Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 1948 ggr
Sammetskatt
0

Hon löper, men vill inte bli parad!?

Hej alla kattälskare.

Jag är fodervärd till en katt, en ragdoll, som är ca 14 månader nu. Hon har nu löpt konstant i ca 1 månad. Jag ringde uppfödaren i slutet av augusti då jag tyckte att hon verkligen lyfte rumpan och åmade sig (dock inget jam). Uppfödaren hämtade henne och hon gick med hane ca 1 vecka utan lycka. Så kom hon tillbaka och det gick bara någon timme så höll hon på likadant igen, åmade sig, rumpan upp, vek undan svansen, rullade runt på golvet, slickade könet och ville liksom inte sätta sig på rumpan utan satte sig liksom på höften istället. Så jag ringde uppfödaren igen och hon hämtade henne samma kväll och hon var där några dagar igen, återigen utan lycka :( Här är jag nu…hon kom hem igår och direkt började hon igen…hon är uppi oss hela tiden, stryker sig och vill hela tiden visa rumpan mot oss och i övrigt är det samma visa som tidigare, fortfarande inget jam. Varför vill hon inte para sig och varför går inte löpet över? Kan hon komma av sig när hon blir flyttad härifrån? Är det hanen det är fel på (han är ung och ovan)? Hur länge kan hon löpa?

Jag är tacksam för tips och råd. Jag är helt förvirrad.

[Litlamins]
0

Om hon var i förlöp så kan hon mkt väl komma av sig i löpet när hon flyttas/träffar hanen.

Har hon löpt på riktigt nån gång, tveklöst? Annars kanske hon är på väg att bli könsmogen?

Ha inte så bråttom nästa gång, försök vänta ut tills hon verkligen är i höglöp dvs ropar, råmar, knäar, rullar. Det går knappt att hålla i dem när de är riktigt löpiga, ryggen blir alldeles spänd och böjd i en båge för de svankar så.
Sen finns det en del som löper tyst, men det är nog inte så jättevanligt. Flera gånger har jag tyckt att " men nu löper hon iallafal" men sen när de väl går i höglöp brukar det inte vara några tvivel. De brukar bli helt skamlösa! Det kan ju hända att hon är i höglöp nu när ni fick hem henne? Och att hon åkte till hanen för tidigt.

Nån av mina honor, viker jämt svansen och lyfter ändan när man klappar henne, oavsett löp eller inte….

atique
0

det där låter jobbigt ,,kan inte hanen komma till dig

jag har inte vart med om det där på katter men jag har varit med om det på en av mina tikar :(

försökte två ggr o para henne men det gick bara inte,,hon löpte o la undan svansen men hanen kom inte in,,vet itne vad det var om hon inte kom upp riktigt i höglöp ,,,o en vän till mig hennes hund hade samma sak o hon var till veterinären o han hade hört talas om detta att det kan hända