Maine Coon vs. Ragdoll
Har postat den här frågan både på katter, och maine coon för att kunna få så många olika synpunkter som möjligt! :)
Har kollat runt och läst mycket om dessa två raser eftersom jag funderar på att skaffa mig en av dem. De verkar väldigt lika i sitt temprament och jag undrar vad, i tempramentet, som skljer de åt? Någon som kanske har mycket erfaranhet av båda raserna och hur de är att ha att göra med? Jag har svårt att bestämma mig för vilken ras jag ska välja. Maine coonen tilltalar mig nästan mer utseendemssigt, men egentligen är utseendet helt ovääntligt fr mig och jag vill hellre träffa helt rätt vad gäller temprament.
Tillägger att jag självklart förstår att alla katter är olika oavsett ras, och att det aldrig går att säga helt generellt.Lika bra att även nämna att denna kattunge skulle ha sällskap av två katter till.
Kan inte svara för Maine coon. Men Ragdollens speciella egenskap att bli som en trasdocka när man lyfter den är nästan magisk. Känns nästan som ett levande gosedjur
Dom är otroligt snälla o lätthanterliga.
Det finns en bra DVD från Våra Katter som du kan köpa. Finns säkert även om Maine coon. Jag tycker oxå att Maine Coon är en otroligt vacker ras! Kan däremot inte så mkt om deras temperament.
Vissa Ragdolls kan vara lite mer en bredvidkatt än en knäkatt. Men det varierar, jag har en av varje. Det som stämmer på bägge är dock att de alltid vill vara där vi är 
Lycka till med ditt val!!
SE*Anamiacat´s La Perm-uppfödning
Den underbara, snälla, lockiga, otroliga kattrasen
SE*Anamiacat´s
http://anamiacats.weebly.com
Jag har bara erfarenhet av Ragdoll och håller med #1
Men sök bland uppfödare som har både Main Coon och Ragdoll, det finns några som har båda raserna, ett besök hos någon uppfödare kanske hjälper dig i valet 
Lycka till med vilken ras du än väljer !
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 

MCO= en vänlig gigant , kort sag
Det är lite mer katt i den än ragdoll..gillar att ligga högt och spana ut över sin omgivning..är en riktigt kompis som är pigg på det mesta och gillar att gå ut i koppel och att följa med när man åker iväg..är väldigt vänlig mot allt och alla och går jättebra med hundar. Det finns bredvidkatter och knäkatter brukar jag sägaoch det gäller i högsta grad MCOn. Min erfarenhet är att det är lättare att hitta bredvid katter bland MCOn än ragdoll..
En MCO ska inte se söt ut, den ska se grym ut (tycker jag)..så utsidan ska vara grym men insidan är oftast genomsnäll
Tyvärr har många MCO problem med sina tänder och tandkött, vad det beror på vet jag inte.
RAG= en hund i kattkropp. En lat katten Gustaf för det mesta..iaf mina..de gillar att sova och äta och kela..hoppar inte upp så högt utan håller sig till golvet eller klösträden eller sängarna..
De kan vara lite tjurigare än MCOn upplever jag och de tar inte förändringar lika lätt som en MCO, och accepterar inte lika lätt främlingar..raggisen är barnens favorit däremot tror jag..många av mina köpare som har småbarn tycker raggisen är en toppenkompis till barnen
men min favvis är ändå raggisen
OBS nu har jag gett en synvinkel utifrån mina egna katter som har båda raserna..det är inte alls säkert att andra som har båda raserna upplever sina katter såhär..
här kommer en bild på Kalysha, min underbara MCO hona från Holland som ser så grym ut men som har ett hjärta av guld
Kattungar väntas hos GunBertus

Ulla, den beskrivningen har jag hört av ett par andra uppfödare också, så den stämmer nog alldeles utmärkt. 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
#3 Vilken blir störst av de raserna? De Main cooner jag har sett har varit väldigt stora så jag har trott att de är den största kattrasen. Är det rätt?
#6. Om jag inte är helt fel ute så blir Maine Coon en aning större än en ragdoll.
// David
#3 Tack för din utförliga beskrivning! Jätefina katter har du, och jag håller med dig att mco ska se lite tuffa, grymma ut, och det måste jag säga att din sgjorde. Jättefin.
Tycker fortfarande att det är lika svårt att välja ras dock, de har liksom fördelar båda två som jag uppskattar.
En sak jag funderar lite på är det här du skrev om mco tycker om att följa med och har lätt för förändringar, men det har inte en ragdoll på samma sätt. Mina katter brukar få följa med nån vecka på sommaren till landet, och nån vecka om vi reser iväg på julen. Är det någon av rasrena som skulle ha stora problem med det tror du, utifrån din erfarenhet?
Jag ska visserligen inte ha barn än, men kanske om ett år eller två kanske. Skulle en ragdoll ha extra svårt för en sån förändring? (självklart olika, men jag menar om de har extra svårt)
Tack för din hjälp!

kan tyvärr inte svara på din fråga..det är så olika från katt till katt..tror faktiskt det skulle vara bra vilken som
nej att få barn innebär inte den förändring jag tänkte på för då är det fortfarande din doft och ditt och kattens hem..tänker nog mer på nya katter framförallt…
du får väl helt enkelt skaffa en av varje:)
MCOn är världens största nu levande kattras
Kattungar väntas hos GunBertus
#9 jag trodde det o har haft med mig vänner på utställningar o vi har tittat på dem o varit chockade hur enormt stora de är! Verkligen häftiga!
TS. Jag hade ungefär samma tankar som dig för ett par år sedan. Var nästan helt inställd på mco, men så gosade jag lite ragdollbäbisar och blev dökär! :). Tror det handlade väldigt mycket om personkemi för min del.
Finns "massvis" att läsa om de olika raserna på exempelvis www.scandinavianragdoll.com, www.ragdollklubben.com och www.mainecoon-katten.se.
Om du har möjlighet kanske du kunde besöka en kattutställning och prata med olika uppfödare? Utställningslistan hittar du här, http://www.sverak.se/nya/eng/engine.php?page=komut
// David

Jag har ju också båda katterraserna dock bara 1 Ragdoll och 4 Maine Cooner. Alla mina Maine Cooner är knäkatter som ska gosa massor så jag delar vell inte GunBertus upplevelser. Så mina 4 MCO är i högsta grad knäkatter. Min Ragoll är dock en bredvid katt som aldrig ligger i knät utan helst vid fötterna eller på sidan om.
Båda raserna är helt underbara så jag förstår att det är svårt att välja. Jag har ju båda, men flest Maine Cooner. Det kanske för jag älskar det grymma utseendet men mjuka genomsnälla insidan. Maine Coonerna jag har (honorna) är en smula aktivare än Ragdollen men båda är enligt mig lugna raser. Sen är ju alla katter olika individer så skillnader finns det alltid inom samma ras.
Jag upplever båda raserna som hundlika. De vill gärna vara med och se vad som händer. Båda raser pratar också med sina ägare
.
Mitt råd är att åka och kika på dessa raser både hos uppfödare och kanske på utställning. Det oerhört viktigt att hitta en bra uppfödare som du känner dig trygg med!
Förstår att ditt val är svårt men vilken av dessa raser du än väljer så kommer du få en underbar katt!
Slänger med en bild på mina 2 Maine Cooner Mollie (7månader) och Cesar (snart 2 år)
Lycka till!
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
#12 Tack för det svaret, det var faktiskt till en liten hjälp. För precis som du så älskar jag just utseendet hos mco. Ragdoll är lite för gulliga, även om de är hur fina som helst. Gillar just det där stora, häftiga med mco.
Men du har nog rätt, jag ska äka till en uppfödare som föder upp båda raser ochj känna mig för vad jag själv tror. Men nu har jag iaf en bild av hur det kan vara. Sen verkar det ju rent allmänt som att ragdollen sällan är en knäkatt, och mco lite oftare kan tänka sig att ligga i knäet, och det saknar jag nu eftersom båda mina nuvarande ligger bredvid. Sen är ju såklart alla katter individer o gillar olika.
Men tack för hjälpen!

#13 Låter mycket klokt! Ja nog är det så att en ragdoll är mer vacker och söt och en Maine Coon är mer häftig och läcker.
Men hoppas du hittar rätt! Ett tips kan ju också vara att fråga uppfödaren om vilken i kullen som har tendens till knäkatt och hur föräldrarna är.
Jag är inte uppfödare men har en ragdoll (hona) och en Maine coon (hane) båda är kastrater. Först o främst vill jag bara säga att båda är hur underbara som helst och jag gillar verkligen båda raserna. Sen är det ju som de ovan skriver att alla är individer.
Båda är väldigt sällskapliga och keliga, ragdollen är den som är mest knäkatt av mina två. Maine coonen är mer för att ställa sig med framtassarna i knät o sen ska han stryka sin kind och huvudet mot min kind en lång stund. Han är mer så att om man tar upp honom i knät så ligger han kvar ett tag men kommer inte lika ofta själv o lägger sig just i knät, däremot gärna bredvid o som sagt "kindstryker" fast visst gånger händer det att han vill ligga i knät eller snurrar runt på ens ben om man ligger i soffan o vill att man ska killa hans mage, båda sover gärna intill huvudkudden om natten. Så kelgrisar är de minst sagt båda två. Båda tycker mycket om o tvätta en. Särskilt ragdollen hon är en riktig slickepott.
De pratar båda men ragdollen väldigt lite hemma medan Coonisen är en riktig snackpåse - vilket jag tycker bara är mysigt de har ju så speciell röst coonisarna. Ragdollen säger mest just om de exempelvis ska få mat o så. Medan Coonisen mer "pratar" o tycks berätta saker o går o småkvittrar.
Största skillnaden skulle jag nog ändå säga är aktivitetsnivån, båda är nyfikna o lekfulla men ragdollen är mer ok med att bara "slappa" till stor del och Maine coonen vill gärna hitta på något ofta. Från min erfarenhet skulle jag säga att han har ännu större behov av o upptäcka o just hitta på saker. Men båda behöver givetvis sin portion av stimulans o aktivering. O ragdollen är absolut inte sen o jaga en vippa när den kommer fram - man blir nästan förvånad över hur snabba tassar de kan ha emellanåt eller smyga in i en papperskasse eller kartong eller garderobsdörr som öppnas där är de nog lika. För hon kan verkligen vara ett litet yrväder emellanåt också, o bus det kan hon såklart hitta på med (tugga på mattes blommor te.x). Båda är som sagt nyfikna särskilt när något nytt erbjuds eller vid ny miljö men på lite olika sätt - Maine coonen är mer hur ska man säga nyfiken och "hittepåig" nästan jämt (inte så det blir jobbigt, han kan ligga o slappa gott ett bra tag han med s¨du inte får uppfattningen att han är en riktig terrorist) men mer nyfiken o sprallig o clownig överlag det är han faktiskt just sådär även om det inte händer nåt särskilt. Då ser han till att det händer nåt te.x börjar peta på en penna som ligger på köksbordet helt stilla eller börjar prassla med en påse om matte/husse är för tråkiga o han tycker att nu är det minsann dags att det ska hända nåt eller hoppar upp o ställer sig framför TV:n så man inte ser något. *fniss.
Båda två tycker om att liggas högst upp i klösträdet så det där med att bara ligga lågt stämmer inte helt på min ragdoll, hon har även varit upp i bokhyllan på tredje våningen o så. Hon är extra nyfiken o gör sådant när vi inte är hemma. Men har faktiskt *peppar peppar* aldrig slagit sönder något.
Mina fungerar bra båda två o ha med sig till mina föräldrar, sambons föräldrar o min mormor, vi har vant dem sen de var små att följa med o hälsa på så jag tycker båda är väldigt anpassningsbara. Ragdollen är inte stormförtjust i att åka bil (tror hon tycker det är lite tråkigt) men det fungerar ändå helt ok, buss o tunnelbana går allra bäst. Båda fungerar bra att ta med ut i sele på promenad.
Lycka till med valet av katt! Fråga gärna om du undrar något mer. Läste att du redan har två katter, men annars hade jag varmt rekommenderat Coonis o ragdoll som kombination, de är jättegoa tillsammans - brukar ligga o tvätta varandra o mysa.
PS. Klicka på bilderna så ser de inte ihoptryckta ut, den ena bilden blev lite stor.
Min ragdoll "Vinnie" (Wermdö's High Fashion Vincentia), n04 brun mitted.
Min Maine coon - "Buffe" (Ruffle's Beautiful Day), as22 blåsilvertabby
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vilka vackra katter du har #15 o vilken mysig o spännande beskrivning. De verkar ha ett härligt kattliv 
Mvh Sandra
SE*Anamiacat´s La Perm-uppfödning
Den underbara, snälla, lockiga, otroliga kattrasen
SE*Anamiacat´s
http://anamiacats.weebly.com

#15 de är så vackra båda dina kissar