt är stora och tunga individer :D och helt underbara i temperamentet! Också superviktigt.. utöver hälsa så klart!!
Fick tyvärr höra av Håkan Kasström då jag var och ultraljudade Xita att Ragdoll börjat få ett mindre trevligt temperament i vissa led.. väldigt trist! Sånt hoppas jag verkligen inte att det avlas vidare på.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Jag fyller väll på med lite vikter jag också då
Zophie 3år 3mån, kastrat = 5,1 kg
Zoleya 7mån ,fertil = 4,5 kg
Luzifer 1,5 år, kastrat = 3,5 kg men på uppåtgående igen
Fyller i med några till från mig;
Bessie, Kastrat Hona, 6,5 år = 6,7 kg - på tok för tjock (kämpar med diet)
Ronja, Kastrat Hona, 4 år = 4,3 kg - normalhull
Det vore jättekul om fler fyller i med sina vikter så kan jag försöka göra en liten sammanställning sedan! Glöm inte att ange om det är normalhull eller ej!
Martina
Yataz

Chivas, kastrathane, 6 år - Ca 6 kg, skulle behöva gå upp några hg (normalvikt 6,5 kg)
Sammi, kastrathona, 7 år - Ca 4 kg, normalhull
Skyler, fertil hona, för tillfället dräktig men vägde före parning ca 4,5 kg, normalhull
Leola, fertil hona - ca 3,5 kg, skulle kunna gå upp någon hg.

Melkers avkommor som bor hos min vän sandra..
8mån, 2 fertila pojkar 5kg var. spännande att se vad som händer viktmässigt efter kastreringen om en vecka, då båda är ganska taniga nu. skulle nog kunna väga 7kg utan att vara det minsta fetta.

Bidrar med tre av mina:
Dimma, fertil hona 3½ år - 5,3 kg och på väg nedåt, normalvikt ca 4,8 kg.
Leica, hona 8 mån - 4,1 kg, skulle kanske behöva leka av sig lite trivselvikt (domarens kommentar vid 6 mån ålder: "om hon inte var så ung skulle jag fråga om hon var dräktig"
)
Mozzarella, fertil hona 1½ år - 4,4 kg, normalhull
Får återkomma med de andra två, de bor utan våg.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------

Luna, fertil hona 11 månader - ca 3,2 kg - nästan mager, pga toklöpande

Min hane som är 6 månader väger 3800gram
och han är väldigt rund om magen så han kanske är lite tjock..

#29 tror inte det är någon fara han växer ju :) trodde min pojk börja bli lite små fett 6kg 8mån men nu är han könsmogen (10mån) och gått ner till 5.8-5,7..
och för örigt så har ja uppgett fel "normal" vikt på min kastrat Melker han skulle nog väg ca 9kg normalhull då han vägede 9,8 som tjockis nu nere på 9,650 går sakta åt rätt håll.

Oj det måste vara en riktig bjässe till ragdoll .
// Elsa
¤ 13 Har efter långt sökande funnit en hane som väger 7 kilo vid 9 månaders ålder! Dessutom blev han bästa ungdjur på sin första utställning inom TICA tots sin ringa ålder. Detta är synnerligen svårt eftersom domarna vanligtvis premierar äldre katter. Och han är garanterat inte fet! Kan mu bara hoppas att kattungarna visar samma tillväxtkurva då jag är intresserad av en. Kan dock nämna att uppfödaren inte säljer till avel utomlands men ville för en gång skull göra ett undantag tack vare Scottie. Tack till henne.

Rufus - 4år - Kastrathane - 5.8kg
Donna - 3 år - Fertil hona - 4kg (men väntar bebisar om ca. 1½ v & väger nu 4.8kg
)
Destiny - 3år - Fertil hona - 4kg
Hope - 1 ½ år - Fertil hona (hade kull för mindre än 3 mån sedan) - 3.4kg
Sweet - 5 mån - 2.4 kg

Hmm okej här kommer mina. (Ca vikter, de pendlar ju lite)
Siri vuxen kastrathona: 4.5 (lite för rund)
Belli 8,5 månad fertil hona: 3,5kg
Dundee 11,5 månad fertil hane: 3,85 kg
Min hane är väldigt smal och borde nog väga minst 500g mer. Jag har märkt att han växer väldigt stötvis och är på uppgång just nu.

#31 ja han är en stor katt, men hans mamma är ingen pyssling hon heller, inte "lille bror på ca 8kg heller" väldigt stora katter. men som sagt han håller på att bantar lite nu då han gick över 9,5 som var max för honom… hoppas på att resultatet är nåt till februari då ja tänkte börja ställa honom igen :)
#32 samma som min pojk då, 7-8kg vid 9-10mån..

Okey, detta känns nästan pinsamt för mig att svara på tror jag, men jag gör det endå…
Tyson 2 år, kastrat hane = 5 Kg ganska normalstor.
Molly 1.5 år, fertil hona = 2.7 Kg, lite väl liten men jag försöker göda henne med Royal Canin Baby Cat för att få lite hull i henne…
Dock så har jag försökt testat med deras blötfoder också, men hon gillar endast såsen i det, så undrar om man kanske kan göra sås till henne som e fet och få upp hennes vikt mer (dock gillar hon inte kattmjölk).
Natalie Andersson
WhiteWizard's katteri
Östen (Cheesericas Cantadou) har lagt på lite sedan senast jag skrev i tråden. Han är nu 3 år och 3 mån och väger omkring 8 kg. Han var ett tag uppe i 8.4 kg, men nu tror jag han är lite lättare.
"Tilly" Fertil hona 1½ år ca 3,9 kg Går nu på Babyfoder
Geisha Kastrat 1½ år ca 5.6 kg
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
Bosse, (7 månader) mellan 3,8-4,0 kg o han är nykastrerad

Chubby, kastrat 1, 1/2 år = 6.5 kg stor kille med grov benstome
Athos fertil ( 1 år september) runt 4.5 kg lite tunn, men ganska liten i "stomen"
# 36 Tycks känna igen de där trollen!
Kul att se dig här också!
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Christina: Haha hejje! Du är verkligen aktiv lite överallt du, kul! Hittade sidan av en slump faktiskt.
# 43 Välkommen hit!
Tjaaa, har en tendens att vara lite här och lite där…

Roligt att se småtrollen här också! 
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Vår pojk är tydligen stor??!
5 månader: 4,9 kg tung. Okastrerad än så länge.
Zonic, kastrerad hane, 2 år och 7 månader. 5,6kg
Texas, kastrerad hona, 2 år och 2 månader. 5,2kg
Texas kanske väger lite mycket, men Zonic vet jag inte riktigt med. Han är inte fet på något sätt, men har ingen aning om vad han borde väga.
Hur vet man vilken vikt ens Ragdoll ska ha?
Har dom bara som sällskapskatter och är de första raskatterna jag någonsin haft, så jag är lite ny på det här området.

Lorden, kastrat, 1 år och 10 månader. 6,2 kg. Lång i kroppen så han ser något smal ut.
Greven, kastrat, 1 år och 5 månader. 7,1 kg.
vilken fin bamse :))