Mistet katt i F.I.P.
Ja dere leser riktig. Vi har mistet vårt sist tilskudd i vårt oppdrett i våt F.I.P. Vi velger å stå frem med dette da vi ikke har planer om å skuffe dette under teppet. Vi oppdaget dette ved en tilfeldighet. Hun skulle oppereres for nyresten og under operasjonen så mente dyrlege at noe var "rart" med buken hennes. Og når han åpnet buken for å se, så det langt i fra bra ut. 4 dager senere så ble det tatt ny prøve av buken med nedslående resultat. Vår kjære lille frøken ble avlivet der og da.
Vi er ikke redde for å stå frem med dette da vi vet mye om F.I.P. og vet hva sykdommen innebærer og hva den har å si. Og at det er tilfeldigheter blant annet som råder over hvilke av de 80 - 95 % av kattene med Coronaviruset hvor dette viruset muterer og utvikles til F.I.P. Det er mye som spiller inn men årker ikke gå igjenom dette her.
En ulykke kommer også sjelden alene. VI venter nemlig kattunger denne uken. Men vi får be til høyere makter om at de får slippe og vi gjør alt i vår makt og dyrlegens makt får at det skal gå bra med disse. Alle forhåndsregler er tatt, men vi er redd vi må igjenom et par tragedier til. Men vi har satt oss selv i karantene og gjør vi det vi kan og rår over.
Til de som ønsker å sko seg på vår elendighet og opphøye sitt eget katteri og slenge dritt om oss, så vil jeg bare si at sett dere inn i sykdommen før dere utaler dere. Og har dere ikke annet å gjøre, så sleng dritten dere føler får. VI skal klare oss.
Nej, så tråkigt!
Skickar en kram till dig/er!!
Beklagar att ni mist er katt i den hemska sjukdomen! 
Det behöver ändå inte betyda att de väntade kattungarna insjuknar. Jag vet flera uppfödare som har haft katter som insjuknat i FIP samtidigt som de väntat kattungar, och allt har gått bra.
FIP är som ett lotteri där vissa katter drar nitlotten… Och eftersom största delen av katterna någon gång utsätts för coronaviruset så finns ju tyvärr risken att de insjuknar.
Att hålla en helt coronafri uppfödning innebär i praktiken tyvärr att isolera sig från omvärlden, och är sgs som omöjligt - som jag ser det åtminstone.
Det är lätt att fördöma andra innan man själv drabbats.
Jag tycker det var modigt att gå ut med informationen och önskar er all lycka i framtiden.
/Lena

Beklagar verkligen att ni mist en familjemedlem! Det är alltid otroligt sorgligt. 
Men jag säger som Rosino - det finns ingenting som säger att detta kommer innebära något problem för era kattungar eller övriga katter. Kom ihåg att FIP inte smittar, sant är att era katter förmodligen har förhöjda coronatitrar men det betyder inte att de kommer utveckla FIP.
Var noga med lådstädning så kommer coronatitrarna snabbt gå ner. Det bästa ni kan göra är att försöka att inte oroa er och hålla stressnivån så låg som möjligt för era katter.
Lycka till med de kommande kattungarna, det kommer gå bra!
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
Huff kjære vene ….
…..så sørgelig ….
, så trist at dere har mistet et kjært familiemedlem RIP ….
Jeg må bare si meg enig med #2 og #3 , så sterk dere er som tar Tyrene ved hornene !! jeg synes det sier mye om deg som en meget seriøs oppdretter og vill rose deg for dette . Kunne aldri tengt meg å slenge dritt om deg : Trenger du noe hjelp eller støtte så skal du bare ta kontakt med meg , hjelper gjerne en venn i nød …..
Huff dere har hatt en tøff start på deres lille oppdrett …. håper lykken snur til dere <3<3 !!! Stå på så går dette så bra ….. jeg forstår deres endeløse sorg …..
Lykke til med de nye kattungene , det kommer til å gå så bra så !!
Stooor klem
// Merethe (N) Amasing Star's

Tusen takk til alle som har "svart" på innlegget. Det varmer å få støtte når sånne ting skjer. Men vi var uansett bestemt på å gå ut med det og ikke tie det som skjedde med oss. For jo mer vi kan snakke åpent om F.I.P, jo mindre blir det assosiert med "spedalskhet".
Joda vi håper det går bra med kattungene, men det er jo ikke til å komme unna at det er små og har dårligere imunforsvar, men vi krysser fingrene og er optimistiske.
Vi skulle også vært på NORAK sin utstilling 13 og 14 november nå med vår hannkatt, men vet ikke helt hva vi skal gjøre. Jeg skal skrive en mail til klubben og høre hva de "anbefaler". Vi har egentlig satt oss selv i karantene i 3 mnd.
#4 Ja, vi har hatt et par tragiske utfall her hos oss. Jeg lurer litt på om vi skal slutte av oppdrettet vårt pga tragediene som har rammet oss med så korte mellomrom. Vi vet det er en del av baksiden av medaljen men vi føler vi har fått vel mye over kort tid. Og jeg er usikker på hvor mye mer jeg skal utsette ungene mine får. Det går så inn på dem, og det er så mye som må bearbeides. Så jeg holder på med en fortløpende overveiing hele tiden. Og ikke minst så skal ungene mine få lov å være med å besteme hva som skjer med oppdrette videre. Men nå skal vi bearbeide dette så får vi se hvor vi lander. En ekstra takk til deg for at du stiller opp #4. Har ikke så mye kontakt med Norske oppdrettere, så det varmet å høre fra deg.
Takk til dere alle som trøster. Det varmer godt å ha dere med i tunge stunder som denne.
usch vad tråkigt!
Lider verkligen med er!
Håller tummarna för era andra katter och för dom kommande kattungarna!
Som dom andra säger inga av dina andra katter behöver bli sjuka!

#5 Jag skulle inte ställa ut någon katt när jag så nyligen haft ett FIP-fall i hushållet, men det har ingenting med karantän eller smitta att göra utan enbart för att minska stressen för alla era katter. FIP smittar inte och coronavirus finns i i princip alla katterier så ni ska inte vara oroliga för att någon skulle titta snett på er! Om någon skulle göra det så skulle det enbart bero på okunskap.
Så jag skriver det väl igen ifall någon missat det - FIP smittar inte.
Var inte oroliga! Undvik bara all onödig stress!

Men usch vad jag lider med er Hege
så trist för er alla i familjen!
Nu ska inte ni inte tro att någon seriös pratar strunt och "toll" om er, detta kan hända vem som helst och vilken katt som helst också så ta inte åt er om struntprat!!! Bry er inte om iaf nån säger något annat! Jag vet att ni är seriösa och vill era katter bara gott, teatar det ni kan och strävar åt rätt håll när det gäller kattavel osv. Nu vet ni ju att detta INTE smittar och era framtida kullar behöver inte alla bli drabbade! Håller både tummar och tassar här hos oss att allt kommer att gå fint med kullen! Ni är värda all framgång Hege!
Ge inte upp, vinden vänder snart!
Tusen styrkekramar ifrån mig!
//Nina

Jag kan väl också tillägga att jag har sålt en kattunge till ett hem där en katt nyligen gått bort pga FIP. Kattungeköparen hade ytterligare en katt hemma som avskydde livet som ensamkatt, så hon gjorde bedömningen att hon skulle bli mindre stressad av att få en kompis. Jag gjorde bedömningen att hennes kvarvarande katt hade över en månad på sig att få ner nivån på coronatitrarna, och eftersom jag själv inte testar mina katter för coronaviruset eller kräver att hemmen jag säljer katter till är coronafria, så var risken inte större än för någon annan kattunge jag skulle sälja.
Kattungen lever och mår bra! Så coronavirus är inte farligt, det finns hos nästan alla innekatter och det är VÄLDIGT sällan som det muterar till FIP!

Starkt Hege! Om fler delade med sej av sina erfarenheter om F.I.P så skulle det snart inte vara tabu längre!
OM någon skulle prata skit, så är det ju som sagt ren okunskap! Jag är också rätt påläst, eftersom jag hade en katt som drabbades av F.I.P för några år sedan. Man läser ALLT man kan komma över!
Låt sorgen får sjunka efter er katt. Ta hand om er väntande kull, och njut av den. Så hoppas jag att allt går bra, och att lust och energi finns att fortsätta med er uppfödning!
Massor av styrkekramar!

I dag fikk vi en kattunge her hjemme og det ser ut til å bli med han. Tror han skal få hete Creampuff CandyCat og nå skal vi bare kose oss med han. En stor og deilig bamse var han. Så Mili vi har fått arvingne til vår utrolig flotte Luie.
Nå skal vi bare slappe av og nyte han. Takk til dere alle for masse god støtte.
Grattis till bamsen!

Grattis till nytillskottet! Njut ordentligt av honom nu! 
Gratulerer så mye med den lille - kos dere med han 
.

Grattis till er Bamsebebis!