Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 04-uppfödning-och-genetik
Läst 3725 ggr
NameMe
0

Vilka tester för choklad och lila

Fick 4 vackra dunbollar den 22 april. Mamma är bruntabby colorpoint bärare av chokladgenen och pappa är en lila bicolor.

Jag undrar nu vilka tester som behövs för att se om de är choklad eller lila. Har sett att animal dna laboratory har test för att se om kattungarna är choklad. Behövs 2 tester, en för choklad och en för lila (dilution)?

Tycker att det är svårt att se skillnad på lila och blå. Har ni tips?

Sprattelkattens
0

Du behöver bara ett test för att se om de bär chokladgenen men om du vill kan du även testa för dilution.

-------------------------------------------------------------

Whiskykullen är här!

www.sprattelkattens.se

bebble
0

alla bär choklad när en är lila och bär på dill med

Evenstars
0

Du behöver bara skicka in och testa för choklad om du vill veta om de är antingen lila eller choklad.

Vill du veta säkert vem som är lila och vem som är choklad måste du skicka både test för choklad och test för dilution. Däremot "bär" alla på chokladgenen och dilution, som nummer # 2 sa.

Vet du om mamman bär dilution? Om du vet att hon inte gör det kan du bara får bruna och choklad.

Lycka till!

Christina

PS! Fråga om det svårt att förstå, alt. ring (kan vara enklare att förklara) DS!

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

NameMe
0

Tack för snabba svar. Glad

Mocca är chokladbärare men inte testad för dilution. Jag tycker att 2 av kattungarna ser ut att vara lila/blå. Min förhoppning var att slippa 2 tester men som det verkar så är det 2 som gäller för att vara säker.

Har ni tips på tecken för lila?

NameMe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Nu har jag fått provsvaren på dnatesterna. Skrattande Happy är en fin chokladtabby bicolortjej, Joy är en lilatabby colourpoint, Delight är en blåtabby bicolor och Pleasure är blå bicolour. Delight och Pleasure är båda chokladbärare.

Det var precis som jag hade gissat förutom att jag trodde att Delight var lilatabby. Bra att det finns tester som kan säkerställa detta så att de registreras rätt från början.

Lägger till bilder så att ni får se hur de ser ut nu vid 9 veckors ålder. (Superfint temperament. Och SÅ fina)

Första bilden är på Happy och Joy.

NameMe
0

Nu kommer bilden på Pleasure och Delight. Trodde här att Delight var lilatabby men det visade sig att han är blåtabby bicolour.

NameMe
0

Lägger in en bild på Happy som är chokladtabby bicolour. Visst är hon fin!

Hon kommer stanna kvar hos oss. Hoppas på att hitta en fin chokladhane till henne. Hör gärna av er om ni vet någon som lånas ut nästa år.

NameMe
0

Måste bara lägga till en till bild på Delight för att visa hur svårt det var att se färgen på honom. Eftersom han är tabby och bicolor så blir han ju ljusare vilket lätt förvillas med lila. Men söt är han. Glad

CallaMej
0

"Delight är en blåtabby bicolor och Pleasure är blå bicolour."

Det blev liiite fel va? Pleasure ser inte ut att vara bicolour..? Blå cp va?!? Glad

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

NameMe
0

Oj. Det blev mkt fel. Hon är ju självklart en blå Colorpoint. Svårt att ta miste på. *S*

CallaMej
0

Chokladtabby bicolour - va roligt! Dom ser man ju inte varje dag precis! Skrattande

Danielle

S*CallaMej  ~ uppfödning av Burmilla på Västkusten ~

Hemsida: www.callamej.se

NameMe
0

Ja, jag är mycket stolt! Skrattande Kanske tom den förstfödde i Sverige…

Evenstars
0

# 12 Inte den förstfödda, men stooort grattis!! De är inte vanliga. Glad

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Bluebird
0

Har en choklad tabby bicolor på 1 år. Svårt med färgen när hon skulle reggas :)