Kloklippning - tips!
Min lille kille har lite långa klor och jag behöver således era bästa tips på hur jag ska gå tillväga för att klippa dem smidigast. 
Jag har vant mina katter vid kloklippning, även om den ena kissen bara skriker, strävar emot och mesar sig om man ska klippa klorna på honom men enklast är väl att vara två personer och göra det snabbt medans man "gullar" med katten.
Annars får man smyga när h*n sover om katten bara vääägrar ;)
En kattunge ifrån min första kull som även om vi klippte regelbundet klor på alla kattungar i den kullen hon ville inte så jag började ha lite godis varje gång hon skulle få sina klor klippta så efter ett par gånger så behövde jag inte det länge det gick bra utan att ha godis.
Bra tips också som Sophia säger man kan ta de när de är trötta också då har de inte hunnit vakna till och de är lugnast då.
Och massvis med beröm och godsaker!! Med våran ena hund fick vi lov att gå regelbundet och bara "lotsas" klippa klorna på honom tills han blev så pass van att vi kunde klippa en klo i taget. Tillslut så kunde vi faktist klippa hans klor utan problem! Kanske skulle fungera med katt också? ;)
En motsträvig katt kan man klippa klorna på när den sover. Ta bara en tass vid varje tillfälle, så hinner den inte bli rädd.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------
jag brukar bita lite lätt i nackskinnet & prata med honom eller ja jag (ymmar, mmm) gör lugnande läten lite svårt att förklara :P då blir han lugn.. hehe kanske udda metod men de funkar jätte bra
Jag har provat tipset om att klippa klorna när katten sover och bara en tass itaget. Och det det har funkat bra:)
man kan också mjukt linda in katten i en handduk och sedan ta fram tass för tass, det lugnar vissa. Då självklart när katten är avlsppnad och kanske lite småtrött… funkade på en katt jag hade tidigare som inte gillade kloklippning.. till slut behövde han bara ligga på den handduken för att bli lugn :)
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se