Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 5889 ggr
Elvans
2010-11-27 22:45
0

Mitted med bläs!

Jag vet att det står i rasbeskrivningen för en mitted att en "mindre vit bläs får förekomma", hur stor får den vara för att den inte ska vara ok?

Hoppas någon förstår vad jag menar.. Om ni har kort på en som är ok så visa gärna  :-)

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

www.elvansragdoll.se

www.elvansragdoll.blogspot.com

*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

miher33
2010-11-29 10:46
0

Den här tråden diskuterar detta men det som framkommer är att det föredras en smal bläs på näsryggen. (on the bridge of the nose)

http://ragdoll.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=994ad6d1-42bd-41c0-bf7e-e57116805b8b#4

miher33
2010-11-29 15:14
0

Jag har här försökt mig på en översättning av en del av standarden för mitted. Hoppas att det är någorlunda rätt översatt annars har jag länkat till originalet. Har lagt fetstil på det om bläs.

"Points (utom tassar, haka och eventuellt en vit rand/märkning (ar) på näsryggen upp till pannan) och kroppsfärg som Colourpoint, väl definierade och i harmoni med kroppens färg.

Vit haka, med eller utan en vit rand/märkning (ar) på näsryggen."

Länk till standarden:

http://www1.fifeweb.org/dnld/std/RAG.pdf (Se sid 8 och det som står i rutan C)

Tillemoras
2010-11-29 19:10
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en mittedkille som har fått mycket beröm av domarna för sin bläs

miher33
2010-11-30 11:05
0

Det förstår jag…sååå vacker KyssGlad

Willenkatten
2010-11-30 11:09
0

KyssBläsen får inte vara för stor för då liknar ju mittedkatten en bicolour. Sedan skall den gå i linje.

Här kommer ett kort på min mittedtjej, Enya Frost, som har en liten bläs.

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

emimollie
2010-11-30 12:51
0

Ja vad jag har märkt så föredras "timglas bläs" som på bilden #3

Min Tuva har nästan på pricken en likadan och har fått massa komplimanger hon med Glad

#5 Tycker Enya Frost är jätte fin!!! Kyss 

Men en undran, har det kommenterats nått om hennes lilla skönhetsfläck nedanför nosen? Hur petigt är det med det där?

Är ju förstås himla charmigt tycker jag, men vad säger dommarna? Om nu hon skulle stå mot en med symetrisk bläs dvs. och i samma klass förövrigt vad gäller typ mm. eller ingen bläs alls då såklart…

Neo033
2010-11-30 19:17
0

Här kommer ett foto på killen från min första kull som jag tycker har en fin timglasbläs! Jag tror att flera domare tycker att det ger ett extra plus till uttrycket med en bläs hos en mittedkatt. Iaf gör jag det. Skrattande

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[Shaiya]
2010-11-30 21:31
0

Vad avundsjuk jag blir! Jag vill ocksa ha en mitted med blas… Eller en mitted over huvud taget faktist det ska bli min nasta katt FlörtFlört

Willenkatten
2010-12-01 11:23
0

KyssBläs igen, apropå min Enya Frost!

Den lilla vita fläcken på övre läppen är helt OK enligt domare. Vad som händer om hon ställs mot annan mittedkatt i samma klass vet jag inte. Det handlar väl då förhoppningsvis om en alla kvalitéer hos katterna som poängmässigt döms emot varandra. Sedan kan det ju handla om dagsform vad gäller kondition, pälskvalité etc….

Och till slut, gillar timglasbläs mycket….. men inte för stor…..

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

emimollie
2010-12-02 00:29
0

#9 Ja men precis. Man får ju hoppas på att andra saker går före som typ mm. Men det tror jag iof att det gör?! Förresten, vad jag menade klass så menade jag kvalite, sorry var lite otydligt såg jag nu efteråt…

Undrade bara eftersom jag inte var säker på hur petigt det är Flört Tack, nu vet jag!

Sen till Marie. Jätte grattis till din underbart fina första kull! En liten goding med en fin fin bläs #7 Kyss 

Väntar själv min första kull nu i dagarna. Så himla spännande! Skulle vara underbart om de blir lika fina som dina första! KyssGlad

Sorry, gick ifrån tråden…

Slutligen så får mitted med bläs mitt hjärta att klappa iaf Flört

AgnetaB
2011-01-04 01:27
0

Fantastisk söta de med bläs! Om jag skulle ha en ragdoll så skulle det bli en sådan för finns ju ej på så många raser tror jag.

Anamiacats
2011-01-04 09:42
0

Älskar oxå Mitted med bläs Kyss

Tycker alla ovanstående är supersöta Kyss

Var så sugen på Maries lille kille!! Alldeles underbar Kyss

Hoppas på en mitted med bläs i framtiden Skrattande

//Sandra

SE*Anamiacat´s La Perm-uppfödning

Den underbara, snälla, lockiga, otroliga kattrasen

SE*Anamiacat´s

http://anamiacats.weebly.com