Var hittar jag en brun colorpoint - RAG n?
Letat ett tag efter en snygg brun colorpoint - rag n
Enligt beskrivning (bilden) på Ragdollklubbens hemsida
http://www.ragdollklubben.com/ragdoll/fargermonster.php
Tappat räkningen på alla hemsidor jag besökt.. lika många gånger har jag också blivit besviken.
Har ni tips på en uppfödare som har vad jag söker (eller kommer ha) så skulle jag bli glad.
-------------------------------------------------------
Med vänliga hälsningar
Michael

jag väntar på att min hona skall börja löpa och då kommer jag att få en kull med colorpoint
här är min hona
Oj va fin hon är.
Man får gratulera… :)
Tror jag har vart inne på din hemsida innan. Tyvärr så är du bosatt på andra sidan jordklotet - ja nästan i alla fall.. Ume - Skåne är några mil.
Men man vet aldrig. - lägger din hemsida på min "favo lista"
Med vänliga hälsningar
Michael
Väntar kattungar om 2 veckor, och även om 7 veckor, där utfallet kan bli bruna colourpoints.
Katten på kortet är mamma Xita som ska ha sina bebisar v.43
Denna kombination är gjord tidigare med mycket gott resultat!
Välkommen in och kika.
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se

Du kanske kan hitta något intressant här?
[
eller här:
Lycka till 
Hm…försöker igen… 
S*Harley Niva´s

Ja är det en hona du söker så finns det här! 
Har en kull som är 1 vecka idag!
Skickar en bild på mamman!
# 7
Ursäkta min okunskap, och min fråga är inte alls ställd som kritik…
Kan man verkligen se hur raggisar blir tecknade efter 1 v ?
Både mamman och pappan har i min ögon förutsättningar för att producera vad jag letar efter :)
För att specificera lite mer vad jag (vi, hela min familj blir ju involverade) letar efter.
1. Ragdoll som ras - vi bara avgudar denna ras
2. Brun colorpoint rag n - vi tycker väldigt mycket om denna teckning
3. Utställning
4. Möjlighet för ev. avel framöver
Och; JA det är en hona vi söker.. 
Med vänliga hälsningar
Michael
Ja jisses vad söt han är…
Ett prakt exemplar på varför man inte ska "gå och titta" på bäbisar.
Slutar alltid med man har en ny familjemedlem. 
Inget ont om blå, men de bruna är vad som tilltalar oss…
Med vänliga hälsningar
Michael
Kommer ha "span" på din hemsida…
Hoppas det kommer fram nått "roligt" inom kort.
Med vänliga hälsningar
Michael

#8 Det går att räkna ut vilket utfall det finns möjlighet att kullen blir. I detta fall tror jag att det var så att båda föräldrarna är colourpoint, och då blir även kullen 100% colourpoint
Så här är det lätt att veta vad det blir redan vid 1veckas ålder.
Vad gäller möjlighet till avel, så tycker jag att ni ska tänka igenom det både en och två gånger. Skaffa er så mycket kunskap ni bara kan innan och kanske skapa en bra kontakt med någon erfaren uppfödare. Mer om detta kanske ni andra duktiga kan råda om…
Hoppas ni hittar eran lilla docka! Dom är underbara
Hej Emimollie
Tvekade länge att skriva punkt 4:a - det är som att brisera en bomb på detta forumet. (Trots att jag är ny så har jag hunnit se detta.. har lusläst nästan hela forumet)
Jag är ny inom "raggis" området, så jag stressar naturligtvis inte iväg med någon form av "hästhandlar" avel. (Stackars hästhandlare - man tar alltid dem som ett dåligt exempel… )
Med vänliga hälsningar
Michael

Det var inte menat som någon elak kommentar. Utan mer som en upplysning, det är ju mycket att tänka på innan man ger sig in i detta
Hoppas ni hittar vad ni söker! Kram
Nej nej - jag tog det inte så - jag ville bara förklara mig.. 
Med vänliga hälsningar
Michael

ja colorpoint kan du se väldigt tidigt…det är väl egentligen den enda teckningen som gör att se tidigt om den blir bra..
Kattungar väntas hos GunBertus
#8 Jag tror inte att du behöver va rädd för att "brisera en bomb" 
Jag kan bara säga vad jag tycker och tänker, men jag gissar att flera andra uppfödare håller med mej:
Vi får sååå ofta höra ifrån eventuella kattungeköpare att de "tänkt ta en kull", och felaktigt tror att man kan "tjäna grova pengar" på detta eftersom katterna kostar endel…..
MEN jag kan med handen på hjärtat säga att pengar tjänar man på en anställning, och dessa pengar lägger man sedan på sina katter och sin uppfödning….
….hur många uppfödare har inte blivit lätt idiotförklarad av sin omgivning??
(Med ut på krogen?? Nä, nä, jag måste köpa sand/mat/testa katter…
)
Dessutom jobbar vi mot vårt mål med aveln, alla har vi vår "drömkatt" vi vill få fram, och det kan ta åååår…..
Vi jobbar för att förbättra rasen både utseendemässigt men framför allt hälsomässigt och det är väl DÄR vi får den största skälvan vid meningen "bara en kull"……EN kull med två katter som inte bör paras kan ställa till så att vi står på noll igen…..och vårt arbete är "ogjort".
Och kallt sett: Katten jag säljer bär mitt stamnamn och även om jag inte längre har ansvaret för katten så slår allt tillbaka på mej och mitt katteri….
Om jag ska sälja en avelshona/hane så vill jag känna att köparen har det rätta intresset, viljan att lära och PASSIONEN!! Och helst genomförda planer på att skaffa stamnamn….
Och naturligtvis vetskapen om att att det KOSTAR!! Pengar, tid och engagemang.
Och i mina ögon är det absolut inte negativt (snarare positivt) att vederbörande har en kastrerad ragdoll hemma, så h*n vet hur en ragdoll är/beter sig/ser ut och "känns"….att man redan lärt sig älska rasen, liksom 
Det är ingen kritik och jag säger absolut inte hur eller vad du ska göra….bara en uppfödares vinkling på "det hele"…
Efter en vecka kan man oftast se om det bli colourpoint, beroende på att då färgar trampdynorna….på mitted och bicolour har de kvar sina rosa "putor"…
Jag hoppas verkligen att du hittar din katt!!
Lycka till!!
/Pernilla

#16 Håller helt med, är så många saker man ska ta i beaktande innan. Jätte nyttigt att få se det från uppfödarens sida. Ibland kan ju "upplysningarna" få helt fel effekt och uppfattas som negativa.
Jätte bra Pernilla tycker jag
Man ser det från ett helt annat perspektiv så som du skrev! Önskar att jag hade kunnat få till nått i den stilen själv, ser nu att min kommentar lätt kan missuppfattas som gnäll…
#13 ingen fara, ville med bara försklara mig
tycker Pernillas ord var goda med!
Hoppas nu ni hittar eran docka och blir lika förälskade som vi andra här! Kram Emelie
Självklart förstår jag att ni uppfödare måste (i alla fall försöka) skydda er och rasen mot oseriösa "upphandlare".
Finns säkert sådana som tror sig se en chans att tjäna "snabba pengar" på avel. Det inte lätt att skydda sig emot dessa människor, även om man är en god människokännare så finns det alltid sådana som klär sig som ett lamm men är något helt annat under.
------
Jag letar efter en katt som är såpass mycket ras standard att jag skulle kunna "komma någon vart" med utställningar.
OM resultatet går väl - ja då kanske man rent av kan få denna katt "schamponerad". 
Vad jag däremot ser som lite underligt är att jag har sett i flera annonser där man säljer katt med beskrivning; säljes som huskatt / utställning. Ej som avel på grund av avvikelser..
Hur kan man ha den då som utställning? Den är uppenbart inte enligt ras standard. *konfunderad*
Med vänliga hälsningar
Michael
Jag/vi är i "väntans tider"!!!
Har äntligen hittat vad jag har letat efter.
Kan knappt hålla mig… hon är så söt, bara 2 veckor gammal.
Med vänliga hälsningar
Michael
Grattis!! Nyfikan som bara den…
Lycka till!!
AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

Åh vad härligt! En till som är nyyyfiiiken
Lycka till från mig med!
Kram Emelie

Grattis till er lilla Docka! 
Lycka till 
Kram Monica
Mitt lilla "barnbarn" 
När du skickar bilder till Monica så får du gääääääärna skicka till mej också!!
Så jag får se hur min Hugos små avkommor artar sig 
info@littlesweeties.nu
//Pernilla
Absolut!
Med vänliga hälsningar
Michael

stort grattis till lilltjejen
Bra skrivet nr 16 o 17!
Och grattis till dig som hittat din bruna colourpoint!
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !

Sötnosen 
Lycka till med dockan!
Kram Monica