Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3753 ggr
[Shaiya]
0

Vit ragdoll... med gula ögon?

Såg någonting lustigt på blocket där någon annonserade ut en vit Ragdoll som har gula ögon det visste jag inte ens att det fanns!

Möjligtvist en av dessa muffinsarna osv men en Ragdoll? Förvånad

miher33
0

Ja, det låter sannerligen lite konstigt… Obestämd

[Shaiya]
0

Tycker det jag med, förmodligen är det väl bara en vanlig bondkatt med ragdoll i sig om ens det.

[Litlamins]
0

Blocket annonser får man nog läsa med rätt många nypor salt och sålla bort de som är oseriösa.

Katten på bilden i annonsen, (letade på den) ser ut som en fin vit huskatt, långhårig.

Det kryllar ju av SkogSkatter som är "äkta" men inte reggade, och de är en vanlig fin långhårig huskatt. Långhåriga katter annonserar man gärna ut som blandraser av skogisar och maine coon bland annat. Angora var väldigt vanligt förrut.

Jag tycker det är lite tröttsamt när man själv är uppfödare att se dessa oäkta raskatter annonseras ut för många tusenlappar, utan minsta hälsotester eller annat som vi uppfödare gör i vårt avelsarbete.

Det ligger också en okasterard hona som är hälften ragdoll och hälften Skogis ute till salu, katten har nyss haft kull och säljes "ej steriliserad" till nån som vill köpa… Sannolikt att en rasren Ragdoll får paras med en rasren skogis och att man säljer ungarna för avel?
Tyvärr förekommer det ju avancerad back-yard-breeding med rasrena katter, men många gånger tror jag det är helt vanlig huskatter som man avlar på och säljer hej-vilt.

[Shaiya]
0

Tycker det är synd själv som icke-uppfödare att folk ljuger för att få upp priserna på sina katter. Vet så många som har lite långhåriga katter och de skryter om sina skogsblandisar hit och dit, men det är ju en helt vanlig bondkatt.

Sen dessa konstiga människor som blandar t.e x en Ragdoll och en norsk skogkatt och säljer dom dyrt för att det är en "ras blandis" enligt mgi spelar det ingen roll om det är två registrerade katter om man blandar två raser blir det ju ändå BLAND RASER Skrattande

elyse
0

Anmäl annonsören. Det är allt man kan göra.

Marleene
0

Om uppfödaren reggar sina katter i annat förbund än FiFé så kan katterna fortfarande vara renrasiga ragdolls eftersom ragdollen är godkänd i fler andra färger (även solid) i en del andra förbund.

[Shaiya]
0

Det ar sant! Och valdigt intressant men jag tror nog att annonsoren skulle saga nagonting om det i annonsen dar det inte ens namns att katten ar registrerad.