Seriöst eller oseriöst avel?
Jag hittade en annons på blocket angående brunmaskade kattungar, hon hade en hemsida så jag gick in på den och kikade.
[Länk borttagen av medarbetare]
Hon har både katter och hundar och kör blandras avel, bland annat har hon renrasiga ragdolls som hon använder till sin avel.
Jag är lite nyfiken på att veta om ni tycker att detta är seriöst eller oseriöst.
Det står att kattungen är:
12 v vid leverans
har testade föräldrar för HCM och PKD
avmaskade 3 ggr
chippade
vaccinerade 2 ggr
dolda fel försäkrade 3 år i folksam
badade fönade och kloklippta
vana vid andra katter, hundar och barn
Och så tar hon 3500 kr/ kattunge
För mig är det väldigt oseriöst eftersom hon inte har ett mål inom aveln! För mig handlar aveln om att sträva efter ett visst mål i detta fall handlar det om få fram så rastypiska ragdolls som möjligt, både i typen och temperamentet!
Blandar man raser hur som helst kan aldrig veta vad man får, det kan vara en katt som liknar en ragdoll men ha ett ett helt annat temperament, men människor som inte förstår detta med rensrasigt köper antagligen en kattunge som ser ut som en ragdoll till utseendet bara för att det är billigare än en renrasig ragdoll som kostar dubbelt så mycket..
grrrr!!!!
Jarru, det finns dem som tar mer för en ovaccinerad, ochippad och okollad. Så nog finns det värre…
(tycker inte om blandavel oavsett…)
http://www.svidjas.se
Denna tråd har varit uppe förrut, man blir så arg när man läser det
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
Har varit in på denna emsida tidigare och det verkar fortgå… dvs. nya planer till våren
Det verkar hur natruligt som helst att hålla på med detta, då det finns bilder, kommande planer osv. Det värsta tycker jag att denna sida är upplagd precis som om det vore en en seriös uppfödare…dvs. mycket av texterna som finns är precis som det står på en seriös uppfödares hemsida. Så, för en oerfaren köpare som precis har börjat titta på rasktter och inser…"Oj, dom är rätt dyra" så är ju denna sida perfekt…en raskatt för halvapriset, och lika seriös som alla andra med tester och försäkringar.
Blir bara såååå arg!! 
Jag har också tittat på den där hemsidan tidigare.
Det är bara hanen som är renrasig Ragdoll, de fertila honorna verkar allihopa vara blandraser. Och vilka kombinationer sedan, två Ragdoll/Snöbengaler
.
Men visst har h*n ett mål med uppfödningen, tjäna pengar på fina huskatter. Men visst, en eloge för att vaccinerade, avmaskade och ID-märkta.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

*SUCK* 
Blandrasavel tror jag att man kan diskutera exakt hur länge som helst. Det finns tyvärr de som tycker att det är ok också.
Men i både teorin och praktiken finns det tyvärr ingenting man kan göra än att bara sucka och stöna över det hela.
Oseriösa "uppfödare" kan man hitta lite här och där utan att ens behöva ägna så mycket tid åt att leta.
// David
Jag förstår inte riktigt varför ni anser att hon (vem det nu är, ser ingen länk?) bara vill tjäna pengar? Katterna säljs ju betydligt billigare än vad raskatter gör? Föräldrarna är testade, de är vaccinerade, avmaskade och chipmärkta? För mig låter det som att man är rätt seriös då? Och alla vill inte ha en raskatt heller, många kanske bara vill ha en katt, en individ som de fastnar för och tar sig till sitt hjärta :) Sedan att de inte vet om dess personlighet och så sedan innan, det gör man väll för bövelen inte när man skaffar barn heller? ;) Ärligt, jag förespråkar inte blandavel, men jag kan bli så trött på pratet som är så nedlåtande mot blandras/huskatter…. Och sen säga att de visst är lika mycket värda, och oj så hemskt att ta bra betalt för en katt som inte är renrasig? Nej jag fattar inte…. faktiskt…. Vad är fel med det?? Aja, vi ska inte gå in i diskussionen igen men jag tror ibland att ni uppfödare är väldigt irriterade på andra/nya/oseriösa uppfödare för att det ger er konkurrans? Om de kattungar ni vill sälja för att få in pengar?
SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/
Om hon sålde de för 3500 ärligt hur mycket tror ni då hon "tjänat"? När de är vaccinerade, chipmärkta och avmaskade osv? Tror ni verkligen att hon bara är ute efter pengar? Medan ni som avlar rasrena katter bara gör det av intresse och gott hjärta? Det är en så svart och vit bild tycker jag… Hon känner säkert samma som ni bara att hon tycker att blandraser är helt okej.
SE*Hemlängtans
http://hemlangtans.se/
#8. Varför inte skaffa avelsdjur av samma ras, läsa på om rasen, rasstandarden och avla på rasrena djur om man drivs av kärlek till katterna och starkt intresse för avel?
Ingen kommer någonsin kunna motivera för mig varför man skaffar katter av olika raser, experimenterar och blandar. Vad finns det för långsiktiga mål för den aveln?
Absolut ingenting ont om "produkterna", dvs. huskatterna. Helt underbara katter är det, precis som raskatterna, men den som bedriver blandrasavel, den har inte mina sympatier. Knappast att man hjälper till att höja kattens status då.
// David
Du har säkert rätt i att det sitts upp på lite väl höga hästar ibland emblan, för i ärlighetens namn lånas det nog hanar utan kunskaper bakåt både här och där. Många av importerna är såklart extra svåra, och det vore faktiskt lite roligt att höra några "seriösa" uppfödare berätta vad de faktiskt vet om egenskaper och sjukdomar bakåt i leden på sina importlån.
Jag menar såklart inte att det är oseriöst att använda importer man inte vet något om, utan bara att dåliga kunskaper bakåt är ett dåligt argument när man ska tycka illa om blandrasavel.
Själv tycker jag det är bra och roligt att det finns olika kattraser, hundraser, hästraser, etc, men jag kan respektera att andra människor inte tycker att det är nödvändigt eller ens önskvärt att para sina djur enligt rasförbundens dekret. Att det räcker med en enda "genomsnittshundras" eller "genomsnittskattras" som paras kors och tvärs istället för att selektera längre och längre bort från ursprunget i diverse mer eller mindre makabra riktningar. Det kan jag respektera, och så länge djurens hälsa sätts i första rummet är det lika seriöst som något annat (om vi bortser från 100.000 hemlösingar och den minst sagt usla marknaden för "genomsnittskatter").
Det jag däremot inte kan respektera är när dessa människor, som uppenbarligen tycker att avel ska bedrivas enligt kors och tvärsmodellen, ändå marknadsför sina uppfödningar med diverse rasnamn. Ofta i mer eller mindre fantasifulla kombinationer. Detta är inte seriöst på något annat sätt än att det finns en marknad. Man får faktiskt vara lite konsekvent när man ska marknadsföra sina små skapelser, för det är fruktansvärt respektlöst att parasitera på alla dem som jobbar för sina respektive raser om man själv förespråkar och producerar katter enligt kors och tvärsmodellen.
Tycker jag.
Seriös eller inte handlar alltså i detta fall ganska lite om katthälsa, men ganska mycket om att respektera andra människors arbete och att stå för och vara konsekvent i det man gör.
Tycker jag.
Jag tycker bara det är så synd att folk fortsätter att medvetet avla på blandraser, eftersom vi vill att katten ska få samma status som en hund. Ingen höjer ögonbrynen när de hör att en hund kostar
10 000:- men om en katt kostar 7000:- så är det många som säger
- FÖR EN KATT? och ser chockade ut.
Katten lär inte få samma värde som en hund så länge man kan köpa katter billigt/få dom gratis. Det blir slit och släng. Många katter lär fortsätta fara illa.
Det är bara för den anledningen som jag inte gillar blandras avel, inte att jag är rädd för konkurens.
Jag älskar verkligen huskatter, har haft två själv, men jag har inte fött upp några utan katrerade snabbt mina hanar.Förstod fast jag var ung då att föda upp bonnkatt som jag då kallade det var inte så bra.
Fast jag tror inte på att hetsjakt på de som föder upp blandisar hjälper, utan saklig information tror jag på.
Jag tror många gör det av okunskap.
Alltså tycker jag att det är oseriöst att hon medvetet producerar blandisar oavsett om hon tar 3500:- för dom. Men det hade ju varit ännu värre om hon inte hade vaccinerat dom osv. naturligtvis. Men allra bäst om hon kastrerat sina katter.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Jag tycker däremot det är märkligt med så många människor som har köpt en
huskatt men ALLTID tjatar om att det är 50% skogkatt el så o så i katten.
Bevisligen är det viktigt för folk att alltid ta fram vilken ras de har i katten
men ej då också betala för det .Folk tom ljuger o säger att de har en golden
retriver för den ser så ut o är korsad med det. Varför sparar man inte lite till
o får det man egenligen vill ha. Förstår inte det för alla vill tydligen ha ett
rasrent djur iaf.
Jag menar inte att det är fel med en huskatt.

# 13
Jag tycker precis samma som dig! finns så många annonser på blocket som heter tyx "chihuahua" eller "ragdoll" och sen när man går in så är det "75%" eller så.. skitirriterande!! det är ingen raskatt. Det är en blandras med raskatt i. Eller en hund dårå, om det nu är en hund :P