Experthjälp! ;) Kastrering? Ny mat?
Hej, jag måste fråga er ragdollexperter..
Vår bamsepojke närmar nu sig 6 månader och det börjar närma sig kastrering. Nu till ett par frågor.
När är lämpligast att kastrera? 6 månader eller ska man vänta lite till? Finns det några själ till att vänta ett tag till?
När brukar dem bli könsmogna?
Hur ska man göra med foder? Ska man byta successivt för att inte få en fet katt? Just nu äter han Royal Canin kitten 36, det står att dem ska äta det upp till 12 månader. Hur gör ni?? Och isf vilket foder använder ni till era kastrerade hanar?
Super tacksam för svar!! :)
Jag tycker att du ska prata med din uppfödare till katten först och främst. Hon/han kanske vill vara delaktig i frågorna och vill helt säkert hjälpa till.
Men för att ändå svara på dina frågor så tycker jag gott du kan kastrera din hane om han är hälsosam och är frisk (och har bra vikt) vid 6 månaders ålder. Sen vad det gäller foder så måste man se till individ till individ. Det är klart att det är bra om han kan äta mat lämpade för kattungar till hans ca 12 månader MEN man måste också se till om han blir extremt överviktig efter kastreringen. Om så, så är det i sig en större hälsofara än byta till ett vuxenfoder vid t.ex. 10 månader.
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
Ska tillägga…jag är inte *expert* men jag har erfarenhet! 

S*Evenstar's
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Christina

Hej!
Du behöver inte vänta längre än 6 månader.
Ang foder, hur är han i hullet idag? Om han är lite rund så skulle jag redan efter kastrering byta till något slags vuxenfoder, vill du fortsätta med royal så har dom ett som heter sterilised.
Är han däremot smal så skulle jag avvakta med foderbyte, inte alla hanar ökar kraftigt i vikt efter kastrering. Hormonerna måste även få tid att "lämna" kroppen så en eventuell viktökning sker ju inte på en gång.. =)
Sarah

Haha där var vi båda snabba kicki =)
Jag ska också tillägga, jag är aboslut ingen expert ;P
Jag tackar så mycket för era svar :) Han är något smårunt redan nu, inte fett men stor hela han det var därför jag ville veta hur ni tänkte kring foder. Han väger runt 5 kg idag, men leker mycket och busar massor så röra sig kan han :). Min första Ragdoll så det är svårt att veta. Gärna fler åsikter :)
Då bokar jag tid för kastrering :)

Hm..Jag skulle göra såhär, väg han nu, notera, och fortsätt med kattungematen. Sen håller du koll på hans vikt efter kastreringen, märker du att han ökar i vikt markant så byt foder.. =)
Jag håller med Sarah (#6), så skulle jag också göra.
S*Evenstar's
Christina
#6 och #7 Tack för era svar, det ska jag göra :)

Min lillkille Mazola närmar sej också 6 månader!
Han kommer att kastreras den 8/10.
Han väger runt 4,5 kg. och är lagom i hullet. Han har tillgång till Eukanuba babymat, Eukanuba vuxenmat och RC:s Maine coonfoder. Erbjuds dessutom Mjau blötmat morron och kväll. Han föredrar sin babymat, men smakar på det andra
Jag kommer att ha koll på hur han utvecklas efter kastrationen, och anpassa maten efter detta.
Jag har tre katter till här hemma. Två slanka MCO och en RAG som är normal i hullet, så de kan ju knapra på med babymaten hela gänget ett tag till 
Jag kommer också att väga lite då och då.