Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett: 02-allmänt-ragdollsnack
Läst 8356 ggr
.m.m
0

Skillnader/likheter på brun och choklad

Jag har sett fler ragdolls på internet ( ofta via era hemsidor Glad ) än jag kan räkna.

Jag tycker den bruna colourpoint är så vacker, men det verkar mer och mer ovanligt att de är ljusa i kroppen. Dvs, man ser att kroppsfärgen blir mer och mer lik maskfärgen i avelsarbetet.

"Skaffa en choklad istället då" - fick jag som tips av någon. Där är kontrasten mellan mask och resten av kroppen stor. Jättevackert! Men är det inte så att de små chokladpralinerna inte har lika välutvecklad mask? Att den bara täcker nosryggen som bäst?

Jag vet att det inte står hur många nyanser ljusare kroppsfärgen bör vara på en brunmaskad i beskrivningen, men det är ju fantastiskt vackert när skillnaden är stor. Det är ju det som gör själva colourpointen så speciell…

Jag undrar - finns det några brunmaskade med stor kontrast kvar, eller är det helt bortavlat?

Och med chokladtissarna - finns det några som tar fram de med mer utvecklad mask, eller prioriteras det inte?

Är tacksam för all hjälp för att bena ut detta lite. Stor som liten. Och alla åsikter och synvinklar är välkomna. Glad Tack!

Cheeserica
0

Jag kan inte mycket om choklad då jag inte äger eller avlar på den färgen, men ville kommentera en annan sak. Det är ingen som "avlat bort" kontrasten mellan kropps- och maskfärg, det vore ju helt emot vår standard. :) Det är snarare så att vi inte kommit så pass långt i avelsarbetet ännu att vi fått lika bra kontraster på våra katter som t.ex. hos birman. All avel handlar om prioriteringar och vi har en lång väg kvar att nå, nog finns det katter med bra kontraster så det är bara att jobba vidare. :)

Däremot vet jag att vissa domare klagat på att katter varit för ljusa i kroppsfärgen (gäller nog främst blå) så att man inte kunnat se vitfläcksfördelningen och huruvida den är korrekt eller inte. I mina ögon är det ett "lyxproblem" och tycker inte egentligen att domarna gör rätt i de fallen. Det känns snarare som en feltolkning av standarden, där finns inget om att vi måste ha kontraster mellan kroppsfärgen och vitfläck.

Förutom dåliga kontraster så kan katter även ha dålig utmaskning, ojämn, blaskig, mycket spökmönster etc. Det finns mycket att jobba på som sagt. :)

---------------------------------------------------------------------------

Erica Osterman, S*Cheesericas ragdolls, Stockholm
Hemsida och blogg: www.cheeserica.com
Läs mer om ragdoll på www.ragdollklubben.com

---------------------------------------------------------------------------

.m.m
0

"Avlats bort" var väl fel uttryckt av mig. Ber om ursäkt. Tanken med ordvalet var mer "bortprioriterat", eller att man har prioriterat andra mer viktigare saker helt enkelt (som du skrev), om man så vill. :)

Tack för svar.

Marleene
0

Ett snabbt svar innan jag måste åka bort.

Choklad tar längre tid på sig än brun, vilket gör att masken kan se ut att enbart täcka nosryggen. Men med tiden kommer även den chokladmaskade katten att ha maskning i hela ansiktet.

Kontrasterna mellan points och kroppsfärg kan variera mellan katter, men nog tycker jag att det finns många bruna katter med riktigt bra kontraster.

Vad man också bör tänka på är att äldre katter ofta blir mörkare med åren och hos katter som är ute (i kattgård etc) så tenderar kroppsfärgern också att bli mörkare. Detta beror på att ragdollens färg är temperaturberoende. (kallt=mörkt)

Willenkatten
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

FörvånadHejsan!

Uttalar mig inte om choklad visavi brunt eftersom jag inte har någon chokladmaskad ragdoll o sett för få chokladmaskade överhuvudtaget.

Däremot kontrasterna mellan points o kroppsfärg tycker jag skall vara väldefinierade. Jag har en ung brun mitted hona, som är (eller har varit) mycket ljus i sin kroppsfärg med stor kontrast till pointsfärgen. Och fått nedslag på detta av domare på utställning som ville se henne mer utfärgad på ryggtavlan….

Jag vill i mitt avelsarbete jobba på en ordentlig kontrast i kroppsfärg viasavi pointsfärg, o det är så jag tänker fortsätta.

S*Willénkatten: KyssVi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !Kyss

Besök gärna min hemsida!

.m.m
0

Fin misse med bra kontraster tycker jag #4. :)

Men hur kommer det sig att domarna hellre ser ragdolls med mask och kroppsfärg närmre varann? Är det för att de inte vill att de ska bli för lika birman..?

#3 - det var fler saker i ditt inlägg som jag inte kände till. Tack för infon. :)

dara
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kan inte heller uttala mig kring choklad men här har jag en av mina avkommor (brunmaskad) som på bilden är kanske 1.5-2 år gammal med en fin kroppsfärg enligt mig, även om den inte är helt vit finns en TYDLIG kontrast