Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 4365 ggr
RagAmadeus
0

Syk ung Ragdollgutt

Hei!

jeg kjøpte en Ragdoll gutt i sommer 10 uker gammel med helseattest, vaksinert og markbehandlet (kosekatt). Jeg reagerte med en gang på at han hadde veldig løs avføring, men tenkte at det kunne skyldes flytting til nytt hjem. Han fikk en periode ZooLac som hjalp noe, men jeg så ennå at konsistensen ikke var helt normal. Men han har hele tiden spist og drukket godt og hatt en fin utvikling ellers, ingen tegn til sykdom. Vi har også prøvd å bytte til et annet merke for.

I det siste har konsistensen igjen blitt helt rennende og jeg tok katten til dyrlegen denne uken. Tok blodprøver og det viste seg at han er meget syk. Forhøyede leververdier, tegn på akutt og langvarig infeksjon og noe annet som jeg ikke skjønte. Går nå på antibiotika og får ny ormekur. Skal ta kontakt med dyrlege igjen etter at kuren er tatt og diskutere videre behandling.

Det viktigste for oss (og spesielt barna) er at pusen blir frisk, men hvis det verste skulle skje lurer jeg på om vi har noen rettigheter opp mor oppdretter? Kan også nevne at kattemoren døde to dager før jeg hentet ham og dette fikk jeg beskjed om ved henting.

Noen som vet…dette med rettigheter?

RagAmadeus
0

Glemte å si at katten er 6mndr. gammel.

Troika
0

Bare noen tanker rundt dette. Vet du hva kattemamma døde av? Og evt. har du kontakt med oppdretter fortsatt ? Det er viktig å ha dialog rundt dette med sykdom o.l. mellom selger og kjøper. Jeg ville iallefall tatt kontakt med oppdretter for å finne ut hva evt. mamma katt døde av, for å finne ut om det kan ha noen sammenheng.

En annen ting er jo at det er levende dyr vi selger. Det kommer desverre ingen garantier med hvor lang levetid de har. Jeg skjønner at du blir fortvilet siden du har barn også, men sånn er det desverre. Ingen vet hvor lang tid vi får på denne jord. Men igjen så er det viktig hvis det er noe oppdretter har holdt skjult med tanke på smittsomme sykdommer eller lignende så ville jeg følt meg snytt. Men ut over det så er det som sagt ingen garantier for hvor lenge vi får ha våre 4 bente venner med oss. Men håper du har kattungen din forsikret og at det går bra med katten din. Krysser fingrene for dere. Og prøv å ta en dialog med oppdretter om ikke for annet ennn å finn ut hva som mammakatt døde av og om det evt. kan ha en sammenheng eller lette utredningen av din kattunge. Lykke til uansett.

Amasing-Stars
0

Du må ta kontakt med oppdretter med en gang å spørre hvorfor mamma katten døde og hva den døde av …. lille ragdolgutten har kanskje samme smitte som mamma katt hadde ! og få en dialog mad oppdretteren som du kjøpte denne ragdollgutten fra .

Jeg tror nesten alle oppdrettere  har sine avlskatter forsikret og kattungene går på samme forsikring . Jeg har alle mine katter forsikret i Agria og kattungene mine er forsikret for skjultefeil i 5 år.

Diare og infektioner er meget skumle på små kattunger Rynkar på näsan…..

Håper det går bra med den lille .

LittleSweeties
0

(Är det bara jag som reagerar på att kattungen bara var 10 veckor vid hämtning? Och att den inte verkar ha stamtavla?
Så frågan är om det är en "riktig" uppfödare till kissen??) Obestämd

Om det är en "back-yard-breeder" så är du nog tyvärr chanslös, men om det är en registrerad uppfödare borde du kunna få hjälp och stöd….kanske eventuellt få ut nåt på doldafelförsäkringen också.
Att du ska få reda på vad mamman dog av är ju en självklarhet, tycker jag….
Hoppas lillkillen blir frisk fort!! Kyss
Vilken tur han har som fick komma till er, som tar hand om och vill honom att gott!! Glad
Lycka till!

Pernilla

Amasing-Stars
0

Det florerer av dette som # 4 kaller for "back-yard-breeder"…. på Finn.no .

I Norge er det titt og ofte "ekte ragdollkattunger " uten stamtavle til salgs for kun kr ……..ja , ja det er da dyrt å betale for en katt som blir en vanlig huskatt uten stamtavle …. men når folk er villig til å betale dette så er det så utrulig lite vi seriøse oppdrettere kan gjøre med dette …..  og i mine øyne så er de ikke seriøse i det hele tatt som leverer kattungene for tidlig , kattungene trenger sine søsken og mamma …. men i dette ulykkelige tilfelle så er mamma DØD og hun / han som har hatt dette kullet ville sikkert bli kvitt kattungene - hvem vet ????

En kattune er dessvere bare en vare etter Norsk kjøpslov og du har like stor rett til å reklamere på den som om det skulle være en mobiltelefon - så du skal bare ta kontakt med personen som har solgt deg kattungen å sette de til ansvar for hvorfor de har solgt deg en kattunge som er syk og hva mammaen DØDE av !!!

raggorgeous
0

#4 tänkte också på det att den bara var 10 veckor då ni fick honom.. det är emot alla regler som finns, allra helst om din uppfödare är seriös.

Hoppas du får veta vad mamman dog av?

usch vilken trist historia! Hoppas katten kryar på sig och att det ordnar sig! Han ska vara väldigt glad över att ha kommit till ett så fint nytt hem iallafall!!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Troika
0

Hvordan går det med lillemann?

RagAmadeus
0

Hei!

Takker for svar :-)

Det går bra med Amadeus. Han er ferdig med antibiotikakuren mandag morgen og da skal jeg ta kontakt med dyrlegen.

Oppdretteren sa at de trodde mor døde av nyresvikt…nyrene til Amadeus var det ikke noe galt med.

Det fulgte ikke stamtavle med med begrunnelsen at han ble solgt som "kosekatt". Jeg ønsket meg også en "kosekatt" og brydde meg ikke så mye om dette. Ble forsikret om at det var "rene linjer". Jeg er ikke interessert i utstilling eller oppdrett.

Vår "vanlige huskatt" døde i mai og han hadde en helt spesiell personlighet…når jeg leste om Ragdoll-rasen var det som å lese om katten vår. Det var da interessen fallt på denne rasen. Og ja…fant annonse på Finn..og betalte 5000 kr.

Vi har dessverre ikke forsikret ham…hadde planer om dette,men det har ikke blitt gjort. Vi har nettopp chippet ham.

SiljeHelen
0

#8 Jeg syns du skal kreve å få stamtavle på han selv om det bare er en kosekatt. Alle renrasede katter SKAL ha stamtavle selv om det bare er kosekatter. Ikke koster det særlig mye for en oppdretter å få kattungene registrert og få stamtavle. I NRR koster det 180 kroner for ei stamtavle i klasse 2. Det er ikke mye penger det er snakk om med tanke på du sikker har betalt litt for katten din Flört

Du kan få problemer med forsikring uten stamtavle på han også. Jeg får kun forsikret mine i Agria for inntil 1000 kroner til registreringsnummeret på katten foreligger (og det står på stamtavlen). Hvorfor det er slik vet jeg ikke, jeg har 8 katter forsikret i Agria…

Håper det går bra med han, ikke godt for en så liten kropp å være syk.

AakresRagpride
0

Har observert tråden en stund, og synes det er kjedelig at du kjøpte en katt til 5000 kr uten å få med stamtavle.  Som Silje sier SKAL det følge med stamtavle på renrasede… Jeg aner ugler i mosen og tror ikke dette er en bra "oppdretter". ( Tror heller det er en produserer..)I tillegg synes jeg det er skremmende at det er slike mennesker som selger katter til den prisen, uten å gi med stamtavle.

Tipper at det ikke er stamtavle på moren/ eller at hun har kjøpt kattemor på kl 2 (ikke avles på), og at hun har gjort det uansett…

Har hun stamnavn?

Spør om å få stamtavlen, om så si at du mer enn gjerne betaler de 180 kr`ene for å se hva hun sier… er det umulig ifølge henne,har du kjøpt katten i sekken for å si det på den måten.. Klag da til klubben hun er med i, samt Nrr. For da har du i teorien betalt 5000 for en huskatt.. (katt uten stamtavle). 

Håper han har blitt bedre, og at du får løst "saken" :))

Masse god bedringstanker fra oss!

RagAmadeus
0

Hun har stamnavn ja…

raggorgeous
0

Du ska absolut ha stamtavla med!!!!! Så säg till om den… som sagt det är inte en stor kostnad för henne att registrera kullen och få stamtavla till dem!!

Lycka till och hoppas allt ordnar upp sig och att han blir helt bra!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

AakresRagpride
0

Uffda…da synes jeg du ihvertfall skal ta kontakt med henne og fortelle at det skal følge med stamtavle.

Synes det er skremmende at oppdrettere med stamnavn selger kattunger uten stamtavle! Kanskje kattemor har hatt for mange kull til at hun kunne registrere dem,eller at hun ikke er solgt til avl Obestämd

raggorgeous
0

ja kanske kan vara nåt sånt i så fall… hur som helst är det otroligt tråkigt att hon inte är så seriös! Alla raskatter ska ha stamtavla då de säljs!

Hoppas du får din stamtavla, som du har rätt till!

Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare

Snowflake
0

Håper det går bra med lille-gutt og at du får stamtavle.!

RagAmadeus
0

Skal ta kontakt med oppdretter og be om stamtavle og informere om Amadeus sin sykdom, så får vi se hva som skjer.

Takker for mange svar Glad

Snowflake
0

16,Håper alt ordner seg for dere.