Hur började ni med ragdoll?
Jag är inte uppfödare, men ska om några dagar hämta hem en tredje Ragdoll. inom loppet av några år. De är starkt beroendeframkallande! Jag och min man bor i lägenhet och tänkte att vi ville ha en lugn, men ändå stor katt som tycker om att vara med oss där vi är. Vi kikade runt på några hemsidor via Ragdollklubben och ganska spontant bestämde vi oss för vår första egna katt, Mao. Vissa Ragdolls är knäkatter och andra vill hellre sitta och titta på, men alla är jättesnälla - perfekta familjekatter - och vi skulle inte drömma om att 'testa' en annan kattras!
På bilden ligger våra katter och myser, Mao i den typiska Ragdollposen: på rygg och benen i luften. ^^
Jag har haft Perser sedan 1982 och hade bara ögon för den rasen, tills jag träffade på Ragdoll hos min svägerska " Berglyckans " här på forumet. Hon hade just då ragdollkattungar till sin då foderhona som Yataz hade och vi blev helsålda och tog hem vår första Ragdollshona Yataz Genovia " Tilly" i maj 2008 och nu har vi även hennes kullsyster Yataz Geisha. Ragdoll är en är som ett gift…skaffar man en blir det oftast fler
Lycka till med ditt val av ras
En bild på Tilly
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
#6 Ulla Johansson har en uppfödning i Vederslöv. Har för mig att det ligger i Småland.
Sök på SRC eller Sverak på uppfödare och då kan du söka på län och få upp uppfödares hemsidor mm
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
Här kommer min historia (som visst blev ganska lång
)
Jag började intressera mig för avel redan som riktigt ung. 8 år gammal började jag föda upp kaniner och ställde ut och hade mig. Hade vid 12 års ålder sett Birmor på utställning och hade bestämt mig att en sådan katt skulle jag ha. Och uppfödare det skulle jag bli! Läste allt jag kunde hitta om avel och katter (och kaniner för den delen också). Kollade tidningar, gick med i klubbar och var aktiv utan katt så att säga.
När jag sen var 18 år så hittade av en slump en 9 årig birmahane som behövde ett nytt hem då han inte trivdes i lägenhet. Ägaren ville att han skulle få gå ut och in som han ville. Hon åkte 60 mil och kom och lämnade honom hos oss och han levde sen med familjen på landet i ytterligare 7,5 år. Nu var han inte den avels- och utställningkatt jag ville ha egentligen, men han var den perfekta början.
När jag som 19 åring var tvungen att göra mig av med de flesta kaninerna på grund av flytt till lägenhet och studier så var valet ganska enkelt. Det skulle köpas raskatt!
Sparade och sparade tills jag hade pengar nog. Det skulle inköpas en bruntabbymaskad birmahona, det hade jag bestämt sedan länge. Letade och letade, men hittade ingen. Då hittade jag istället en bild i en bok på en stor och ståtlig Brun Mitted Ragdoll hane och tänkte om efter att ha läst på om rasen. Kanske var det en ragdoll jag skulle ha?
Jag mailade runt och ringde och letade efter en ragdoll, men det var lättare sagt än gjort. Rasen var inte så vanlig då, och en bruntabby var ju bara att glömma. De var inte ens godkända.
Fick tillslut tag på en liten söt brun colourpoint hona. Hon var den mest otroliga katt jag någonsin träffat och valet att köpa en katt till kom snabbt. 2003 födde honan sin första kull tillsammans med en hane som jag köpte några månader efter honan.
2003 fick jag också tag på en tabbymaskad ragdoll (brunsköldpaddstabby) och drömmen var uppfylld. Hon blev avelsgodkänd och sen fick jag några härliga kullar innan denna variant på ragdoll äntligen blev godkänd i FiFé.
Att det blev ragdoll istället för birma är ingenting jag ångrar, det är det absolut bästa som kunde ha hänt. Jag skulle idag aldrig kunna vara utan ragdoll.
Erika
S*Amun Ra's