diskvalificering.. hjälp?
Jag ställde idag ut min Ragdoll tjej på snart två år..
Domaren älskade henne!
Tills hon hittade några vita strån som bildade en liten fläck på höger överläpp, hon sa då att hur mycket hon än inte ville så skulle hon bli tvungen att diska henne.. Då det va första gången jag ställde ut henne så tänkte jag jaha då är det väl så det är..
Det konstiga är bara det att hon är utställd i april i år med gamla ägaren & det enda man skrivit i protokollet då är = Päls " Bra kvalite. Ex presenterad. Ex points. Lite brindlad i ansiktet
Finns det någon vänlig själ som kan detta lite bättre än mig som skulle kunna förklara vad detta betyder & vad som sker nu?
Har jag fattat det rätt att jag inte får ställa ut mer då?
Tacksam för svar!
det är såå mycket ragdoll på uts nu, det finns flera som har fläckar,
bli inte frusterad utan ställ ut igen om katten vill.

Skriv vilken färg variant din katt har och lägg gärna ut en bild på det lite lättare då.
/Åsa
ja men jag fattade det som att jag inte fick ställa ut igen?
ja det va ju det som va det tråkiga, hade anmält till detta på vilkoren att om hon tyckte det va kul så skulle vi fortsätta..
Hon tyckte det va jätte kul att komma ifrån vovvarna här hemma & få en massa uppmärksamhet.. :)

Din katt är en brun colourpoint och de får inte ha något vitt det står som fel, och i den generella standarden står det "All white spots not allowed in the standard! det är diskande tyvärr.
/Åsa
Varför står det då sealpoint i stamtavlan?
Så det betyder alltså diskad för evigt eller iallafall lika med inte ens värt att ställa ut denna damen?
& om det är så, vet du hur stor risken är för att det är ärftligt?
Om hon kan gå till avel ändå..
Tack för att du tog dig tid att svara!
Mvh Jackiw
Tråkigt!
Sealpoint betyder brun colourpoint (RAG n).
Inte diskad förr all evighet utan diskad på den aktuella utställningen. Men det är kanske ingen större idé att ställa en katt som har ett fel som är diskvalificerade, annat än att möjligtvis för att få en bedömning av typen om du funderar på att ha den i avel (och det har du ju fått nu).
Vad gäller hur ärftligt det är vågar jag inte svara på, men en gissning är ju ändå att det skulle kunna vara det. Erfarna uppfödare får ge dig ett svar på den frågan.
Mvh Marie
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 

Som Marie skriver så är sealpoint brun colourpoint, men du skrev i ditt inlägg #4 RAG n 03 och det är brun bi-color.
Tyvärr så är det diskande och det syns ju ganska tydligt då katten har det vid nosen.
Visst kan du avla på henne om hon är bra för övrigt, men vara obs på att hon kan ge vitfläck. Alt är ju att para med bic eller mitted som har vitt.
/Åsa
Apropå colourpoint…. den enda variant jag inte har….
En colourpoint får alltså inte ha något vitt, om jag förstått det rätt. Och det kan ifall nu katten har det ge vitfläck om jag inte parar med bic eller mitted, vilket jag ju kommer att göra eftersom jag bara har mitted honor för tillfället i alla fall.
Och var inte förtvivlad över att din fina katt kanske inte blir den utställningskatt du drömt om! Om du använder henne i avel så kan du jobba vidare med en avkomma. Och utställning är inte allt…
Vad jag kan se på korten av din hona har hon många kvalitéer. Du kan vara fullt nöjd! Hon ser så fin ut! Lycka till med henne!
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Okej tack alla för svaren!
Ja hon är en riktigt fin dam faktiskt o domaren sa
O skrev att hon skulle bli en riktigt fin avelsdam i sa att jag gjorde ett missta om ja inte avla på henne o hon ville att se kullen sen när den kommit
Jag har ju tänkte ta en kull på henne men känner mig inte helt 100% på detta ännu så ska ta in mer information innan det är dags..
Tycker det är jätte svårt att veta man ska ha för hane..?
Mvh jackie
Är hon köpt till avel? Har du tänkt starta uppfödning då eller?
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Som jag förstod det på utställningen så tyckte Kristiina att din hona ser ut som en mitted med mycket låg vitfläcksgrad, och när jag ser dina bilder så kan det onekligen vara så - har det själv. Att vara Brindlad är inte detta - det är om hon har ljusa (inte vita) och mörka strån om vartannat i det bruna.
Men hon är väldigt fin i övrigt tycker jag, så om du gör som du redan har blivit rådd ovan, para med en vitfläckshane, så kan du säkert få fina avkommor! 
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
-----------------------------------------------

Jag läste följande på SRC:s sida ang vitfläck på colourpoint vilket bekräftar att det inte påverkar hennes avelkvaliteter:
Vit fläck på colourpoint.
Ibland händer det att colourpointen får en vit fläck. Den sitter alltid på undersidan av katten, under hakan, på bröstet, under magen eller mellan bakbenen. Storleken varierar, ibland är det bara ett par enstaka hårstrån ibland en väl begränsad rund fläck.
Dessa vita fläckar har inget att göra med de andra vitfläcksgenerna. De kan framträda helt oväntat hos alla raser oberoende hur många generationer man har selektivavlat en ras.
Den "riktiga" vitfläckigheten orsakas av en dominant gen som tidigare sagts, medan man har kunnat fastställa att de här små vitfläckarna inte är dominanta. Enligt vissa genetiker så regleras dessa små vita fläckar av ett recessivt anlag med ofullständig penetrans. Lite förenklat betyder det att man inte alltid kan se eller få anlaget hos avkomman på grund av anlaget även om anlaget genetiskt kan finnas hos avkomman.
Två colourpoint utan fläckar kan alltså få avkommor med fläck och colourpoint med fläck kan få avkommor utan fläckar. Det är bara på utställningar som en vit fläck har någon som helst betydelse på en colourpoint, alltså inte så bra…
Åh tack alla för att ni tagit er tid o svarat!
Ja detta är ju en djungel för mig..
Men nu är det dags att sätta sig ner o leta reda på en fin herre till min dam :)