Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 2450 ggr
Cherione
0

Över beskyddande mamma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hellu på er alla!!

Fick fem stycken små liv i onsdags natt som alla är pigga och krya=)

Men mitt problem är med mamman….

Hon är en super duktig mamma, lite för mycket mamma bara…( detta är hennes första kull)
Problemet är bara att jag är lite orolig för hennes skull… hon total vägrar lämna ungarna alls… Hon har ca lämnat dom i 10 minuter totalt…

Hon är lugn och harmonisk i sin bolåda och värkar inte stressad alls, visar inget misstycke när jag plockar med ungarna för vägning.

Men blir jätte uppstressad när jag lyft up henne och satt vid maten(som står precis utanför bo lådan..
Hon har dock vart på lådan någon gång om dagen, men hon stressar där med. Dock har hon jätte svårt att få ro så hon kan äta…

Hur ska jag få henne att förstå att hon inte behöver vara där varje sekund och att hon faktiskt har egna behov så som att gå på lådan och att ÄTA???
Hon äter gladeligligen om vi sätter in matskålen inne i bolådan…

Kram till er alla!!!

S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen 
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com

Neo033
0

Min hona ville inte heller lämna sina bebbar så mycket, speciellt de första dagarna. Så jag gav henne helt enkelt mat och vatten i lådan de första dagarna. Sedan ställde jag skålarna direkt utanför.

Jag tänker lite så här att de första dagarna/veckorna efter att jag fick mina barn ville jag ha dem precis jämte mig heeeela tiden. Varför skulle kissarna tänka annorlunda? Flört Bra att hon har starka moderskänslor, tänker jag. Glad

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Raggedydoll
0

Tror inte du behöver vara orolig. Min första hona var likadan i början. Det tog henne 2 veckor innan hon coolade ner helt. Ge henne tid, det är bra att hon bryr sig så mycket i ungarna, har nyss haft en hona som var raka motsatsen, inte kul. Det du kan göra nu är erbjuda henne lite god mat i bolådan om du är orolig, typ burkmat med hög näring. då får du även igång hennes aptit.

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

Cherione
0

Skönt att det inte bara är min flicka som är väldigt mammig=)

Jo är superglad att hon tar så bra hand om dom, hade vart jobbigare om hon inte alls brytt sig.

Har matat henne med blöt mat i bo lådan en gång om dagen och sedan gett henne torr foder i bolådan ett par gånger om dagen så hon inte svälter stackarn.

Våra andra honor har varit duktiga mammor med, men inte lika fixerad som Lizzie är, men känns skönt att veta att hon kommer troligen lugna ner sig=)

S*Cherione - Ragdolls är Livet
Vi 1 Rag n 04 21 flicka kvar Tillsalu i Stjärnbildskullen 
kolla gärna in våran hemsida www.cherione.com