För mycket vitt?

Vad jag vet så är svaret JA han har för mycket vitt!

Har en avkomma som har för mkt vitt och då har han ändå lite mindre vitt än din kisse. Domaren Lone Lund skakade på huvudet när hon såg det och katten fick inte ens Ex1 utan Godkänt pga det vita. Dom domare som han varit hos har alla påpekat det och färgen är ju en väldigt hög poäng. Det är min erfarenhet
Gullunge! Han är verkligen fin..
Apropå för mycket vitt, vad säger rasstandarden? Jag har för mig att standarden är lite otydlig vad gäller hur mycket vitt som tillåts. Rätta mig om jag har fel, för det har jag ofta.
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Honan som vi köpte visade sig ha mkt vitt på kroppen… trist..
Domarna är oeniga vad det verkar, det är inte ett cert dragande fel, som standarden står nu. Men det kan bli svårt att stå sig i konkurrens i Nom tex. Våran får kanon bedömningar och har varit NOM i en av tre utställningar, där fick hon även flera röster i panelen… Vi är jättenöjda med henne typmässigt och har inga tvivel på att avla på henne framöver.
De domare jag har haft, reagerar på att hon har för mkt vitt, och verkar ha svårt med vad som gäller för just mkt vitt på kroppen. Varje utställning hittills rådfrågar de andra domare… nervöst varje gång.
#6 Jag har fått för mig att det inte finns nåt tydligt i standarden om vad som är för mkt vitt, alltså ett färgfel som är cert dragande….
#5, vilken märklig bedömning, att avkomman inte ens fick Ex av den domaren, då vår, som har ungefär lika lite vitt, varit i panel och fått röster… Hon var iochförsig bara 4 månader då, men det syntes skillnad på färg och vitt väl trots den unga åldern.
Kanske kan nån här hjälpa till att bena ut begreppen, vad som är ett "färgfel" och inte. Bedömer man kattungar lika hårt som vuxna? Kanske nån domare eller rutinerad utställare?

#7 Jag var också på den utställningen när Lone Lund bedömde ett par ragdolls med "för mycket vitt". Där var även en bicolor som blivit BIS på någon utställning innan men sedan blev G1 på denna utställning, om jag inte minns fel. Dvs inte varken Excellent eller Mycket Bra utan bara Godkänd.
Det som Lone Lund går på i standarden är den generella standarden för bicolor (för alla raser) där det står att de färgade partierna ska vara 50-75%, vilket ger max 50% vitt. Har då katten vita ben, vit mage, vit i halva ansiktet etc så återstår inte mycket vitt att placera på ovansidan av katten för att det ska gå över 50%.
Hon sa att vi absolut kunde ställa våra katter med mer vitt, men inte för henne.
Så hon gav alltså rådet att inte ta upp sådana katter till henne, kan vara bra att veta.
Sedan är väl detta en sak som man vill förändra i ragdollstandarden i framtiden.
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------

#8 Tack Erica för att du är så bra på att förklara
hihi ser ut som en harlequin :)

Jag kan tyvärr inte ge något expertutlåtande angående färgen. Men måste bara säga att han är ursöt
puss på gullungen!
tror nok at det er for mye hvitt til utstilling men han kan være n superflott avls katt
- jeg synes at typen er viktigst for meg når jeg velger katt - men selvfølgelig hvis du skal selge han som show katt så blir det noe annet
!