Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 4084 ggr
mikaelayr
0

Bajsar framför lådan!?

Jaaa, precis som rubriken lyder.

Min lilla kille som har bott hos oss i ca 1 månad föredrar toagolvet framför lådan, när det kommer till nr 2! Har ni varit med om liknande och hur löste ni i såfall problemet?

Jag har nog försökt det mesta..

-Leder in honom i lådan när jag märker att det är dax.

-Bytt sand.

-Testat med och utan taket på lådan.

-Köpt en till låda.

-Bytt foder.

Nästa steg känns som veterinären. Det som gjort att jag inte kontaktat dom än är ju att han inte visar några som helst tecken på sjukdom och hans avföring ser bra ut, samt kommer regelbundet.

Jag kan tillägga att han faktiskt har gått på lådan några få ggr av egen vilja och bajsat.

Va tror ni?

elyse
0

Har du frågat uppfödaren om råd?

mikaelayr
0

Japp, men bara via mail och det har inte besvarats än.

Neo033
0

Om det alltid är samma fläck han bajsar på kanske det fungerar att flytta lådan så den står på den "fläcken"…?

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

David
0

Vilken sand hade han hemma hos uppfödaren?

Jag skulle också gjort som #3 att flytta lådan så den står där kissen gör nr 2. Hur ofta rensar du lådan? Han kanske är kräsen och bara gör nr 2 när lådan är ren? Eller så kanske han vill ha mer sand att krafsa i?

Jag tror inte att det handlar om maten han äter.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

mikaelayr
0

Han varierar sig lite, oftast bajsar han framför, men har även hänt att han hjort det brevid lådan. Jag tvättar riktigt nogrannt varje dag för att lukten inte ska sätta sig.

Jag har prövat att flytta lådan, men han satte sig ändå framför.

Jag har rengjort lådan noga från dag ett. Även försökt med att slänga in bajset i en av lådorna för att visa att han kan ha en kisslåda och en bajlåda. Jag vaktar honom som en hök nu och för ett par timmar sen lyckades vi sammarbeta och när jag satte han i lådan bajsade han där utan att protestera.

Han bodde hos en fodervärd och jag vill minnas att det var träpellets hon hade. Det som gjort att jag inte har bytt till det är att jag föredrar sand och eftersom han använder den när han ska kissa så kan det väl inte vara det som är felet egentligen?

Det är så konstigt det här. Jag hade aldrig hört talas om något liknande innan vi stötte på det här hemma.. :(

raggis22
0

ta träpellets igen,,,

David
0

#5. Om det är någon tröst så är du inte ensam om sådana här problem, brukar läsa om dem lite då och då.

Skulle rekommendera att du byter till träpellets (som #6 föreslår) ett tag så kissen slutar att bajsa utanför lådan, sedan kan du steg för steg gå över till sand, men väldigt försiktigt (exempelvis blanda i lite sand tillsammans med träpellets, och sedan lite mer sand, och lite mer osv…)

// David

mikaelayr
0

Okej, jag ska testa det då! Tack för tipset!

raggis22
0

*7

gillar det,,,,,,,,,,,,,,,,,

David
0

Läste igen och såg att du hade två lådor, då tycker jag att du ska fortsätta ha sand i ena lådan och träpellets i andra lådan (och sedan gör du som jag tipsade om ovan att sakta men säkert blanda ut pellets med sand när du märker att kissen slutat bajsa utanför)

// David

Raggedydoll
0

Hur många katter har du? Det kan vara en revirsak. Hade en kompis som råkade ut för det. Hon köpte en kattunge som inte fick bajsa på lådan utan fick bajsa utanför för den äldre katten. Det slutade med att hon hade 3 lådor på 2 katter. Då fick hon katten att bajsa på lådan.

Det kan vara en protest med, har du ändrat något i huset? några nya djur? nya möbler? andra rutiner? djur som har flyttat/försvunnit? katter kan reagera konstigt på sånt.

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

mikaelayr
0

Han är ensam katt här hemma och inget har hunnit ändras här hemma direkt..

Men jag ska köpa träpellets och hoppas att han blir glad över att få det igen!

Kan ju stolt berätta att han bajsade i lådan imorse, visserligen efter att jag satt honom där. Men det var inte protester alls, så det ser jag som ett positivt litet steg!

Skrattande

LeS-
0

Katter som kissar eller bajsar utanför lådan kan i många fall ha ont när det kissar eller bajsar, eftersom de kopplar lådan med det onda händer det att de hellre sätter sig utanför.

Det är omöjligt att se på en katt om den är sjuk eller ej eftersom katter är väldigt bra på att inte visa att de har ont! Jag hade tagit min kisse till veterinären först och främt för att utesluta sjukdom som tex UVI, sedan hade jag fortsatt med det du har gjort, dvs två lådor, varav en med pellets i osv.

Lycka till med din kisse!

mikaelayr
0

Problemet löste sig då jag flyttade ut lådan från badrummet till hallen.

Han ville helt enkelt bara möblera om…

miher33
0

FlörtGlad

Raggedydoll
0

Se där :) Bra att det har löst sig :)

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se