Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3450 ggr
Karmatarerskanise
0

Ska titta på katter :)

På onsdag kväll ska jag åka och titta på Dunedockans katter. Har läst mycket om rasen nu, och har fastnat. Nu återstår bara att träffa rasen irl. Verkar som det finns 2 kattungar kvar, dom står inte som tingade i alla fall. Dom är bara till sällskap, och det är ju det jag ska ha min katt till.

Hoppas båda är kvar på onsdag, så jag isåfall kan välja en av dom om jag fastnar för en.

Och att träffa föräldrarna blir ju jättebra.

loppan007
0

vad roligt!

Hur gamla är kattungarna? har du några katter sedan innan? :)

Karmatarerskanise
0

Har inga katter sen innan. Och det blir inget med det, jag har ångrat mig. Ska jag ha katt vill jag se hela kullen, för att kunna välja rätt katt.

Hade jag åkt imorgon, så hade jag nog tingat en bara för att dom är så söta ;)

loppan007
0

aha, okej, ja det kan ju vara bra! Vore ju inte så kul om du fastnade för en som redan var tingad..

Har du lagt katt-planerna vid sidan eller letar du bara efter rätt kull nu då?

raggorgeous
0

Varför skulle du inte kunna träffa hela kullen?

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

dara
0

#4 tror hon menade att hon ville kunna välja från hela kullen, så hon fick den hon verkligen fastnade för och inte bara den som var kvar

Karmatarerskanise
0

#4 Läs #5

Karmatarerskanise
0

Glömde visst skriva att jag fick förhinder imorgon, därför skulle jag inte dit. Sen funderade jag ju på det där andra och bokade därför ingen ny tid.

Tycker ni det är en katt för "nybörjare"?

loppan007
1

Jag bokade en misse och då fanns det 5 kattungar och jag fick välja på 4 av dom! Vilket var väldigt svårt, men efter ca en timme valde jag en (egentligen ville jag ju ha allihop men jag fick en känsla av att det inte skulle uppskattas där hemma) ;). Men det känndes väldigt bra att kunna välja rätt "fritt" på vilken jag gillade bäst.

Jag har fått uppfattningen att nästan alla ragdolls är goa harmoniska katter som passar jättebra till att ha inne och pälsvården är inte lika avancerad som för tex perser, och väljer du en uppfödare som även ger dig bra stöd och råd så tror jag ragdoll är en jättebra "förstaras"! Men jag vet inte säkert, får hämta min katt om ca 7 veckor (:

Karmatarerskanise
0

#8 Vad spännande :)

raggorgeous
0

Det är ju också så att man (jag) som uppfödare är noga med att rätt kattunge hamnar i rätt hem. Så att "välja fritt" kanske inte alltid funkar. Det kan vara en kattunge som är jättelugn, då kanske inte den är mest lämplig till ett hem med många barn där det lätt blir en livlig miljö. Samtidigt som den busigaste kattungen kanske inte ska till en ensam äldre pensionär. Så jag är jättenoga med att även temperamentet på kattungen spelar in… för att kattungen/nya familjen ska få bästa förutsättningar.

Om man som kattungeintressent kommer och hälsar på fastnar man ju ofta för bara utseende till en början… bara lite tankar som kanske är tänkvärda. Personligheten är ju minst lika viktig.

Men det brukar lösa sig jättebra {#emotions_dlg.wink}

#8 Grattis till din Ragdoll! Spännande!

Kattungar planeras under 2012
Kyss

Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

loppan007
0

#

tack (:

Karmatarerskanise
0

#10 Det är personligheten jag är ute efter, utseendet spelar ingen roll för mig.

Jag är ute efter en lugn katt. Att jag är ensam och singel hoppas jag inte gör att en uppfödare inte vill ge mig den katt jag fastnar för.

elyse
0

Om du fortfarande är intresserad kan du kolla runt och maila uppfödare med nyfödda kullar, beskriva vad du är ute efter och sedan vänta och se om de verkar ha en katt du vill ha.

Det finns uppfödare som ogärna säljer en katt som ensamkatt om den får vara ensam hemma många timmar om dagarna. Tänkte bara att det kan vara bra att veta.

Själv ska jag och min man köpa en tredje Ragdoll i januari. Vi har en brun bicolor och en blå mitted sedan tidigare och får nu en röd mitted. Alla pojkar. Vår äldsta katt, nu 2½, var min första katt och jag tycker att Ragdoll är en perfekt första-katt! Jag tycker fortfarande att det är lite obehagligt med alltför aktiva katter, faktiskt, men det behöver man inte oroa sig över med Ragdolls. De är supersnälla och vill gärna vara i närheten, generellt sett. Man behöver inte vara orolig att katten ska vara för busig med besökare - de charmar alla med både utseende och personlighet. Och en bra familjekatt också. Man vet ju aldrig hur framtiden ter sig… ;)

Karmatarerskanise
0

#13 Nej, det förstår jag att uppfödare inte gärna lämnar bort katten till någon som kommer lämna den ensam hela dagarna :) Just nu går jag hemma, sen har jag min mamma som är hemma om dagarna också som kommer vara sällskap. Om nu katten och mammas hund kommer överens. Men det borde inte vara några problem om man vänjer katten från början?

Hunden rör inte katter.

loppan007
0

min mammas pojkvän hade en katt när jag skaffade hund, och katten var 6 år och hade aldrig bott med hund innan, och efter ca 2 veckor busade dom och var kompisar! Det gick jättebra, men i början såg vi till att hålla kattens klor välklippta och lämnade dom inte ensamma! Dock var det en chihuahua, så det kanske spelade in att den inte var så stor. Men det borde inte va några problem för dom att vänja sig.. så: 6 år gammal katt och 14 veckor gammal chihuahuavalp gick jättebra i alla fall!

Karmatarerskanise
0

Okey :)

Ilya
0

Nu har jag bara haft ragdoll så jag har inga direkta erfarenheter från andra raser (enbart huskatt hos kompisar) men.. ragdollen är hur som helst den underbaraste katten jag nånsin träffat. Min lille kille på 8 mån är det bästa som hänt mig, han är så ENORMT snäll, kelig, sällskapssjuk, lugn (även om han precis som alla andra katter får sina charmiga busryck ibland) - helt enkelt det bästa jag vet :)

Här hemma är det hunden som bestämmer över katten, då katten inte verkar förstå vad säga ifrån är för något. Han gör inte en fluga förnär :)

Det enda som kan vara lite jobbigt (särskilt om mornarna) är hans fruktansvärt aptit för mat.. han är helt GALEN i mat. Väcker mig tidigt om mornarna för att få käk, så min sömn störs på det sättet att han väcker mig flera timmar innan jag ska gå upp genom att mjaua mig rätt upp i ansiktet, slicka i hela ansiktet, buffa och knuffa på mig tills jag öppnar ögonen. I dom ögonblicken (morgondöd som jag är) är jag inte riktigt lika tacksam över hans närvaro än andra tider på dagen, haha!

Men helt klart en kattras jag kan rekommendera då jag tror dom flesta ragdolls i allmänhet är perfekta innekatter.

elyse
0

#14 Ragdollen går generellt bra ihop med andra djur. Får lilla katten vänja sig vid att en hund alltid finns, från början, borde det inte vara några som helst problem.

CaithSith
0

#17 Fri tillgång kanske hjälper?

Ilya
0

#19 Då äter han nog kilovis.. + lägger på sig skadligt mycket. Han börjar redan få lite hullmage Rynkar på näsan

Karmatarerskanise
0

#19 En katt som är galen i mat bör ju inte ha fri tillgång. Då överäter den.

CaithSith
0

Hmm ok..

Jag har lärt mig tvärtom, att katter har så kort tarmsystem att maten går igenom på typ 4-5 timmar eftersom de äter flera små byten om dagen i naturen. Och att de därför bör få fri tillgång så att de kan gå och småäta när de vill.. Kan ju vara värt att testa iallafall, vad vi också fick lära oss var att det är bättre att ge ett lightfoder ifall katten börjar gå upp i vikt.

Vi har också en otroligt matgalen katt(aldrig vart med om nåt liknande, vi får aldrig äta ifred, aldrig laga mat ifred, inte gå in i köket utan att han springer efter), men sitt torrfoder överäter han inte iaf..

Var en tråd nyss på ett annat forum också där katterna inte lät familjen vara om natten och när de ändrade till fri tillgång så blev det bättre(det handlade iofs om kattungar).

Ni får ju göra hur ni vill men det är vad jag lärt mig iaf Glad

elyse
0

#20 Har uppfödaren rekommenderat att han bara ska få mat på vissa tider? I djurvärlden småäter kattdjur många många gånger om dagen. Här på iFokus hittar du nog ganska få som portionerar ut maten några få gånger om dagen. En kattunge, och det är en 8-månaders, behöver kattungemat och fettet i det för att utvecklas som den ska.

Kastratfoder kan den få när den fyllt 1 år.

Ilya
0

#23 Han får redan mat på bestämda tider. Men börjar alltid mjau"skrika" nån timma innan för han vet att det är på gång ;p

Nu vill jag inte förstöra Heras tråd här så pma ifall ni vill prata ang min katts aptit ;)

Karmatarerskanise
0

Ilya det gör inget :)

bebble
0

#24 Maten ska de ha fri tillgång till, de äter flera gånger om dygnet och små port. Inte konstigt han skriker innan maten kommer , han är ju hungrig

Det är inte bra för magen, han vet att han måste äta som "attans" för sen åker maten bort

Karmatarerskanise
0

Min kompis hade framm torrfodret, han åt och åt och åt och åt. Veterinären sa till henne att inte ha den framme.

Ilya
0

#26 Skulle han ha fri tillgång skulle han bli smällfet på bara några dagar, tro mig. Han hade fri tillgång dom första månaderna och blev tjock väldigt snabbt, fick då rådet att ta bort maten och istället ge på bestämda tider. Det är väl snarare sämre för magen om tarmarna aldrig får vila eftersom han äter heeeela tiden?

Cheeserica
0

Ursäkta Hera om jag fortsätter offtopic här…

Det är en myt att katter i det vilda småäter. Katter har inget behov av att småäta och det är inte nyttigare att ha fri tillgång. För vissa katter är det skadligt att ha fri tillgång till mat eftersom de får i sig mer än de behöver och kan bli sjukligt överviktiga.

För vuxna katter räcker det gott att ge mat två gånger om dagen, morgon och kväll. Om man har fler katter är det det lättaste sättet att se att varje katt får i sig det den behöver, och i de fall katterna äter olika foder så kan man enkelt skilja dem åt när de ska äta.

Kattungar ska ha mat oftare, men en åttamånaders är väl snarare en ungkatt än en kattunge. Om katten börjar bli tjock är det definitivt en bra idé att begränsa tillgången på mat, det finns alldeles för mycket överviktiga katter, speciellt ragdolls.

Vad gäller "kastratfoder" osv så antar jag att det är torrfoder vi talar om, och alla typer av lighttorrfoder brukar näringsmässigt få motsatt verkan. De innehåller mindre fett och protein (som ger katten näring och gör den mätt) och mer kolhydrater som får katten att gå upp i vikt. Om man har en katt som är överviktig är det lättaste sättet att "banta" den att börja ge mer blötmat och mindre torrfoder, eftersom blötmat innehåller mycket mindre kolhydrater och ger en större mättnadskänsla eftersom det innehåller vatten.

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------

Karmatarerskanise
0

#29 det är lungt. intressant diskussion :)

Ilya
0

#29 Bra skrivet!

CaithSith
0

#29 dock har det funkat för vissa jag pratat med att börja med fri tillgång då katterna varit "mattokiga". De har ätit mycket ibörjan, men sedan insett att maten inte kommer försvinna så de minskat på matintaget.. Samt att de katter jag känt till som som äter för mycket ofta är innekatter som äter av uttråkning. Sen är det väl säkert olika från fall till fall vad som är bäst.

Ilya
0

Problemet med min misse är att så fort jag ger fri tillgång får han hemsk diarré.. har testat det flera gånger och jag testade igår med, han åt o åt o åt o åt o åt… tills han fick springa in på toa och pruttade och diarréade som bara den. Nu blir det fasta till inatt för hans del. Och aldrig mer fri tillgång.

Karmatarerskanise
0

#33 Bra, du ska ju göra det som är bäst för din katt. Sen får du ju leva med att vakna tidigt, men det är det ju värt för din katts välmående :)