Mina katter slåss
mina äldsta kastrerade hankatter är ofta i luven på varandra, dom jagar varann, skriker och ibland till och med slåss. hur kan jag få dem att bli vänner igen så som de var förut?
ibland går de jätte bra ihop, sover o äter ihop men så helt plötsligt ryker de ihop igen.. super jobbigt :(
Tipps, prata med David :)
Mina oxå, ibland, dom slås om reviret,,

Har pratat lite smått med david, men han hade särat på sina katter och det har jag inte möjlighet till tyvär.
Hur illa är det när de jagar varandra och slåss? Ofta låter det värre än vad det egentligen är.
Jag har ju haft problem med två av mina damer, och jag hade dem särade under flera månader, lät dem byta rum då och då för att få vara ensamma med den andras dofter tillsammans med lite andra knep. De kunde inte se varandra ens utan att de flög ihop. Tog också hjälp av Susanne Hellman Holmström (kattbeteendevetaren) och fick lite tips av henne.
Men några allmänna snabba tips
- Feliway doftavgivare (pluggar du in i ett vanligt eluttag)
Det finns också något som heter Alfa-S1-kasein, det är ett kosttillskott och ett näringsämne (mjölkprotein) i foder som minskar oro. Den har ungefär samma verkan som Valium eller Stesolid för oss människor. Den finns både i tablettform (Zylkene, receptfritt) och som foder, Royal Canin Calm (veterinärfoder). Forskning hittills har inte visat några biverkningar.
Men eftersom dina killar "bara" råkar i luven på varandra ibland skulle jag börja med att använda Feliway.
Jag skulle nästan tippa på att det är bråk om rangen. Är dina killar lika gamla, eller kan det vara så att den yngre vill hävda sig mot den äldre?
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Innan man börjar med RC Calm bör man rådgöra med sin veterinär, eftersom maten är inte är lämplig om man har en katt med exempelvis hjärtsvikt, kronisk njursvikt, högt blodtryck, och ska absolut inte ges till kattungar eller dräktiga/digivande honor.
// David

Det händer Max, MAX två gånger om dagen, dom lixom fräser åt varandra och viftar lite med tassen åt varann. Men sen vid sovdags då kan den ena snutta på den andra o dom tvättar varandra osv. Jag tror det är bråk om rangen, det skiljer ett halvår mellan dom. Var köper man feliway billigast?
Feliway finns både på apoteken och i många välsorterade zoobutiker.
// David
vad dom katterna som inte kommer överens, från 3 mån ålder eller har du skaffat en ny katt som är äldre,,,
helen, du är "fockledaren" och bestämmer. tala om för dem att du inte gillar detta!
Sätt som David säger Feleway i väggen
Detta är ett naturligt beteende, den äldre vill tala om att han ska bestämma och den yngre tycker inte så
men
du ska tycka att de lägger av och tala om det fäör dem, de fattar!
Kram
Håller med Lisbeth! (#9) 
Och…
Jag håller på och "tränar" min ena madam i "silvertråd" 
Varje kväll tänker jag mej en silvertråd som slingrar sig från mitt hjärta till hennes…och när den når fram så "ber" jag henne göra nånting, nosa på min näsa, krypa under täcket t.ex…
Och igår kväll fick jag henne att vända upp magen!!
Och då ska ni veta att hon INTE gillar att man klappar henne på maggen, ÄN!, kan jag tillägga…hihi
Så även tanken är ett kraftfullt verktyg när det gäller kommunikation med katterna!
Ofta förväntar man sig ett speciellt beteende, t.ex att de ska ryka ihop, och då tar de det som att det är vad de SKA göra.
Prova att andas ut och "se" dem som goda vänner nästa gång
men kom ihåg att det kräver träning 
(Japp, lite knäpp är jag, men det njuter både jag och katterna av hihi)
#10 Jag är väl lite knäpp jag med

Katterna har varit ihop sen de var små!
Lisbeth, Lilla Athos fattar direkt, det är bara att säga hans namn så går han därifrån, det är värre med "torsgårds" busen! Han bryr sig inte så mycket! Men jag skall fortsätta att säga till dem o funkar det inte så får de bli feliway, Nu ligger dom dock o sover omslingrade. Knäppisar
Det är ju fint att "min" lyder, det var samma här med Chili, hon lyssnade inte heller
#12-13 Så ja, så ja, damer
nu ska vi inte få det att låta som om det är nåt olydigt gemensamt drag hos era katter…
haha..deras far kommer ifrån mej, så det är oooooomöjligt!!! 

(#4 David, har du fått lugn och ro i katteriet så du känner att det "är löst"? Hur lång tid tog det, och vad var det som hjälpte (mest) hos dig?? Eller har du varit tvungen att omplacera ngn?)
#14. Ska nog inte kalla mig själv för katteri riktigt än
.
Det var två av mina huskattsfröknar som blev "lite" osams. Det jag tror gav bäst effekt var att de fick vara ifrån varandra ett bra tag, men ändå ha den andras dofter omkring sig, böt rum på dem då och då. Sedan används Feliway (det gjorde jag iofs redan innan också). Hade det inte blivit bättre hade jag testat RC Calm, men av någon anledning så blev det bättre utan att jag egentligen vet varför. Helt plötsligt en dag när jag hade dem tillsammans några minuter inne i arbetsrummet så började de äta ifrån samma fat tonfisk, och sedan var det lugn och ro igen… Så tonfisk kanske är den ultimata lösningen? *L*
// David