Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3546 ggr
Zoraya
0

Hur dåligt samvete skall jag ha?

Hej!

Har smugit här länge men inte skrivit något tidigare, har två ragdollkillar på 10 mån. Nu skulle jag behöva lite råd eller vad man nu skall kalla det, kanske hjälp med att avgöra hur pass dåligt samvete jag skall ha.

Vi skall nämligen åka bort 2 veckor och "våra pojkar" skall då bo hos släktingar under tiden eftersom vi inte har någon som kan vara kattvakt hemma hos oss under den tiden. Skulle inte heller fungera med kattvakt som tittar till dom ett par gånger om dagen, då dom behöver mera sällskap än så och skulle nog känna sig väldigt ensamma och utelämnade.

Paret dom skall bo hos är pensionärer som älskar katter och är hemma hela dagarna, så att dom inte skulle bli väl omhändertagna tvivlar jag inte alls på dom får det lika bra som hemma.När det gäller att gosa, måna om och ge katterna det bästa är dom lika noga med som vi är.  Naturligtvis skall vi före resan ta med katterna till deras hem och sen när dom blir lite vana lämna dom där någon stund utan matte och husse för att se hur det går.

Men jag har ju förstått att det kan vara väldigt stressande för katter att byta miljö, att dom helst borde få vara hemma. Så min fråga är som rubriken lyder: hur dåligt samvete skall jag ha? Alla synpunkter är välkomna!

sturee
0

Tror de beror väldigt mycket på individen. En katt kanske inte mår alls bra av det mesans en annan inte bry sig alls. Min kille har jag lämnat bort ett par ggr då jag tycker de känns bättre än att han ska vara helt själv och bara med någon som ger mat och tittar till honom ett par ggr.

Och han har alltid varit cool lugn med detta. När man kommer och hämtar honom ligger han någonstans på rygg och bara myser :) så han finner ju sig väldigt snabbt i okända miljöer.

Så tror att de ni kan göra är att testa er fram och se hur era katter reagerar.
Lycka till!

Neo033
0

Tror inte du behöver vara orolig eller ha dåligt samvete. De kommer ju få mycket kärlek och omtanke när ni är borta, och iom att det ändå är hela två veckor blir det ju inte en massa "flaxande" fram och tillbaka för dem.

Du har säkert tänkt på att lämna nummer till veterinär och försäkringsnr OM, utifall att något skulle hända (men det gör det säkert inte).

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

Askrike
1

Hej!

Tror inte du ska ha dåligt samvete alls. Tror också det är lite bra att låta dem vänja sig vd att byta miljö ibland. Det gör katten lite "tåligare". Samma som att vänja dem vid olika saker som att bada, åka bil,gå i sele och gå till veterinären. Och eftersom dina pojkar fortfarande är unga är det bara bra att introducera ett miljöbyte. Ju äldre katter blir, desto mer stressade blir de av "nya" saker. Klart man ska kunna ha katt och åka bort ibland.

Lycka till!

AgnetaB
0

Jag tycker att om du gör som du säger förbereder dem att hälsa på där de

ska vara vid flera tillfällen så går det bra. Är ju även utvecklande att det

händer något nytt inför ev utställningar mm. De människor som aldrig tar

med sin katter el inte har folk hemma tror jag får problem när det MÅSTE

göra något med sina djur. Utan träning är det som gäller.

Jag tog med mina var för sig när de var små på biltur till Kiosken, kompisar o

föräldrar för träning o har mycket bra katt idag.

Zoraya
0

Tack snälla ni för alla svar! Nu känns det lite bättre, man vill ju kunna njuta av resan utan att oroa sig alltför mycket. Dethär med mattes samvete är ju ett kapitel för sig Obestämd

AgnetaB
0

Ja jag låter alltid "cool" när jag ger andra råd men själv kan jag knappt åka för alla hästarna o katter. Får halv ångest när jag ska lämna dem :)

Cheeserica
0

Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete alls! Nu åker jag bort väldigt sällan men de gånger jag gjort det har jag alltid lämnat bort mina katter till kattvakt och det har aldrig varit några som helst problem. Det beror säkert lite på vilket temperament katterna har, har man en livrädd skygg katt som blir rädd för främlingar så kanske man ska vara försiktigare, men de flesta ragdolls har ju inte alls det temperamentet utan är coola, sociala och framåt.

Mina verkar tycka det är kul att komma till nya ställen, de brukar alltid gå runt och nyfiket upptäcka den nya platsen och sen väljer de ut en favoritplats där de går och lägger sig (oftast en soffa) och sen äger de stället. Flört

Jag har också varit ute mycket med mina katter i koppel och även åkt iväg med dem på utflykter ibland. De har även med tiden blivit väldigt lugna på att åka bil och de protesterar väldigt sällan. Så miljöträning på alla sätt och vis är bara nyttigt för katter som har stabilt temperament i grunden!

Ha en riktigt skön semester och oroa dig inte för katterna, de kommer säkert bli riktigt riktigt bortskämda och ha det otroligt bra under tiden. Kyss

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------