KAN NI HJÄLPA MEJ
hejhej 
jag älskar djur, och har blivit sugen på att ha en katt, och då en Ragdoll. Dock e jag bara 13 år, så jag kan ju inte bara bestämma att vi ska skaffa.. :(
Men nu undrar jag lite saker:
Är dom en bra familjekatt?¨
Är dom lugna, och, vet inte riktigt om man kan säga såhär, men oxå lite lata?
Går det att ha katt om man åker bort en helg i månaden, till morfar, och åker bil i två timmar?
Jag e ju i skolan,och mamma och pappa jobbar, hur går det me katten när den e ensam hemma?
och går det att ha Ragdoll om man e allergisk??
Hoppas ni orkar svara..
//ZaraLouise 
Never say never!
Hej…Är väl ingen kattexpert men har en Ragdoll-kille på två år..
Som familjekatt funkar nog inte ragdoll sämre än nå´n annan kattras.
Lat vet jag inte om man kan säga men han sover ju rätt mycket..men det är aldrig långt till lek och bus.han tycker om att vara med överallt..väldigt nyfiken.
Dom flesta katter är väl inte så förtjusta att åka bil,men det är ju bara att vänja dom vid det.
allergin har väl nå´t att göra med nå´t protein som utsöndras i saliven som katten tvättar sig med..finns väl en eller två kattraser som har mindre produktion av det ämnet men jag tror inte Ragdoll är en av dom.
Jag fick vissa restriktioner från uppfödaren (Hvenhildas) Bl.a att den inte får gå ute lös utan uppsikt,Måste vara försäkrad.etc.etc..
Mvh Jerry.
Gå in på Ragdollklubben och läs om rasen. Men rent generellt så är Ragdoll en bra familjekatt, ett av skälen till att vi skaffade just Ragdolls. Rasen är känd för att vara lugn. Om ni ska åka bil med katten är detta något ni bör träna katten på från första början. Ni kan även be uppfödaren ta med katten på bilturer. En bra grej är att låta kattens transportbur stå framme och vara öppen så att katten kan gå in i den när den vill och se den som något mysigt.
Alla uppfödare säljer inte Ragdolls som ensamkatt och jag rekommenderar att man har två. De flesta katter vill ha en kompis, speciellt om de är ensamma om dagarna.
Ragdoll är ingen katt som allergiker brukar klara av. Det man kan göra är att sköta pälsen och borsta, borsta, borsta samt skaffa en luftrenare, t.ex. denna.
Ingen uppfödare kommer att sälja en Ragdoll till dig om den inte får vara en innekatt som bara får vara ute under uppsikt samt hållas försäkrad och vaccinerad.