Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 4116 ggr
GunBertus
0

försäkrings fundering

I mitt Agria brev står det att läsa på Agria Avel:

villkoren är förtydligat med vilka raser och hälsoprogram som finns , och hur försäkringen ersätter vid kända problem inom rasen

om du inte genomfört för rasen sedvanlig undersökning innan kattens avelsdebut, får du ingen ersättning om katten senare måste tas ur avel

1. betyder detta att OM man inte ultraljudar njurar och hjärta enl.hälsoprogrammen, så får man ingen ersättning?

2. eller är DNA likvärdigt, alltså räcker det med detta

3. hälsoprogrammen är frivilla men här blir det mer som ett tvång då..om jag tolkar det rätt att man måste testa..om man vill få ersättnnig..

vet någon om detta gäller endast Agria eller resonerar alla bolag likadant, nån som vet?

Kattungar väntas hos GunBertus

Marleene
0

Nu vet jag inte helt säkert heller, men jag tolkade det som att man måste följa hälsoprogrammet för att få ut eventuell ersättning. Dvs man får ingen ersättning för förlorad användbarhet om avelskatten får tex HCM utan att man testat denne innan avel. DNA-test bör vara tillräckligt test innan avel. Så om du köper en avelskatt med DNA HCM n/n och sen får denne HCM i alla fall så bör du få ersättning. Så har jag förstått det.

Hälsoprogrammet är som sagt frivilligt, men jag tror Agria är ute efter att minska mer eller mindre oseriösa uppfödares ersättning. Det ska alltså inte vara möjligt att få ut ersättning för en katt som använts i avel utan att testats alls för de vanligaste sjukdomarna hos dessa raser.

Detta är dock som jag förstått det när jag pratat med Agria angående detta.

Omorose
0

#1 Ok, men hur är det med scan av hjärta/njurar då?

Troika
0

Vet ikke om det er forskjell på Norske og Svenske Agrias regler, men jeg har jo hatt et par tragedier med to av mine avlshunner, og aldri fått et eneste spørsmål fra Agria om hvilke tester jeg har hatt på kattene mine. Den ene var DNA testet og scannet for hjerte og nyrer og reg. i PawPeds databaser med dette, så det kan jo Agria ha mulighet til å sjekke.

Den andre avlshunnen jeg mistet var bare foreløpig konsantert HCM NNA N/N via foreldre dyrene og Agria stilte ikke et eneste spørsmål når jeg skulle ha utbetalingen hennes heller etter at hun så tragisk gikk bort for oss.

Så det må jeg få si at et mer ryddig forsikringsselskap har jeg aldri vært borti. De varsler jo til og med på SMS hvor langt de har kommet i saken din og når du kan forvente at saken er ferdig avgjort. Så jeg kommer aldri til å bytte forsikringsselskap på mine dyr. De er profesjonelle og ryddige på alle måter. Men er du usikker så ta kontakt med saksbehandleren hos Agria, så er du helt sikker.

Cheeserica
0

Väldigt intressant frågeställning! Är det någon här inne som fått ut på avelsförsäkring p.g.a. njurfel, HCM eller något annat hjärtfel?

Vad jag kunnat läsa mig till på ett annat forum så är försäkringsbolagen generellt extremt restriktiva med utbetalningar på avelsförsäkringen när det gäller HCM. Nu hittar jag inte de trådarna tyvärr, de är nog borttagna pga ålder. :(

Hoppas det går att reda ut lite mer här!

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

FunHouse
0

Jag tycker också det var en intressant fråga.. men jag har inget svar.

**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011

S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

www.funhouses.se

Cheeserica
0

Jag läste av nyfikenhet igenom Agrias villkor för avelsförsäkringen och där står följande:

"Du kan även få ersättning om din katt varaktigt förlorar sin avelsduglighet till följd av något av nedanstående ärftliga avelshygieniska skäl:
2. Att hypertrofisk kardiomyopati (HCM) är konstaterad genom ultraljudsundersökning hos Maine Coon, Sibirisk katt, Norsk skogkatt, Devon Rex, Cornish Rex, German Rex, Ragdoll, Birma, Perser, Exotic, Bengal eller Brittisk korthår och att katten, enligt det hälsoprogram för sjukdomen som finns på www.pawpeds.com, inte ska användas i avel. Kattens föräldradjur måste var undersökta med ultraljud och befunna fria innan de användes i avel för den aktuella kullen"

samt:

"Ersättning lämnas inte om kattens diagnos är ställd efter avelsdebuten, om det är brukligt att genomföra undersökningen innan."

I hälsoprogrammet hos Pawpeds står (bland annat):

"The first HCM test should be done at the age of 1 and before the cat is used in a breeding programme."

Jag tolkar det som att ultraljud innan första kullen är nödvändigt för att du ska få ut ersättning.

Men vad gäller njurar så ser det ut som att ersättning endast utgår genom detta:

"• Att kattens ärftliga sjukdom eller defekt även är konstaterad hos helsyskon eller föräldrar.
• Att kattens avkomma i minst två fall i olika kullar och efter parning med olika katter har fått
samma konstaterade ärftliga sjukdom eller defekt."

Christelle
0

Jaså så de har ändrat det så? Då antar jag att det är pga alla klagomål pga att tidigare fick man endast ut 50% av kattens värde om den ej tidigare haft kull och fått tas ur avel pga tex HCM. Men hade den haft kull (utan att testas för tex HCM) fick man ut 100% av kattens värde om den senare tog ur avel. Detta hade tydligen resulterat i att det lönade sig att inte testa innan parning.

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/

Cheeserica
0

#7 Nej det villkoret finns kvar det också, såhär står det:

"Om katten förlorar sin avelsduglighet och har lämnat registrerade avkommor efter sig, får du ersättning med upp till livförsäkringsbeloppet. I de fall katten har förlorat sin avelsduglighet utan att ha lämnat några registrerade avkommor efter sig, får du så kallad delersättning med upp till 50 procent av livförsäkringsbeloppet."

Cheeserica
0

Och observera också att enligt Agrias regler måste båda föräldradjuren till katten ifråga också vara scannade u.a. innan den kull där katten som drabbats av HCM föddes. Så det är väldigt stränga villkor! Alltså ska man se till att aldrig köpa en katt utan scannade föräldrar om man vill kunna få ut på avelsförsäkringen om den drabbas av HCM.

Sedan vet jag förstås inte hur det är för de som har andra bolag än Agria.

GunBertus
0

Men, hur är det med DNA då? utomlands DNA testas djuren ofta för PKD och HCM, räcker inte det då?

skulle vara väldigt intressant att veta om de andra bolagen har samma krav..men det är ju bara att ringa och fråga..:)

Kattungar väntas hos GunBertus

Cheeserica
0

Det stod inget om DNA så det såg inte ut som att det spelade någon roll faktiskt. Det diskuterades också på ett annat forum, vad försäkringsbolagen ansåg om att försäkra katter som är HCM/HCM på DNA-testet (det var fråga om en tjuvparning där). Men det framgår inte i villkoren så man får nog ringa och fråga.

Christelle
0

#8 Okej då förstår jag :), tack!

Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.

Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/