Hur ska man välja?
Hej!
Jag är ny här, och är mitt uppe i ett kanske något impulsivt val av katt. Jag har tre tjejer att välja på, de är alla blå med mycket fin pälskvalitet, och är ca 7 månader.
(När jag var där och tittade på dem hade de precis flyttat, och var lite nervösa, vilket tyvärr gjorde det lite svårt att ta ett rättvist beslut)
En colorpoint, fin bredd, stor, och med en underbar svans. En riktig knäkatt hemma, tydligen.
En mitted, lite feltecknad och alltså inte utställningsmaterial, men mycket näpen. Var den som fortast gillade läget o lade sig o blundade med hakan på min arm. Hemma är hon annars en sån som hellre sover i fotändan än i knät.
En bicolour, mycket vackert tecknad, med ett perfekt V. Hon är lite mindre än de andra, men otroligt söt med ett litet ansikte. Hon var lite nervös och mycket pratig. Hon kikade först upp mot mig med stora ögon, men slappnade fort av och låg sedan o blinkade rart. Hon är en av de mer sociala hemma.
Ja… Så vad vill jag ha då? Jag vill ha en stor och social kisse, som gärna får krypa ner o sova under täcket.
Teckningen är egentligen av mindre betydelse. Jag pendlar mellan att tycka att bicolorerna är väldigt vackra, till att egentligen föredra colorpointernas mer färgade ansikten och ffa tycker jag om de mörka tassarna på de blå. Jag är i nuläget inte så intresserad av att ställa ut, så egentligen har eventuella fel inte så stor betydelse.
Hur ska jag tänka egentligen? Hur hade ni mer insatta tänkt?
Låter som att colorpointen sammanfattar vad du söker, tycker jag.
Tror också på colorpointen :) eller mitted katten, bara försöka få henne att tycka om att ligga under täcket och älska att kela :)
mittedkatten fann dig!
Ingen av mina ragdolls vill sova under täcket med mig, men gärna vid fötterna eller bredvid. Tror det blir lite för varmt med all pälsen :)
Därför är jag nu på jakt efter en kisse som vill sova under täcket med matte (ja helst PÅ matte) och jag håller på och velar mellan sphynx och devon rex,inte lika vackra som mina dockor om jag får säga så men ack vilka härliga katter!
Jag tycker du ska träffa katterna igen om du får möjlighet och känna efter en gång till vem av dom du fastnar först. Eftersom du inte ska ställa ut spelar ju färgen mindre roll.
Gå på din magkänsla och känn en connection med den katten du väljer! Viktigt, iaf för mig!

Håller med #3
Det är inte alltid köparen som väljer katten utan katten som väljer köpare. Låter som mittedkatten valde dig, kände sig trygg med dig och det skulle kunna skapa ett särskilt band mellan er.
Men självklart så ska du följa ditt hjärta och göra det som känns rätt .
Önskar dig all lycka till 
Tack för svaren!
Jag har vänt o vridit på det, och det var verkligen nåt speciellt med mittedtjejen. De där vackra ögonen, o så den lilla fina hakan på min arm. Det var något förtröstansfullt i hela gesten, med tanke på röran som var i rummet just då. Jag kan leva med en katt som sover i fotändan, om jag får ha en liten haka på min arm.
Ja, jag ska prata med dem… De känner ju katterna bäst, och jag ska höra vad de tycker om det hela. Jag hade gärna träffat katterna igen, i mindre stressade förhållanden, men även om jag vet att jag har först tjing så finns det ju andra intressenter som kanske redan bestämt sig.