Vikt på min kastrerade hane
Hejsan!
Har en fråga angående min kastrerade hane.
Han är 2,5 år gammal och väger nu 5,6kg.
Tyckte från början att det verkar vara en bra vikt, men när jag sett bilder på andra ägares Ragdolls så ser Zonic tanig ut i jämförelse.
Han är väldigt aktiv och han är den som äter mest också av dom två raggisarna jag har.
Han har växt en hel del sen vi fick hem honom och vår hona Texas, så från början såg han inte tanig ut, men nu verkar han liksom ha växt till sig och blivit längre.
Är inte van vid att ha långhåriga katter, så pälsen kan ha lurat mig en hel del till att han skulle se större ut än han är, för när jag klappar honom längs sidorna så känner jag exakt vart bröstkorgen slutar.
Texas känns mer bastant så att säga och känns bara mjuk och härlig, medan Zonic känns tung, men lite benig.
Men det är svårt att avgöra som förstagångsägare till en kattras som dessutom ska vara både stor och långhårig när man aldrig haft en sådan katt förut.
Har bara haft korthåriga bondkatter och på dom är det ju lätt att se om de är för smala eller för tjocka.
Vad tycker ni han borde väga?
Borde jag byta till ett kraftigare foder och eventuellt något tillskott?
Just nu får båda RC Hair and Skin, då det är vad de förra ägarna gav dom, så vi har fortsatt med det.
Zonic gör av med en himla massa energi varje dag och det känns lite som att maten han får inte riktigt mättar honom.
Han kan till och med verkar lite rastlös ibland, medan Texas är mer lugn och bara slappar och hon är inte överviktig har jag förstått nu, trots att hon knappt rör på sig, utan ser bara mer bastant ut än Zonic.
Den långa, tjocka pälsen kan lura en rejält tydligen, men är så himla rädd att jag omedvetet ska råka göda mina små älsklingar. Vill ju inte att det ska bli feta, men inte heller att dom ska råka få för lite.
Ingen som har något att säga? 
Han växer fortfarande, och då han är kastrerad så tycker jag du ska vara glad att han inte är överviktig. Han skall förstås inte heller vara mager, men jag tycker inte man ska försöka få en katt stor genom att göra den fet.
Om han mår bra osv så var nöjd med honom som han är 
Jag menar självklart inte att jag tänker göra honom fet, men maten han äter kanske är lite för energisnål tänkte jag.
Och självklart så växer han ju fortfarande som du säger, men blev som sagt lite förbryllad att katter som till och med är yngre än honom ser "biffigare" ut än Zonic.
Har inte tänkt ställa ut honom eller nå´t så för mig får han vara smal, men vill som sagt inte att det ska se ut som om jag svälter honom heller.
Kanske borde omformulera mig och säga att jag tycker att han ser lite klen ut liksom.

Vad äter han för foder nu då? =)
Nu äter han RC Hair and Skin torrfoder.
RC Hair and Skin är ju ett fullfoder för vuxna katter, innehåller 33% protein och 22% fett.
Det finns ju många åsikter om vilka foder som är bäst, men många utfodrar med Royal Canin och är nöjda.
Det är en sak du måste avgöra själv, det är klart att du kan prova ett annat foder om du vill, men kom ihåg att fasa in det nya fodret mycket långsamt i så fall.
Ja Royal Canin har jag haft till alla katter jag ägt, men det finns ju så många olika varianter att man blir lite förvirrad ibland.
Har bara haft korthåriga huskatter tidigare och då kört med Indoor, så det är helt nytt för mig med långhåriga och storvuxna katter och vad som är bäst för dom.
Som sagt blev jag lite fundersam just för att fodret går åt så himla snabbt och att han inte verkar bli mätt på det.

#8 tycker han om blötmat? Du kan ju komplettera med det några gånger per dag, mina katter har fått väldigt fint hull av blötmat, dom smala har blivit stadigare och den stadiga har blivit smalare ;)
Jag tror inte att du behöver vara orolig! Storleken har troligen med hans gener att göra - han är helt enkelt en lite mindre katt än de allra största.
Alla Ragdolls är inte stöpta i samma form, det är därför som vi strävar i aveln att katterna skall bli eller förbli stora.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
Jag har kastrater en som är 8 kg en som är 6 kg, dom samma torrfoder, så det stämmer vad huldabella säger,
(dom är 2 år)
#9 - Ja han älskar blötmat, men trodde det var lite farligt att ge det för ofta till kastrerade hankatter, eller har jag fel?
Annars testar jag gärna och om ni har några bra tips på bra blötmat så skriv gärna det.
#10 - Ja han kanske har lite tunnare benstomme. Jag är ju inget proffs direkt.
Var för övrigt och frågade i djuraffären om annat foder och där sa dom att jag skulle ge dom RC Spynx för att få upp dom i vikt, men det kändes inte helt rätt.
Är inte en fetare katt jag är ute efter, utan en mer muskulös katt.
Vad tycker ni?

#12 Nej det är inte farligt att ge det till kastrerade hankatter =) Mjau och Bozita tetrapack har mycket bra innehåll.
#13 - Ok, men då kör jag på det. Vi ska ändå iväg och handla nu, så då blir det att inhandla lite blötismat då.
Tack för tipset!