Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 7159 ggr
ThereseB
0

Kattnät Karlie

Hej alla ragdollisar!

Vi ska flytta till hus och jag ska näta in en altan. Funderade på vad som är bra att använda, hittade den här på Bromma Zoo;

http://zoomarknad.se.loopiadns.com/product-view.asp?catid=2360&prodid=2875&ref=%2Fproduct-dlist.asp%3Fcatid%3D2360

Är den bra? Håller den för katten om den börjar klättra. Inte för att jag kanske tror det med vår lata herre… Men man vet ju aldrig om han får förnyade krafter i huset?!

Vad rekommenderar ni, så jag inte köper nåt som är dåligt.

/ Therese

Cheeserica
0

Hej Therese! Skrattande Jag har ingen erfarenhet av det nät du länkar till, det ser ut att vara ett mjukt nät i stil med Netty? Jag skulle i alla fall rekommendera antingen rådjursnät (som jag har på min balkong) eller svetsnät. Rådjursnätet är mjukt men hållbart, går inte att slita sönder utan måste klippas upp, så det håller säkert för en klättrande katt. Dessutom är det billigt och syns knappt alls utifrån.

http://www.allox.se/links/natprodukter/radjursnat.htm

Finns att köpa på byggvaruhus eller vissa handelsträdgårdar. Lycka till med innätningen!

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

LittleSweeties
0

Hej, hej Glad

Jag hade precis det nätet på min balkong (nertaget nu eftersom vi får inglasat) och jag tror faktiskt att du ska satsa på nåt bättre.
Det funkade bra här så länge det satt, men mina katter har absolut inga klättertendenser Flört DET skulle det inte hålla för…..
Dessutom såg jag att någon tuggat av på nåt ställe….Förvånad
Så lägg pengarna på nåt som är lite bättre….
Även om din "lata herre" varken klättrar eller gnager så kanske nån annans utekatt vill in till din snygging Flört
Rådjursnätet såg ju perfekt ut!! Glad

/Pernilla

ThereseB
0

TACK! Jag var faktiskt på väg att köpa det här nätet i nylon… Trodde på det, men nu har jag verkligen ändrat mig! Tänkte ju inte på att vi kan ha andra katter på utsidan som vill in…

Ska åka och köpa rådjursnät, är ju perfekt. Och jag har ju sett din balkong Erica och det var ju riktigt bra gjort och snyggt (så snyggt det nu kan vara med innätad balkong…). Framför allt verkar det otroligt hållbart.

Kram, Therese

Svidjas
1

Jag har hönsnät, men sånt där grönt inplastat, har planterat gröna ärtor (inte luktärtor som är giftiga) som får klänga upp efter den och så hänger jag ljuslyktor på den. (för att slippa se den).

Hönsnötet håller både om dem vill bita och även om dem vill klättra. Köpte en rulle på jula.

http://www.svidjas.se

CallaMej
0

#1 Jag håller också på att bygga en rastgård, men jag bor i villa så nätet skall användas "golv till tak". Hur "kattungesäkert" är rådjursnätet? Är hålen för stora?

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

Cheeserica
0

#5 Hålen på mitt nät är små, absolut kattungesäkra storleksmässigt, men jag tror att det nät som är 2 meter högt har större hål kanske? Borde stå på sidan jag länkade till i alla fall. Jag har alltså det nätet som man köper på rulle 1,5 x 20 m.

Jag vet inte hur lätt det är att tugga sönder nätet, mina har mig veterligen inte försökt, men så är det också hårt uppspänt på ramar så det är nog inte så tugg-inbjudande heller.

raggorgeous
0

jag har hönsnät… funkar utmärkt! hållbart till 1000

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Cheeserica
0

Jag skulle inte våga använda hönsnät då det har vassa kanter och pga öglornas form kan göra så katterna skadar sig illa om de försöker klättra och fastnar med klor eller trampdynor. Svetsnät är dyrare men snyggare och ingen risk att katterna gör sig illa på det. Men rådjursnätet syns mycket mindre och jag valde det för utseendet (bor i BR), smidigheten och priset (billigare än svetsnät).

Svidjas
0

#8 hönsnätet som är inplastat har inga vassa kanter, iaf inte mitt. Öglerna är ju 6-kantigt runda, hur menar du då att de kan fastna? (mitt sitter iofs ovanför balkongkanten och har inga ragdolls hemma just nu som klättrar på det.)

Evenstars
0

Jag har minknät (går ej att bita sönder):

http://gallery.me.com/evenstarsragdoll#100100&view=carouseljs&bgcolor=black&sel=0

Snyggt, praktiskt och starkt…men kanske dyrt?! Finns på bygghandel! 199-250kr per 1m x 10m

OCH det går att sola genom det utan att bli rutig…för det gör vi Flört

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Evenstars
0

# 8 Erica, är minknät och svetsnät samma sak?

S*Evenstar's

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)

Christina

Evenstars
0

# 8 Googlade på det och ser att det verkar vara väldigt likt, fast vårt är inte blankt utan galvat så det syns inte mycket alls Glad

Jag vet att ÖB är billigast på det nät jag använder (i alla fall i Umeå Flört)

S*Evenstar's

Christina

Cheeserica
0

#9 Plastat hönsnät är säkert bättre än oplastat. Hönsnät är gjort genom att trådar tvinnas och det bildas "V"n i nederkant av varje maska där trådarna är tvinnade där katterna kan fastna om de klättrar. Svetsnät har fyrkantiga rutor utan vassa kanter och har inga tvinnade skarvar som hönsnätet, alltså är det mycket säkrare men ganska mycket dyrare om man ska handla stora mängder - där är alltså rådjursnätet att föredra.

#11 Jag tror svetsnät och minknät är samma sak, det är ett galvaniserat nät. Jag hade det på min förra balkong! Det syns mindre än hönsnät, men pga silverfärgen reflekterar det mer ljus än det svarta rådjursnätet och syns därför mer utifrån.

Evenstars
0

# 13 Aha ja då är det samma för mitt är galvat! :)

S*Evenstar's

Christina

Svidjas
0

#13 Ah, ja jag har satt hönsnätet åt andra hållet, kunde inte riktigt förstå hur de skulle kunna fastna, det är alltså satt så att "klyftan" inte pekar nedåt utan åt sidorna.

trophee
0

Varning för Netty kattnät! Nätet faller sönder efter har varit uppsatt i ett knappt år.

Varning också för Zoosajten där vi köpte nätet. De vill inte ta emot reklammationen av nätet.

Har nu monterat upp svetsnät, lika snyggt men mycket lättare att sätta upp. Det går inte sönder!!!

Limin
0

#10: Vi har också använt oss av minknät/galvaniserad nät och det är mycket bra och ger stabilitet till bygget… Skrattande Vi har Köpt vårat på Jula för 199 kr rullen.

http://www.jula.se/galvaniserade-nat-131900

jippis
0

Rekomenderar rådjursnätet pris 24kr/m

"Vilt, skyddsnät, 2 meter högt för hjort och rådjur mm. Fyrkantig ruta 25x25 mm, svart formstabilt, tillverkat i polyeten, återanvändbar plast. Säljes i metervara för endast 24.00:-/metern(2 meter högt)"

Vi beställde på http://villaprodukter.se/product_info.php/products_id/153

Fungerar toppenbra!!