Bråkig katt
Hej jag har ett problem, jag har nyligen fått barn och har en ragdoll hemma. Nu har katten börjat med att hoppa ner i vaggan och i barnvagnen. Där jag inte vill att han ska vara. Han har än så länge inte hoppat ned när min son har vart där. Men det är det jag är rädd för att han ska göra.
När katten har hoppat ned i vaggan eller barnvgnen, så har jag höjt rösten och tagit honom i nackskinet för att visa att han inte får göra så. Men det hjälper inte för bara ca 5 min efter så är han där igen.
Är det någon som vet hur jag ska få honom att sluta lägga sig i vaggan och vagnen.
hälsningar sara
Prova med en vattenflaska och spreja lite vatten.
SE*Wandullan´s
Hemsida: http://wandullan.com

Man skal ALDRI ta en voksen katt i nakkeskinnet!!
Prøv med vogn-nett, eller høg røst, eller vattenspray som #1 foreslår.

Hej!
Vi har varit i exakt samma situation, eller är. Det är nästan skrattretande hur katterna har funnit alla bebisprylarna helt oemotståndliga. Babysäng, insats, vagn, babysitter, skötbordet… och bilstolen ska vi inte prata om hur underbar den är att ligga i. Man förstår ju att katten tycker det är toppenställen. Allt är varmt och ombonat.
Jag i alla fall var väldigt rädd att någon katt skulle lägga sig på bebisen och kväva den när den var ny och liten.
Jag gjorde så att jag tydligt fräste åt katterna så fort de hoppade upp i bebisprylarna. Det funkade ganska bra. Eller så bra att de i alla fall inte låg i grejerna när jag såg på… Men det som har funkat bäst är att se till att grejerna inte är åtkomliga. I både vagn och säng har jag lagt en jättestor kudde så fort vi inte använt dem. Alternativt myggnät över vagnen. Bilstol och insats har jag ställt undan när vi inte använder. Så fräsa i kombination med att se till att möjligheten att lägga sig i inte fanns gjorde att de så sakteliga fattade grejen. Det jag gav upp på var babysittern, men det var ju inget problem utan bara att maka undan kissen när det var dags för bebisen att ha den.
Sen sov jag med stängd sovrumsdörr första halvåret så katterna inte kunde komma in på natten och det kändes tryggt.
Nu är vår dotter snart åtta månader och jag är inte så orolig för kvävning längre efter som hon är så stor och katterna har dessutom på något sätt fattat att spjälsängen är no no. Men så fort jag tar fram bilstolen så dröjer det bara någon minut innan den är full av katt. Skötbordet har jag dock gett upp. Det är ju så himla varmt och gosigt!
Så mitt tips är välj dina strider och fräs och ställ undan. Och så när bebisen är ny, se till att du har den under uppsikt när den sover, eller i ett rum där katterna inte är.
Lycka till! Om bara ett par månader är de bästa vänner!
Hej. tack för alla förslag. Roligt att se att det inte bara jag som har problem med detta. Jag ska försöka med de förslag jag fick i det sista inlägget.