Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 3378 ggr
[Litlamins]
0

Masterpet Dunderkur + löpfrågor

Nån här som provat detta för att få igång löp på trög hona?

Jag har beställt en flaska. Såhär beskrivs det: Kosttillskott som ger blank päls på ca 3 veckor. Även använt för ökat immunförsvar, urinsten hos kastrerade hankatter, vid klåda, eksem och magproblem. Populär bland uppfödare för ökad fertilitet och för att få honkatten i löp snabbare.

Har en riktig drömparning på G, och såklart kör inte min annars så starkt löpande hona igång ordentligt… suck, dessa löpbekymmer och planeranden.

Följdfråga: Hur snart efter du slutat ge p-piller brukar dina honor börja löpa?
Just nu går vi ju mot mörkare och mörkare dagar, sånt kan ju också spela in…

Ser tråden om Pulsatilla också, kanske skulle vara nåt annars..

Svidjas
0

Tog mig ett halvår innan min hona gick i löp efter p-piller. Helt frisk hos veterinär. Jag lät henne sen löpa en gång innan det löpet då jag parade henne då jag har för mig (och detta är bara nått jag hört) att det är bra om dem löper minst en gång efter p-piller innan parning för att undvika fel på kattungarna. Men sen om det stämmer vet jag inte alls utan jag har bara hört det.

Och visst spelar hösten in. Det är ju i naturen rätt dumt att få barn mitt i vintern, mer praktiskt om dem kommer på våren.

http://www.svidjas.se

Rosino
0

Jag har inte gett min hona piller sedan början av juni, och hon fick piller bara kanske 8 veckor. Hon har inte löpt sedan dess. Kommer knappast att ge piller någon mer gång till nån hona, har bara haft en massa olika problem.

Jag tror inte på att honan behöver löpa en gång efter att man inte slutat, åtminstone inte om det gått en lång tid. Det är många honor som parats på första löpet och det har gått bra. Fast kanske det finns andra erfarenheter?

[Litlamins]
0

Honan som jag väntar på ska gå i löp kan inte vara utan p-piller och löpa tomt, hon löper varannan vecka (var tredje max) och ungefär 8 dagar i taget…dessutom går hon ner rejält i vikt och blir bedrövlig i konditionen…Hon har bara stått på piller ett par månader nu, började löpa rätt snart efter hon fött sin förra kull, (bara en unge) . För och nackdelar med allt… löper hon gång på gång och inte paras så är ju risken stor för livmoderinflammation och likaså  har ju ppiller sina risker… svår avvägning. Men den här honan är för stark löperska normalt sett, och inget alternativ att ha löpandes här hemma.

Hon sattes på piller när kullen(en unge) var några veckor, för då började hon löpa. Sen ställde jag ut henne när ungen var 14 veckor, och hon blev BIS vuxen hona! Så hon håller konditionen, och därför planerera jag att para henne snart igen, och sen kanske sätta på piller ett längre tag och tävla vidare upp i klasserna…

Jag var på en föreläsning av Liss-Marie Langborg (reproduktons expert) som är överveterinär på Strömsholm, hon föreläste om avel och dräktighet och födsel.Hon menade att ifall katten löper, så har progestoronet gått ur kroppen (gulkroppshormonet som motverkar löp, det som är i ppiller eller om katten fått ägglossning men inte blivit dräktig) och när katten löper är det okej att para för ppillrets hormoner är borta ur kroppen, annars skulle de inte löpa. Men har också hört om vissa uppfödare som vill löpa tomt en gång innan parning.