Katt jagar/biter nya kattungen
Hoppas att ni erfarna kan hjälpa mig med mitt huvudbry…
I Lördags fick jag hem en 3 månaders ragdollhona till min Linde-Lou på 5 månader.
Det var lite morr i början, men det lade sig ganska snabbt. De vistas obehindrat i samma rum och har tvättat lite på varandras päls. Nu är det så att Linde-Lou jagar Lunae samt "anfaller" henne ibland när hon vilar. Han biter/nafsar främst i halsen och nacken och hon gnäller/piper (ganska mycket) och morrar när det gått för långt.
Det har hittills inte varit ombytta roller, dvs. att hon jagar honom. Utan det verkar mest som hon finner Linde-Lou jobbig/skrämmande. 
Båda är kastrerade.
Är detta beteende normalt samt hut lång tid tror ni det tar tills de kommer leka ihop och ha roligt? Vill ju att de ska ha kul tillsammans 
Just nu känns det mest oroligt och ledsamt…

Jag förstår att du tycker det är lite jobbigt men det är helt normalt, att han biter henne i nacken är ett dominansbeteende och han jobbar helt enkelt på att befästa rangordningen.
Det låter inte som att det är något extremt beteende eftersom du skriver att han gör det "ibland", så låt dem bara vara så kommer det säkert lösa sig. Det kan ta ett par veckor men det låter som att de börjat bra i alla fall, försök att inte oroa dig. De har alla förutsättningar att bli bästa vänner!
---------------------------------------------------------------------------
Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com
---------------------------------------------------------------------------
#1 Tack för svaret! Då ska jag avvakta och hoppas att de snart leker och har kul ihop