Duscha eller bada katten?
Vi har inget badkar här hemma så vi duschar vår "raggis" och shamponerar honom i duschen. När jag läser om preparering inför utställning så ser jag att alla badar sina katter.
Spelar det någon roll om man badar eller duschar sin katt? Jag provade en gång att sätta honom i en balja i duschen, men han försökte hoppa ur hela tiden så det var bara att ta bort baljan.

tror det är så att man bara säger badar men man menar duchar. eftersom mycket utav tvätten innebär att skölja skulle det ju ändå inte vara bra att bada i samma vatten hela tiden
Bada låter inte så lätt? Tror de flesta menar att de duschar av katten i badkaret eller så? Så gör iaf vi fast o duschen :)
SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/

Jag duschar också katterna. Jag tror som de andra att man bara säger att man ska bada katten när det i själva verket är duscha katten man menar…
BADTIPS!
Jag kan förresten verkligen rekommendera ett av mina bästa inköp, ett badkarskoppel med sugpropp.
Det är som en vajer som man sätter runt halsen på katten och sen fäster med en sugpropp mot kanten på badkaret eller duschväggen och vips så kan inte katten hoppa iväg men sitter heller inte helt fast. Helt suverän. 
#3. Jag testade det kopplet och mina katter blev helt panikslagna, så det badet blev betydligt värre än "vanliga" bad.
(jag säger också bad fast jag egentligen menar att jag duschar katterna)
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Jag säger oxå bada fast jag duschar dem
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 

Oj, det lät ju inget vidare David. Jag tror att mina tyckte om att de inte riktigt satt fast utan kunde röra sig lite fram och tillbaka utan att bli fasthållna. Men det kan tydligen variera.
#6. Det beror säkert på att mina inte är så vana vid att ha halsband, så det bidrog garanterat till panikkänslan.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Tack för tipset med badproppen, men jag har en duschvägg med dragdörr och min katt är hyfsat lugn när han ska duscha. Jag shamponerar honom och sen knallar han mest runt mig där jag sitter och så följer jag efter honom med duschen och sköljer och sköljer.
Förresten provade jag att shamponera honom 4 ggr istället för 2 ggr. efter att ha läst här om de som shamponerar sin katt 7 ggr! Det blev faktiskt skillnad
Han är mer fluffig nu. Frågan är om jag ska använda balsam också. Han är jättemjuk. Varför ska man använda balsam och såna där silikondroppar? Jag har bara använt schampo.
Hur ofta tvättar ni era katter? Alltså förutom om ni ska ställa ut? Min Ozzie är snart 9 mån och han har säkert duschat minst 9 ggr! Är det för mycket?

Man ska alltid använda balsam för att stänga hårstrået igen efter schamponering.
När man schamponerar katten första gången så öppnas hårstråna och när man sen schamponerar gång nr 2 och framåt så går schampot ner i pälsstrået och rengör.
För att sedan stänga igen pälsstrået så det blir skyddat och inte står öppet för att dra åt sig smuts och damm så ska man köra med balsam. Detta var jätteviktigt enligt Eva Porath som jag var på pälsvårdskurs hos för två veckor sedan.

Glömde en del tips i förra inlägget… 
Ett litet tips hon kom med var att när pälsen är ren ska ska den kännas alldeles "frasig" när man tar upp den ur badet.
Hon poängterade också att hon ibland måste schamponera många gånger för att få pälsen ren men då sköljer hon definitivt inte 5-10 minuter mellan varje gång utan ett helt bad med hennes katter kunde ta 10-15 minuter inklusive alla schamponeringar och avslutande balsam.
Att man ska skölja och skölja tills katten känns ren och då skölja 10-20 minuter till som det står i många trådar tyckte hon var helt vansinnigt och definitivt plågsamt för katten. Tipset var att skölja ur schampot någorlunda mellan varje tvätt och sedan skölja noggrannt efter balsamet.
Tack snälla för alla tips!