Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 4416 ggr
Askrike
0

kattungar, magsjuka?

Hej!

Jag har nu min andra kattungekull och har en fråga. I min första kull jag hade blev alla kattungar magsjuka vid ca 6 v ålder. De kräktes och hade diarré. Alla drabbades mer eller mindre. Någon var riktigt dålig. Jag gav dem kokt torsk, vätskade upp dem, samt  gav dem Diarsanyl under ett par veckors tid och slutligen gav det med sig. Jag försökte hitta något samband vad det var som hade utlöst det. En grej jag tänkte på då var att jag hade gett dem Banminth avmaskning några dagar innan de började må dåligt. En annan sak var att vi hade en liten pojke på besök som var magsjuk och kräktes ner halva vardagsrummet. Fråga veterinären då och hon sa att magsjukebakterier inte kan spridas mellan människa och katt.

Nu ett år senare, med kull nr två händer samma sak! De blir magsjuka ett par dagar efter jag maskat av dem med Banminth, olyckligtvis så råkar det även denna gång sammanfalla med mänsklig magsjuka.

Känner mig mycket konfunderad. Kan det finnas något samband med Banminth, eller den mänskliga magsjukan? Någon som har  någon erfarenhet? Eller maskat av kattungar med Banminth utan detta resultat?

LittleSweeties
0

Vad får de för mat??

Jag har efter 2 liknande "fall" slutat helt med RC babycat….och har inte haft en enda dålig mage sedan dess Glad

Svidjas
0

Har du kollat om dem har mask eller har du utekatter? Annars så skulle du ju inte behöva avmaska, tror nog dem kan bli lite känsliga vid så tidig ålder. Du kan ju prova med kollamasken om dem har mask och isåfall avmaska.

http://www.svidjas.se

raggorgeous
0

#1 jag har alltid haft RC Babycat och aldrig haft dåliga magar.. så olika det där.

#2 håller med - kolla om de har mask innan du avmaskar,, det tar rätt hårt på små magar med avmaskning..  högst troligt har de inte mask om du bara har innekatter.

Mänsklig magsjuka ska inte gå på katter, och tvärtom.
Krya på er!!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Askrike
0

Tack för era svar! Kloka tankar. Visserligen äter de RC babykitten, men de har gjort det från 4 v och varit jättebra i magen fram till 7v, så det känns inte så troligt att det skulle vara det i detta fallet. Börjar mer och mer tro på avmaskningen. Var hos veterinären idag för första vaccination och pratade med henne om detta. Hon sa att de är ju rätt starka medel och trodde också på avmaskningsmedlet. kommer inte rutinavmaska i fortsättningen utan ska börja med Kolla masken. Däremot sa hon tvärtemot vad jag alltid hört - att vissa mänskliga baciller kan gå på katter. Intressant.

Nu hoppas vi att magarna kryar på sig snabbt!

Tack tack!

Rosino
0

Jag har också hört att vissa magsjukdomar kan smitta från människa till katt. När min hane kräktes och hade diarré så frågade jag veterinären om det, eftersom det just då gick magsjuka hos folk i trakten, och hon sa att det inte är uteslutet att det smittar.

Askrike
0

Hmm när jag nu närmare klurar på det så kom jag på att även de båda vuxna katterna blev dåliga i magen förra gången, vilket tyder på att det inte borde vara avmaskningsmedlet eftersom de är stora och borde tåla det. Det kan stödja teorin om smitta med mänsklig magsjuka.

mirruettes
0

Jag har också funderat på detta då jag blev puttrig i magen samtidigt som mina kattungar och mamman. Vet inte om jag blev först eller katterna. De hade inte riktigt diarre men mer som kobajs. Hade också avmaskat några dagar innan och visste inte vilket det var.

Enligt teorier så äter en kattunge stora mängder mat i förhållande till magsäckens storlek, det kan då hända att osmält mat tränger ner i tunntarmen där vissa bakterier trängs undan och andra tar över vilket kan leda till diarre´. Får de begränsad mängd mat så har matsmältningssystemet större chans att repa sig. Fick rådet av vet att ge dem 20gr babyfoder/dygn i 1-3 dagar, då man inte kan låta en kattunge gå på svältkur.

Läs detta:

www.katter.nu/katter/foder/kattungar_matsmaltning.htm

Jag valde att ge mina katter canikur samt rc intestinal våtfoder exakt enligt påsens rek. inte en droppe mer fördelat under dygnet, tills magarna var bra. Jag valde våtfodret för att de också behöver vätska. När magarna rättat till sig så övergick jag till intestinal torrfoder som pö om pö blandades ut med rc babycat.

Hörde mig för med Royals foderexpert Bo Edoff som sa att babycat är mildare än kitten. Dessutom är energiinnehållet högre och man kan då hålla den något strängare dieten.

Detta hjälpte mina katter alldeles förträffligt.

Askrike
0

Tack #7 för mycket bra tips. Och bra läsning. Ska ta och prova våtfodret du nämner för att få dem på rätt köl snabbare än förra gången. Minns att de var svajiga i magen under flera veckor, vilket var jobbigt både av oro och utmattningen av att tvätta små kattrumpor!