Hur ser ett "perfekt" V ut? (Bicolor)
Jag har en liten fundering vad gäller teckningen på bicolor.
Hur ska det vita V:et se ut för att vara "perfekt"?
Ni får gärna visa bilder på bra V:en 
Svårt att säga egentligen.
Så länge det är symmetriskt så är det väl rätt..
Se katten längst upp på denna sida till exempel.
Han har ett "V" som jag föredrar, dvs. de bredare "V:et".
Skickar med en bild på Herkules här som har ett smalare "V" än katten här ovan, men det är ju symmetriskt och korrekt.
Martina
Yataz
I FIFE standarden står inte så mycket definierat om V:et, bara att bicolour ska ha ett upp-och-nedvänt V.
I nån annan standard (TICA?) sägs att V-et inte får gå utanför ögonens ytterkant.
För att vara perfekt ska det åminstone vara symmetriskt, sen är det väl mera en fråga om tycke och smak om man tycker att V-et ska nudda ytter- eller innerkant eller gå mitt genom ögat.
Här är en bild på ett V som jag tycker om, det går nästan mitt genom ögonen och är symmetriskt även om det ser lite "taggigt" ut då hon ju är tabby.
Exempel på ett snyggt V (i mitt tycke) har ju SW'08 GIP S*Heros Disa… 

Jag gillar oxå mer "öppna" V. Tex. hela Heros D-kull tilltalar mej. Killen över mej här,ligger bra till
.
Men det är ju tack o lov helheten,och inte bara V:et som räknas.
Ta EP S* Heros Herodes tex. Han har INTE ett perfekt V. Men,sååå mkt. annat han har fått. Snacka om utstrålning! (han är dessutom Helonas bror
) Spana in honom på Trizzirags hemsida!

Jisses! Hur kunde jag glömma Filip???
Marie,DU har ju en,med ett kanonfint V.
Jag har sett honom IRL,så jag vet!
Åsa
Tack för alla era svar … oj, vad många fina "V" det finns
Och jag måste säga att många av de "V" som inte är korrekta är ju jättesnygga.
Jag gillar också lite bredare V, det är riktigt snyggt! Men hur fungerar det, måste en av föräldrarna ha ett brett V eller räcker det att det finns i släkten för att kattungarna ska kunna få lite bredare V….hur fungerar det?

Tja, jag vet inte riktigt. I USA har jag förstått att det ska vara helt symmetriskt men däremot inom FIFe spelar det kanske mindre roll. Hur som helst kan jag visa några olika V-varianter bland vår katter.
Bette Davis med den mer öppna varianten.

Swedish Crown Princess med något snett V. Men trots det har det ju gått bra i alla fall.

Och slutligen naturligtvis Candide. Ett synnerligen symmetriskt V. På bilden visar han tyvärrr inte detta. Blame the photographer. 

Tack än en gång för alla svar och fina kort!! Ni har helt underbara bicolor katter 
Det är så spännande med just bicolor, det finns så många fina varianter, ingen är den andra lik.
Jag blir bara mer och mer förtjust i just bicolor. Nu väntar vi bara att vår ev. hane ska föddas….det närmar sig
Så, snart hoppas jag också att vi har en blå bicolor kille här hemma 

Det här blev ju en jätteintressant tråd
Tack snälla ni för alla era fina bilder, ni har helt underbara katter. Snart hoppas jag också att jag har en bicolor här hemma 
# 20. Han är prins nu men blir snart kung. 
Och jag tycker att min Sissi har begåvats med ett helt perfekt V
Fast hon är ju tabby så det ser lite "taggigt" ut av den anledningen.
Jag tycker att det är finast när V'et går mitt genom ögonen på båda sidorna, och alltså är lite bredare. Men jag kan tycka att även lite mindre V'n är nästan lika fina om de bara är symmetriska eller näst intill iallafall… Tycker inte om V'n som är så små att de går ner över noskuddarna. Men även katter med mindre perfekta V'n kan vara alldeles underbart fina, förstås! 
Vi har en kattunge till salu - Välkommen in på hemsidan!
Hanna Tjärnström
S*Itchy Koo Ragdoll, Umeå
#23: Ja, din Sissi är helt underbar och jag har haft sån tur att jag har fått se henne live
Hon är som en liten docka. Och jag håller med om att hon har ett perfekt V. Jag gillar också lite bredare V.
Här kommer min blå bic tabby, Cinderella. Hennes V gillar jag. Jag vill inte att V:et ska gå alltför högt upp mellan öronen. Jag håller med #23 om att V:et helst ska gå igenom ögonen och i Cinderellas fall gör V:et det. Kunde kanske ha varit en aning bredare (mera som Sissis) men annars superfint 
Älskar dock våran bandit #2 trots att jag inte tycker att ett V ska se ut som Emperiors 
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------

Nu tar jag upp en gammal tråd!
Jag tycker det avgör en del hur stor vinkeln i V:et är, kan man säga så? Jag menar hur bred basen/nertill på V:et är. Det gör mkt för hur man uppfattar formen på exempelvis noskuddar tycker jag…
Även jag tycker mkt om de lite bredare V:na som många andra sagt. De som går genom ögonen. Men för mig är det inte bara det som avgör… vart mellan ögonen det vita går utan som sagt även vinkeln/bredden nertill i V:et. Hoppas ni förstår hur jag menar 

#29 Så himla fin <3 Så tycker jag ett V ska vara! 
I mina ögon också supersnyggt och perfekt V på Kookii.
Jag gillar min "kompis" V också
(Gunbertus Avalache)
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
Oj, oj vilka kungligheter i denna tråden.
Ursäkta min okunskap men…det här med att en bra bicolour ska ha ett upp och ned på vänt V i ansiktet. Menas det då V - som i bokstaven V, eller kan det påminna om ett V också?
Många populära bicolour ser mer ut att ha ett Y i pannan med det vita.
Även exempel på såna i denna tråd. Hur är det egentligen? Både V OCH Y? Eller är det bara en fri tolkning… 

#31 *LIKE*
Kompis 
Om V:et är för brett tycker jag att det slutar vara ett V och blir ett U istället.
# 31 Han är sååå söt och så lik sin syster, fast kille. Jag tror jag pussar sönder skärmen! 
S*Evenstar's
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Christina
# 32 Här har du ett Y, så ska de inte se ut i utställningssammanhang. Han har dock varit en jättebra avelshane med alla andra sina viktiga typmässiga egenskaper.
Så ska man avla ska man tänka på typ i första hand (och inte enbart titta på färg och V). Det bästa är förstås om de både har perfekt V och typ som många här har.
S*Evenstar's
Christina
# 36 - tack för svar och exempel. ståtlig herre.
Hur betraktas dessa (många) Y- kissar hos domarna? Är de feltecknade, blir diskade eller blir det endast avdrag och är ändå utställningsbara så att säga?
#31 - det var mig en riktig hjälte. Jag tror han är en av de snyggaste tabby bicolour jag har sett. I mina ögon (dock amatör) är det V:et också perfekt…
#33, #35, #37 Tack snälla <3 <3
# 37 Jag tycker hans V är väldigt snyggt och i mina ögon perfekt. Det går rakt genom ögat, dock ser det lite flikigt ut eftersom han är tabby som då alltid också har vitt runt ögonen.
,
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

#38 Jag tycker det kan va rätt fint med tabby V:n, det där spretiga ser ju nästan ut som eldflammor, eller som att det strålar från V:et
är ju ganska coolt när man tänker på det så!
Men visst, håller med..det kan ju förvilla ögat lite att se ut som ett oregelbundet V.
Du är för go Emilie <3 jag håller med dig helt och håller, gillar eldsflammor:))
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt

#31 Åh jag bara älskar honom
. Han får gärna bli min kompis 
Christelle-Sajtvärd för Maine Coon ifokus.
Besök gärna min hemsida: http://www.christelles.se/
#31 Mycket snyggt
#23 också mycket snyggt