Dreglande katt!! Varför?
Hej! Min ragdollhane har dreglat sig genomvåt under morgonen.
Har försökt nå veterinär utan resultat. Just nu dreglar han fortfarande men inte lika extremt, har ätit lite torrfoder och tvättar sig. Så i övrigt verkar han vara som han brukar.
Är orolig att han kan ha slickat på något giftigt, men det känns inte troligt.
Igår var han hård i magen och även lös i mellanåt. Kan det bero på förstoppning?
Ibland när man klappar honom runt munnen tuggar han och tänderna skrapar emot varandra. Jag ser dock inget konstigt med varjen tandkött eller tänder.
Svårt att veta! Jag får nog åka in med honom… :(
Han kan ha tuggat på nåt som smakar illa. En av mina katter började dregla en julafton (förstås) och det var inga små mängder, det var stora våta fläckar där hon låg. Hennes allmäntillstånd var annars bra, så jag avvaktade eftersom den veterinär som hade jour då inte var någon kattexpert precis… Det gick över av sig själv till följande dag, och jag vet inte vad det berodde på heller.
Har du kollat om han har feber, verkar han slö?

Hej!
Fick tag på en jourhavande veterinär till slut. Ett gott tecken är att han är pigg och äter. Ska försöka få i honom mycket vätska och avvakta.
Hon sa att det var ovanligt att de dreglar vid förstoppning. Men det kan vara så att han har ont i magen ändå. Annars att han slickat/ätit något olämpligt. Han ser bra ut i tänder/tandkött så det borde inte vara det.
Har dessvärre ingen febertermometer hemma men sambon ska iväg och köpa en nu på direkten.
Man blir så paranoid och orolig när de inte mår bra :(

Tog tempen och den var 39,1. Fullt normalt då den ska ligga mellan 38-39,5 eventuellt någon tiondel extra.
Efteråt sprang han på lådan och bajjade massor! Det såg helt normalt ut. Hoppas att dreglandet lugnar ner sig nu!
Har han varit ute, och pratat med padda, det det går över !!!

Det där med padda sa veterinären också! Har dock svårt att tro det. Gick ut med honom i sele igår och den enda padda jag såg var en sköldpaddsfärgad honkatt
! Men det är klart att jag kan ha missat en liten padda.
Nu dricker han mycket vatten, lillgubben. Han var ju både lös och hård i magen igår. Efter att jag tagit tempen kom det ju ut massor. Kanske förstoppningsdiarre med magont som följd? Jag fortsätter att hålla koll på honom.

Han fortsätter att dregla….till och från bildas en droppe som faller ner från hakan. Det forsar alltså inte som förut. Han hoppar upp högst upp på klösmöbeln och har energi som förut.
Jag är nog extra orolig då det är min första "riktiga" katt sedan jag flyttade hemifrån.
Hur gammal är katten? Kan det vara så att han byter tänder? Eller är han vuxen?

Han blir ett år den sista september. Kan de byta tänder så sent?
Ska kolla mer i munnen på honom senare. Men sist jag kollade så såg jag inget konstigt. Det droppar ännu.. Ska kolla tempen på honom igen senare.
Har aldrig tidigare märkt några tappade tänder eller så. Men han gnager gärna på kartonger och annat han kommer åt. Så det skulle väl kunna vara troligt?
Hoppas på att slippa fara till djursjukhuset. Som tur är har jag garderat mig med en bra försäkring iaf. Både tandvårdstillägg och medicintillägg hos Agria.
Nej, om han är så pass gammal är det knappast tandbyte på gång.
Troligen har han tuggat på nåt olämpligt eller också har nåt fastnat nånstans i munnen, kanske mellan tänderna, och irriterar.
Kan du ha någon giftig växt hemma som han tuggat på?
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Vi har grapefrukt, fikus och basilika hemma.
Han brukar inte vara i fönstret där de står och vi har inspekterat växterna noga. Tror mer på att han i så fall fick i sig något på promenaden igår. Han går ofta med nosen i backen och luktar på saker och ting.
Nu äter han. Fortfarande pigg och alert men det rinner då och då ur mungipan på honom.. :(

Nosen är också fuktig…tänkte på kattsnuva. Men han är ju vaccinerad.
#12 katter kan få kattsnuva fast de är vaccinerade, det blir bara mildare.
http://www.svidjas.se

Jag läste lite om det nu. Vet inte vad jag ska tro. Det verkar finnas extremt många saker som kan få en katt att dregla… Jag håller hela tiden koll på hans allmäntillstånd.
Är han kastrerad?
http://www.svidjas.se

Ja, kastrerade honom när han var 6 månader då fick han även Novibac Tricat mot kattpest och kattsnuva.
Nu leker han med en råtta i köket. Jättebusig men trots allt lite snuvig och dreglande ännu. Han har inte varit på lådan sedan 15.00 idag men all vätska går väl ut genom munnen. Blandar i extra vatten i mjukmaten och då äter han och lapar i sig mycket. Så varken fel på aptit eller busighet! Han följer mig vart jag än går i lägenheten.
Igår och i stort sett varje dag rastar jag honom ute i sele och det finns extremt mycket katter i området. Så kanske har han dragit på sig en smitta från dem?
Ska avvakta och se imorgon. Förhoppningsvis slipper jag fara in. Men hursom helst lär jag åka in med honom till veterinär senast måndag bara för att vara på den säkra sidan. Känns alltid bättre att prata med någon kunnig som får titta närmare på honom.

Idag har jag inte sett honom dregla!