Köpa en kompis till min hona?
Hej!
Jag har lite funderingar på att köpa en till ragdoll så min lilla hona inte behöver vara ensam på dagarna. Men kommer de att ty sig till varandra då och inte vara lite gosig mot oss människor? är det isåfall bäst att köpa en unge eller en lite äldre katt?
Är tacksam för svar!
hej jag tycker det låter som en bra ide, de flesta katter brukar uppskatta sällskap! hur gammal är din katt? jag tycker det är betydligt lättare att få kattungar att bli vänner än en äldre katt att acceptera en yngre.. sen är alla katter olika så man vet ju aldrig innan. att de skulle bli mindre social och mysig mot människor har jag svårt att tro, snarare att du får två som vill mysa med dig :)
SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/
Hej!
Ja det känns som hon behöver lite sällskap om dagarna när jag och min sambo jobbar. Hon är 1 år och 4 månader så det kanske skulle passa bättre med en kattunge då eller? Jag har nämligen vart med om det en gång innan när jag hade 1 katt så köpte jag en till för att den inte skulle vara ensam och då tydde de sig till varandra och var inte alls så intresserade av oss andra längre! hehe men de var perserkatter kanske är lite skillnad med dem?
Tack för ditt svar! :)
Skulle vara tacksam för era svar! :)
Låter jättebra att du vill ha sällskap till din hona, hon kommer högst troligt bli väldigt glad! Jag skulle absolut köpa en kattunge!
Jag tycker inte alls du ska oroa dig för att de inte ska ty sig till er ägare bara för att de får sällskap av varandra. De ger varandra så olika saker än vad vi kan ge dem, så de lär sig vem som ger dem vad :)
Ragdoll är ju en väldigt social kattras som älskar oss människor, de kommer vara lika goa mot er iaf! Men ännu lyckligare eftersom de har en kattvän också!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Okej det låter bra, men då kommer vi till nästa "problem" jag ska åka till thailand med min sambo över jul och nyår så katten ska bo hos min mamma, men borde jag vänta med att köpa en till katt tills efter thailand?
Tacksam för svar!! :)
JA det tycker jag att du ska, vänta alltså.
Det är en stor omställning för en kattunge att byta hem så att då flytta till ännu ett nytt ställe då ni är bortresta skulle jag inte rekommendera.
Däremot kan din mamma vara kattvakt senare, då den nya katten hunnit "bo in sig" hos er och kanske varit på besök hos din mamma med er några gånger innan.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Okej, för jag har hittat en kattunge jag är väldigt intresserad av och jag pratade med uppfödaren om att jag skulle resa iväg men hon tyckte inte att de va några problem, men jag blir lite kluven ifall hon bara vill få sålt katten? Skulle behöva lite råd från er som har så mkt erfarenheter! :) snälla hjälp mig!!
Är väldigt tacksam för lite råd!!

Jag skulle försöka ta hem katten efter resan för att den ska slippa att byta hem två gånger. Annars blir det ju hos din mamma som den får som "första hem" och när den då börjar anpassa sig till det nya livet så ska den flytta till "nästa hem".
Kolla om det inte går att få vänta med hämtningen tills ni är hemma igen.
Skönt att du beslutat skaffa en kompis till din hona! Vi har flera Ragdolls här hemma och alla gör vad de kan för att vara nära oss människor så mycket de kan. Vi får knappt plats i soffan :-)
Jag tycker som #9. Be uppfödaren att få hämta kattungen när du kommer hem från resan. Om hon inte kan gå med på det så skulle jag välja att köpa kattunge från en annan uppfödare. En liten kattunge behöver bo in sig i sitt nya hem efter att den flyttat från sin mamma och sina syskon. Det är en stor omställning att flytta hemifrån när man är en liten katt :-)
Ha en skön semester och Lycka till med dina katter.
-------------------------------------------------------------------
GIC NL*SiempreAmar All For Love söker nytt hem
Aa men den är leveransklar nu den här veckan och jag reser över jul o nyår så då har den blivit stor? Men det får nog bli att jag får vänta
Den nya katten kommer hinna bo hos mig i 2 månader innan vi reser iväg men det kanske inte räcker? Jag har sån beslutsångest för jag har kärat ner mig i den här lilla krabaten :(
Jag tror att det går bra att du tar hand om den lilla krabaten, när du vet att du får 2 månader
. Hade det varit jag och jag fallit för ett djur, så skulle jag slå till. Hur länge blir ni borta?
Köper du nu denna kisse, så skulle jag se till att den får mycket tid med dig i hemmet, sedan att ni kan hälsa på hos din mamma och gärna sova över någon gång innan ni reser. Viktigt också att din mamma kommer och hälsar på hos er, så att hon blir ett bekant ansikte.
Självklart också att den får sällskap av din nuvarande katt då ni åker, då har den ju en bekant som trygghet.