Fäller mycket med päls!
Hej jag behöver tips på vad man kan göra när sin katt fäller hysteriskt med hår. Idag så borstade jag Lelle tre gånger och varje gång så fick jag ihop en hand full av hår. Visst har han ju tappat hår tidigare men inte så här mycke. Jag vet att det kan gå i perioder det här när de tappar päls.
Är det någon som kan tipsa om något bra, mat? borstar?osv.
Hej,
Det enda jag kan tipsa om är att det har kommit ut en ny kam som heter Furminator och den tar bort allt underhår och gör så att katten fäller mindre. Skall visst vara väldigt effektiv. Pratade igår med en kattägare som köpt denna och hon var lyrisk. Skall själv köpa en. Har kollat här i Göteborg och de ligger på ca 499:-. Hoppas att detta kan hjälpa dig och Lelle.
Bada, kamma är bra. Furminator ska man vara försiktig med om man har en katt som ska ställas ut, Vet de som använt sådana och pälsen har fått skiftningar i pälsen.
Ett foder som är bra för pälsen är Royal Canin Hair and skin.
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
Om man inte är försiktig med Furminatorn riskerar man att få katter med kala fläckar.
Det bästa tipset jag har är dock att bada.
Jag ger mina katter en snabb dusch en gång i veckan för att minska håravfall och det hjälper verkligen. Efter första badet kan de håra mer, men sen blir det bara mindre och mindre. Veckobadningen går till så att jag duschar dem med ett skonsamt schampo och torkar dem med noga med en handduk så att de är ganska torra, sedan får de sköta resten själv. När de sedan har torkat så kammar jag och borstar jag så att de är fina och får då med ganska mycket hår.
Använder en stålkam ("mirakelkammen") och en sådan där karda när jag borstar dem.
Erika, S*Amun Ra's
#3 - Mycket väl skrivet.
Pedagogiskt och vänligt. Tack för trevlig läsning.
Jag har som avsikt att duscha min tisse en gång i månaden. Är det nån som tycker det är för sällan?
Och det är mest för att hon ska vänja sig vid proceduren. Det blir nog ännu mer sällan när hon är mer van… 
Jag tycker inte hon är smutsig, luktar gott gör hon också. Putsar sig själv hela tiden. Hon är innekatt.
Det kan fastna lite blötmat under hakan ibland som hon inte riktigt kommer åt, men det brukar jag borsta ur när det har torkat…