Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2034 ggr
Love-Cats
0

Förberedelser

Förhppningsvis väntar jag min första kull raggisar kring den 5nov=)

Men jag vill vara ute i god tid med att förbereda allt=)

Tex:

Vad använder ni som bo-låda?

När sätter ni fram lådan?

Hon har ett alldeles eget rum där jag kommer att "bo" med dom under den första tiden.

Som toalätt spelar det nån roll om det är en överbyggd eller inte?(hon är van med att gå i en överbyggd)

Naturligvis vatten mat=) Och filtar/handdukar

Ska köpa en liten köksvåg så jag kan hålla koll på vikten av de små=)

Är det nått annat jag ska tänka på/fixa?

Tacksam för alla svar=)

//En otroligt lycklig kattägare

Askrike
0

Hej!

Min andra kull föddes för två veckor sedan så jag har det färskt i minnet så här kommer världens längsta svar!

Om du inte redan har, så köp Ylva Stockelbergs bok om uppfödning. Där finns mycket bra att läsa. Och den har även ett bra kapitel om förlossningen.

Jag har kört flyttkartong som bolåda. Jag tycker det är bra av massa anledningar. Jag skär ut ett ingångshål som en kattlucka ungefär, i överkant på ena långsidan och sen har jag locket upptill löst stängt. Då kan jag ha den öppen när hon föder så jag kan hjälpa henne och ha koll. Och sen kan den vara stängd så att det blir varmt och mörkt och lugn och ro följande veckor den används. Jag själv kan använda locket upptill för att titta till dem. Sen när kattungarna vill ta sig ur lådan sätter jag upp kattungehagen och flyttar med lådan dit in. Då skär jag bort nästan hela den långsidan jag hade "kattluckan" i så de kan ta sig i och ur lådan själva. Dessutom börjar lådan bli för trång så jag använder den öppna sidan att bädda ut liggunderlaget lite större. Men det är fortfarande en ombonad känsla eftersom taket är kvar. Det är en billig, hygienisk och enkel lösning. Man slipper dessutom förvaringen medan man inte har kull, eftersom man slänger den och köper en ny till nästa kull.

Jag har satt fram lådan när man märker att hon börjar boa. Ca två veckor innan. Då har jag ställd den intill min säng i sovrummet, och där har hon sen fött. Efter förlossningen har jag flyttat in den i vår klädkammare där det är mörkt och lugnt. Så har hon velat ha det. Försökte först i badrummet, men det gillade hon inte och började flytta kattungarna. Ombonat & lugnt verkar vara lika med säkert i en kattmammas värld.

Själva lådan har jag bäddat med en stor fleecefilt som jag vikt till madrass, och sen har jag haft ett stort lakan som jag vikt flera gånger ovanpå. Då har det varit lätt att byta efteråt. Man ska inte ha material där ungarnas små klor kan fastna, så frotté går bort.

Jag har satt fram mat, vatten och kattlåda (hennes vanliga) eter hon har fött. Hon har gärna ätit och druckit där men inte velat använda lådan. Hon har hellre gått på den som stått på undervåningen i huset. kanske har hon velat att toan ska stå där den alltid brukar stå. Viktigt också att inte ställa maten för nära lådan. Det gillar de ju inte.

För att vara redo har jag haft en förlossningskasse i sovrummet när det närmat sig. I den har jag: En rulle hushållspapper, en steriliserad sax (att ev. klippa navelsträngar med), hushållsvåg, papper, penna, nagellack i olika färger (för att märka dem på klorna med), nytt lakan, en extra fleecefilt, kökshandukar.

Hmm, jag har säkert missat något. Men så här har jag i alla fall gjort. Viktigt är att läsa boken eller läsa på på andra ställen. Det är ändå en del grejer som kan gå snett (även om det brukar gå bra) och då är det bra att veta vad man ska ha koll på.

Stort lycka till!!! Det är en så himla kul och stor och fantastisk grej att få vara med om.

emimollie
0

Super bra fråga tycker jag!

Ska ju med förhoppningsvis ha vår första kull i höst/vinter så är ju toppen bra med alla möjliga tips vi nybörjare kan få! Och vad man bör ha hemma och vad som kan förberedas.

Självklart så får man ju leta info och läsa sig till så mycket man bara kan innan, men är ju kanon om ni erfarna vill dela med er av era erfarenheter! Det slår ju allt!

Kram Emelie

emblan
0

Bra fråga, hoppas du får många svar från de som har erfarenhet, tyvärr har jag inte det :) Stort lycka till med din första kull iaf Kyss

SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/

raggorgeous
0

**Vad använder ni som bo-låda?
**Jag har snickrat min bolåda själv genom en beskrivning från http://www.katter.nu/mate/box.htm Åkte till en brädgård som sågade upp delarna för en mindre peng, sedan är det bara snickra ihop den enligt beskrivning.

När sätter ni fram lådan?
Ca 7-10 dagar innan beräknad förlossning, bäddad med en mjuk filt underst, ett lakan på det och vid förlossning har jag såna där underlägg som man använder inom sjukvården som absorberar vätska superbra, lägger på 3-4 lager så jag kan ta bort eftersom så det är fräscht hela tiden. Självklart är filt och lakan tvättat innan i 90 grader! Efter förlossningen tar jag bara bort underläggen och ser till att det är rent och fint i lådan till mamma och bebisar.

Som toalätt spelar det nån roll om det är en överbyggd eller inte?
Jag har en mindre låda utan tak just intill kattungelådan så hon kan ha koll på lådan medan hon går på toa. Hon har även tillgång till de två vanliga övertäckta lådorna jag har, men de brukar välja den intill kattungelådan.

Köp en våg upp till 10 kg på en gång så du kan väga honan också under dräktigheten.. bra att ha koll.

Är det nått annat jag ska tänka på/fixa?
- Handdukar tvättade i 90 grader som du kan hjälpa till att torka bebisarna med om det behövs.
- Köp en slemsug så du kan suga ut ev vätska ur kattungens mun/nos precis då den kommit ut ur fosterblåsan.
- ha Hills a/d burkmat hemma som honan kan få som tillskott efter förlossning då hon kan behöva extra energi. Om hon inte vill äta själv så blöter jag upp det med vatten och ger direkt i mungipan.
- Köp Druvsocker (Dextrosol) som du blandar med vatten och ger honan under förlossningen, mina älskar det och dricker det gladeligen från en liten "spruta", ger det direkt i munnen.
- Jodopax att tvätta navelsträngen med om du behöver hjälpa till att avnavla bebisarna
- Penna och papper intill bolådan så du kan anteckna under förlossningens gång, vikter mm
- Nagellack att märka bebisarna med så du håller ordning på dem
- KMR mjölkersättning och bra "napp" så du kan stödmata om någon av de små skulle behöva det!

Och även - se till att ha lagat matlådor till dig själv som du kan värma på i micro så du själv får i dig nåt i magen!!

Hoppas jag inte glömt nåt! STORT lycka till med din kommande kull!!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

raggorgeous
0

Glömde - har även köpt NutriCal så jag har det hemma om honan behöver ännu mer extra energi - det hittar du här

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

miher33
0

Vilken jättebra beskrivning. Den tror jag vi är många som tackar för…Glad

raggorgeous
0

Så lite så :) Bra att kunna hjälpa varandra!!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare