Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2135 ggr
LeS-
0

Kattungar på kastrering

Just nu är mina två sällskapsbebisar hos doktorn och blir kastrerade…Alma och Corazon…

Jag skulle egentligen inte ha gjort det men märkte att mycket folk i ungern och länderna runt om har för avsikt att avla vidare oseriöst på ragdolls. Och jag vill inte bidra till fler oseriös avel så jag bestämde mig för att kastrera båda sällskapskatter…

De ska hämtas snart och jag är supernervös för att nåt ska ha hänt dom? Jag har aldrig kasterat vid 12 veckor innan så därför är jag lite orolig…

Jag har funderat på hur man ska skydda såren för att undvika att de slickar på det?? Inte kan de väl ha kragar de små krabaterna??

ALma ska ju ha en strumpa på sig som en liten body ungefär hade jag tänkt…men Corazon då? Hur ska jag göra med honom?

Vad ska jag mer tänka på nu när de kommer hem halvsövda??

Nä nu går jag och hämtar mina små änglar!

Önska mig lycka till!

raggis22
0

Lycka till,,,Flört

GunBertus
0

min veterinär är jättenoga med att se till att de har vaknat innan han skickar hem oss, menar du att du får hem dem halvsövda?

mina busar och leker precis som vanligt när de kommer hem och de slickar inte heller sig därbak

det är viktigt att de har det varmt och gott i början för det farliga med att kastrera små är inte själva kastreringen utan narkosen, de tappar lätt värme, små kattungar

säger iaf min veterinär..

Kattungar väntas hos GunBertus

LeS-
0

hej ulla,

Jo jag märker på dem att de blir kalla fort, jag håller dom just nu i famnen med en filt över oss, de sover.

Nej de var vakna när jag hämtade dom men de är ju lite groggy, hanen är piggare än honan, men det är klart, det är ju större ingrepp på honor. De har gjort försök till att leka men de kan inte än…så de får sova.

Hur långt tid har vetten dom hos sig när du kastrerar?

Jag lämnade mina kl 12 och hämtade dom halv fem..

GunBertus
0

jag är alltid med ..sist hade jag med mig 4 st hanar och de kastrerades,chipmärktes och besiktigades på 1,5 timmar, alla 4.

de är inte nedsövda mer än ca 10 min..de får först en lugnande och sen sätts de in i en gallerbur..där lägger de sig ner och halvsover och får då lite gele i ögonen så de inte torkar in..sen när ingreppet ska göras är de inte nedsövda mer än 10 min, sen får de en uppvakningsspruta igen

LeS-
0

Ok, låter bra att du är med.

Jo jag har varit med inne hos vetten och kastrerat, man får lov att göra det som student, men denna gången avstod jag faktiskt. Det låter som att de gör likadant här som där.

Vetten ville ju egentligen inte göra ingreppet på 12 veckor gamla kattungar men när jag kom in med dom sa han att de inte var så små som han trodde att de skulle vara. Många tänker sig små späda ungar när man säger 12 veckor gamla…men de är faktiskt rätt stora…eller dessa ungar är det iaf.

De mår iaf bra nu, Alma har en strumpa på sig för hon slickar…Zony har inget alls, han slickar faktiskt inte!

Ulla, vad tar de i sverige för kastrering av hon- och hankatt med kullrabatt?

Här tar de 250 kr för hane (200 kr med rabatt)

och 500 för hona (400 med rabatt)

GunBertus
0

finns ingen kullrabatt här inte..

500 kr för hane

honor gör inte min veterinär..än..

LeS-
0

aha ok!

Jag vet vissa uppfödare som får kullrabatt…men det kanske inte gällde kastrering utan bara vaccination?

Men tack för infon!!