Få till BRA foton ???
Försöker få till foto på vår vackra Lilly men gud så svårt det är! Har bara vanlig digitalkamera men kan inte använda blixten för det förstör hela henne, pälsen, ögonen osv. Hur gör ni? TIPs Tack och skicka gärna med ett foto ni tagit :)
SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/
Sätt henne där du har en netural bakgrund, gärna i närheten av ett fönster så att du får naturligt ljus (och slipper använda blixt men ändå få skarpa bilder). Det ska dock inte vara starkt ljus då detta skapar fula skuggor. Inglasad altan eller liknande kan vara perfekt många gånger.
Sedan är det bara att ta massor med kort och hoppas att något blir bra ;)
Kortet du lagt upp här på henne är absolut inte dåligt, snarare tvärtom.
Använder du någor bildredigeringsprogram? Testa att öka kontrasterna lite i bilden i datorn i efterhand. Digitalkameror gör ofta bilderna lite grådassiga. Detta tar du bort genom att öka kontraster.
Erika S*Amun Ra's
Som #1 skriver, försök att fota i naturligt dagsljus MEN se till att ha ljuset (fönstret, etc.) bakom dig alltså riktat mot katten. Din bild du lade upp är fin, men ljuset träffar katten snett bakifrån och då blir ansiktet mörkt.
Här är en bild på min Lotus, med ljuset från fönstret rakt på katten.
Jag knäpper alltid både kattunge bilder och vanliga foton utan blixt på katterna… det blir aldrig bra med vanlig blixt, isåfall riktiga studioblixtar…
Jag knäpper oftast i ljuset från ett fönster, drar fram en stol / fotölj eller klösträd och placerar katten på.
Annars knäpper jag gärna utomhus, i rastgården.
Så mina tips är dagsljus från fönster eller utomhus, och aldrig aldrig med blixt. På många kameror kan man dra upp ISO talet manuellt ifall ljuset inte räcker till.
Som glad amatörfotograf…
A & O är ljuset som alla redan har skrivit.
Spelar ingen roll om du har en proffssystemkamera för 35 - 100 tusen eller en kompakt kamera för 1500.
Ljuset är viktigast.
Som redan nämnts så blixt direkt riktad mot ögon ger ofta problem - och med en kompakt kamera har man sällan möjlighet att rikta om blixten.
Det "hård ljuset" som en blixt ger är sällan förlåtande.
Vill du få en så snarlik studio look på dina bilder så får du istället försöka bygga upp ljuset på annat sätt än med den inbyggda blixten.
Som någon redan nämnt använd en en färgad bakgrund - prova dig fram till vilken färg och nyans som passar sig bäst.
Där efter ljuset - har du ljusa väggar i något rum så kan du använda dig av speglat ljus, direkt riktat ljus är sällan vad som get ett bra resultat.
Sidoljus eller släpljus från sol är ofta ett problem, jobba i stället med eget skapat ljus. Tex halogen lampor som man skaffar ganska billigt idag - välj helst lampor som inte har för blått (hårt) ljus.
Ljuset i sig kan du bearbeta med tyg - välj varma färger - men inte för mörka / starka.
Jag själv använder ofta de så kallade naturfärgade lakanen som finns. Fungerar perfekt
(och ganska billigt, om man nu inte har nått liggande).
För övrigt har du problem med att få kameran att inte använda blixten så kan du i stället försöka att reflektera bort det ljuset - helst upp i taket. Alternativt sätta något framför blixten som dämpar så mycket som möjligt.
Var noga med att inte sätta något direkt mot blixt glaset - värmen kan smälta det du sätter framför och sen skadad blixten.
Samma gäller med tyg eller annat när du ska reflekera ljuset från halogen lampor - dessa blir otroligt varma - så hållavstånd på allt - vi vill ju inte elda upp nått.
Var en "uppfinnarjocke" prova dig fram - det är det som är det bästa med dagens digitala kameror - bara att prova sig fram och se resultatet utan att det kostar en förmögenhet att framkalla.
Har man en billig systemkamera - sån med inbyggd blixt så finns det oftast att köpa en plast mojäng (minns inte i skrivandes stund vad den kallas för) som du kan sätta framför blixten för att på så vis mjuka upp ljuset och inte ge ett direkt ljus rakt in i pupilen (vilket är den delen som blir rött).
-------------------------------------------------------
Med vänliga hälsningar
Michael
Glömde ju…
Emblan - bilden du har tagit var väl inte så tokig?!! 
Med vänliga hälsningar
Michael
#5 tack för en lärorik lektion i fotografering. Massor jag ska pröva nu:)
//AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Hej alla
Gud va glad man blir när man fått lite svar på sina inlägg :) Tack tack för alla tips, jag ska laborera lite imorgon och testa utomhus så återkommer jag med resultatet :)
Fotot jag lagt in är det bästa jag lyckats ta, men det kräver att hon sitter stilla _länge_ för att det inte ska bli suddigt :) En bättre kamera står högt på min önskelista ;)
Den där grejjen av plast som dämpar blixten ska jag fråga efter, det låter ju bra… och skaffa någon slags bra lampa att skapa ljus med, ha ha, så enkelt egentligen men det hade jag inte tänkt på :)
Kram så länge, bloggar ni om era kissar? kika gärna in hos mig
SE*Hemlängtans
Och just det ja, ett tips på en jättebra hemsida där man snabbt kan redigera foton, autofix är toppen på www.picnik.com! man behöver inte bli medlem eller nått, bara ladda upp ett foto, leka lite och sedan spara! jag använder nästan hellre det än photoshop…
SE*Hemlängtans
nr 5 och # 8 Jag har en sån där plastgrej(diffusor) att sätta blixten till min systemkamera, Sony 300. Men jag trodde absolut att den skulle vara bättre än den är, och inbillade mig att det skulle gå att fota med blixten på, men blixten är fortfarande alldeles för hård…Det är en slags mjölkvit plastgrej man sätter på blixten.
Jag har även en Panasonic FZ7 (det är en "långzoomare" nåt mittemellan kompakt och systemkamera), även på den funkar blixtdiffusorn dåligt…
Om jag skulle köpa en ny kamera, skulle jag satsa på en med ställbar blixt, alltså att man kan vrida på blixten så den skjuts i taket eller i väggen eller bakom mig, för att få ljuset indirekt på kissen…
Mitt nästa tips när man fotar kattungar är förutom ljuset, gör det när de är trötta… Gärna har lekt och gått och lagt sig att sova, hämta dem och knäpp det du ska under galet viftande med en vippa eller nåt, innan de piggnat till för mkt. Har man tur så får man 1 av 10 knäppta foton skapligt… Särskilt gruppfoton är omöjliga att få bra ifall de är för lekfulla… Här är några exempel:
12 veckors grupp en annan kull: 10 veckor
Man kan nästan få dem att titta precis som som man vill: Kull igen
och Sista bilden.
Tänk vilket lyx nu när det finns digitalkameror! Vilka möjligheter mot förrut, då man först skulle vänta tills rullen var utknäppt, sen skicka iväg på framkallning, innan man fick se resultatet…
# 8
Du har möjligen inte ett "sport" läge på din kompakt kamera? Det kan funka att använda, tex utomhus, där ljuset är bra, för att få en snabbare reaktion i din kamera.
Lycka till!

Kanon bra tips!
Längtar tills det blir möjlighet att få testa allt 
#10 just ja - diffuser heter det ja.. - Jag har teflon minne jag.. 
Jag själv har jag en system kamera med en blixt som är vrid och vinklingsbar.
Detta räcker inte för mig utan jag använder mig mycket av "låssa studio ljus" som jag skrev om här (halogen lampor osv.)
Vettigt studio ljus (blixt) kostar trots allt 7500 (minst) - lite för mycket för mig (just nu i alla fall) så jag får hålla mig till hittepå grejer så länge.
Med vänliga hälsningar
Michael
#13 vilken systemkamera har du? Då har du alltså köpt till en extern blixt?
Märket spelar ingen större roll på de kända..
Det man börjar med brukar vara det man fastnar för.
Jag började med Canon och sitter där med fast i det "träsket".
Jag har en alldeles för bra kamera med tanke på vad lite jag använder den, Canon D5 mkII - För att täcka mitt behov hadde det räckt gott och väl med en Canon 550D.. men men ska frugan skaffa sig en Häst för 100' + så fick jag också skaffa mig en leksak… 
Blixten är en Canon Speedlite 580EX II, med inbyggd diffuser. Har även köpt lös diffuser, som en lite "kopp" du sätter utan på (och runt).
Med vänliga hälsningar
Michael

Kan ge lite tips nu när diskussionen kom in på extern blixt, fastän det är utanför trådskaparens ämne. Jag har fotograferat massor av "studiobilder" med min externa blixt (Canon Speedlite 580EX, fast det går bra med enklare sorter också så länge de är vridbara åt alla håll) och har med övning lärt mig bra metoder för att få riktigt bra ljus trots att jag endast använder mig av en blixt och inget ytterligare ljus.
Ljuset i rummet ska vara lagom för att ge katten en fin storlek på pupillerna - inte för stor så de ser rädda ut (då ser man inte heller ögonfärgen) och inte för liten så de blir som streck. Sedan kompenserar man bristen på ljus genom den externa blixten som man riktar bakåt-uppåt och reflekterar i tak och vägg, eventuellt behöver man dra upp styrkan på blixten ganska rejält. Anledningen till att jag riktar blixten så, och därmed förlorar en massa ljusstyrka, är att ragdolls extremt lätt får röda ögon annars, men aldrig när man gör såhär. Man måste dock ha neutralt färgade tak och väggar, eller vara noga med vitbalansinställningarna.
Vad gäller inställningar på kameran när man fotograferar med blixt så gäller ISO så lågt som möjligt, hellre mindre bländare (dvs större tal) än stor (beror på vilket skärpedjup man vill ha) och en slutartid på 1/60 eller kanske lite kortare om objektet är väldigt rörligt. Men slutartider kan man inte ha hur korta som helst när man fotograferar med blixt, då hinner inte hela bilden exponeras av blixten.

För ett par år sedan fotograferade jag på Ragdollklubbens KM och det var verkligen ett kul fotominne. Jag byggde en väldigt improviserad ministudio i ett hörn vid toaletterna
med hjälp av en klädställning från IKEA, ett bord och två svarta sammetsfiltar jag hittat i en låda. Fantastiskt kul men ont i knäna fick man, och ingen som tittade på när jag fotograferade skulle kunna tro att bilderna blev bra! *fniss*

---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

Och för att svara trådskaparen också - tycker du tagit en väldigt fin bild och det verkar som att du har sinne för bildkomposition! De andra har gett väldigt många bra tips, placera henne nära ett fönster (fast där du har ljuset i ryggen och katten får det rakt framifrån) eller ta ut henne utomhus. Det är ganska svårt att fotografera katter inomhus såhär på hösten och vintern när det börjar bli mörkare, om man inte har en väldigt ljuskänslig kamera (eller ett ljuskänsligt objektiv om man har systemkamera).
Enbart fönsterljus en mörk vintereftermiddag:

Ännu ett exempel på fönsterljus, men här har jag även ett ljuskänsligt objektiv.

Utomhus blir det oftast bäst bilder i skuggan jämfört med i solen, dels är ljuset i skuggan lite med fördelaktigt när det gäller katternas ögonfärg eftersom det är kallt = blått, och så slipper man skarpa kontraster pga skuggor i solen.

Sen så går det faktiskt att göra en hel del förbättringar på bilder i bildbehandlingsprogram i efterhand om man övar lite. Nivåer för att få lite bättre kontraster i "platta" och murriga bilder, eller vitbalanskorrigeringar ifall man råkat missa när man tog bilden.
Fast viktigast av allt är nog att öva, öva, öva! Det kostar inget att kasta dåliga digitalbilder som tur är. 
Störtskön "studio" 
Med vänliga hälsningar
Michael

#15 Sådär känner jag om min blixt ibland, hade nog klarat mig med en enklare sort men det kändes bättre att slippa byta upp sig senare. Men fullformat är ju underbart att ha så inte ska du känna att det är onödigt - det vill jag med ha! Nästa uppgradering blir helt klart fullformat här i alla fall, men det lär dröja ett tag. 
Tro mig - jag älskar min kamera..
Men med tanke på vad den kostar så känns det lite som att kasta pärlor till svinen (måste vara jag som är svinet..
)
Med vänliga hälsningar
Michael

#20 Jag tror man älskar sin kamera oavsett, det gör i alla fall jag med mina!
Se det som att du inte kommer behöva uppgradera på många många år, livslängden på din kamera är ju långt över 550D ändå. 
Kom på ett annat tips som jag provade innan jag skaffade min externa blixt. Jag använde smörpapper/bakplåtspapper som jag satte runt kamerans inbyggda blixt för att dämpa den till lagom styrka. Sen tror jag iofs inte att jag fick så jättebra resultat för all direktverkande ljus framifrån har en tendens att ge röda ögon (på ragdolls åtminstone). Minns inte om jag lyckades klura ut hur man ställer in styrkan på den inbyggda blixten heller.
Kanske kan man knåpa ihop någonting med hjälp av skumplast. Vet inte vad det heter på svenska men jag hittade på en bokhandel och gjorde en sån här:
Bäst resultat fick jag dock genom att rikta blixten uppåt-bakåt utan någon diffuser eller bounce card, så så gör jag alltid nu för tiden. Men om man inte kan rikta blixten kanske man kan komma på andra lösningar.
Det finns också en massa DIY-videos och dylikt kring hur man bygger egna softboxar eller skärmar för att dämpa och sprida ljuset från t,ex. bygglampor, så kan man bygga hemmastudios.

Wow vilka fina bilder Erica!!! Verkligen jätte bra tips med 
Ska absolut försöka mig på att testa! Gäller nog att testaoch öva öva öva med..tack för bra tips iaf! Mkt inspirerande bilder med!
Kram Emelie
SE*HotBed's