Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3577 ggr
HBKbruden
0

Kastrat och Mat

Tjingeling! Jag har nu kastrerat min kissepojk, problemet är att han kastar i sig maten "Mmmmm va gott med mat" och jag upplever att han gått upp i vikt. Jag är rädd att han ska bli fett och med tanke på min okunskap och dessa stora ragdoll måste jag fråga er lite. Han är nu 8 månader och vägde 5,3 för en månad sen. Har ingen våg här, men han har gått upp.

Han äter Royal Canin Kitten som dem ska äta till dem är 1 år, men ska jag göra så att jag blandar ut det med något annat? Isf Vad? Indoor? Sterilesed? Light? Eller hur ska jag göra?

Ge mig lite råd :)

Rosino
0

Äter han bara torrfoder?

Jag skulle nog försöka med blötmat åt honom, då kastrerade hankatter kan få problem med kristaller i urinen. Det är bättre med blötmat som innehåller mycket vätska. Men om han bara ätit torrfoder så måste han i så fall vänjas MYCKET försiktigt med blötmat. Om du inte vill lämna bort torrfoder helt kan du åtminstone ge ett eller ett par mål blötmat per dag och ransonera torrfodret.

HBKbruden
0

Han äter just nu bara torrfoder ja och det är det som fungerar bäst för oss, ibland får han en liten klick blötmat som godis. Kanske ´ska tillägga att han dricker mycket vatten.

Varför blötmat? Bortsett från vätskan.

Jag vill helst fortsätta med torrfoder och han verkar må bra av det. Det är absolut smidigast.

Vad ger ni alla som har kastrerade Hankatter att äta?

Erina
0

Jag tycker absolut att du ska ge din katt en variation av torr och blötfoder. Visst är det smidigt med torrfoder, men är man rädd att katten ska bli överviktig tycker jag man ska variera. Blötfoder är inte lika fettbildande, då det inte innehåller lika mycket kolhydrater.

Har två kastrerade hanar och har gått från fri tillgång till torrfoder, till att sätta en maxgräns (1 dl/katt morgon och kväll) och blötfoder till frukost och middag. Vissa dagar äter de upp allt torrfoder och ibland finns det lite kvar. Båda verkar nöjda och skriker aldrig efter mer, de är fina i hullet och har hållit sig kvar på en bra vikt sedan jag fick lov att tänka till.

Nu är ju foder en nyckel till att hålla katten i bra form, de behöver också aktivering. Mina två busar med varann och jag ser alltid till att de får en lekstund med mig dagligen.

miher33
0

Jag har ingen kastrat men jag var nyss på seminarium där Royal canin föreläste och en person frågade just om sin kastratkille som bara var 7-8 månader och började bli tjock. Om inte jag missminner mig helt så sa representanten från RC att man kan börja med mat för kastrater, ligthfoder eller indoorfoder mm även om katten inte är 12 månader.

HBKbruden
0

#1 och #3 Absolut ska jag ta till mig detta med blötmat, men då till frågan, vilka märken och liknande på blötmat? och Mängd? Jag upplever att min krabat inte riktigt tycker om det, han föredrar torrfodret, Har gett han RC blöttmat. Han kanske inte äter så mycket torrfoder då? Drygt ett mått (RC mått) på ett dygn. Han växer ju trots allt. Absolut är motion viktigt och han är otroligt livilig. Ibland ifrågasätter jag om han är en ragdoll. Sover gör han, men busar väldigt mycket också.

#4 Tack för svar, fler som tänker så??

Erina
0

Jag ger Mjau blötfoder, som är riktigt bra. Finns både som burkmat och tetra pack. Mina grabbar tycker inte om burkmaten, men tetra pack går ner utan problem :). Du får testa dig fram, det finns många olika smaker. Lammfärs och Anka i sås är mina grabbars favorit för tillfället :). I mängd ger jag ca 3/4 dl morgon och kväll per katt.

Lycka till :)

SiljeHelen
0

RC har ett vetrinær-fôr som heter RC Young Male. Kanskje det hadde vært noe? Flört

elyse
0

Här hemma får mina kastrater RC Sterilised och Mjau blötmat.

HBKbruden
0

Jag kommer satsa på RC Sterilised, pratar med royal canin och de rekommenderade det. Plus blötmat.