Suprelorin på g.
Nu har det nått en bristningsgräns här hemma. Mina hanar har växt upp ihop och bott ihop sen de var 12 veckor. De blev könsmogna vid 5 respektive 6 månaer och har alltid varit bästa vänner, tills nu! Ena hanen, Sioux, får stryk av den andra, Adidas. Detta resulterar i proterster från både Sioux och Adidas, vet inte hur många gånger vi har fått tvättat täckerna. Nu orkar vi inte mer. Adidas ska därför få ett chip, suprelorin, så han ugnar ner sig och de kanske blir vänner igen. Tyvärr har jag ingen möjlighet att kastrera han än då jag inte har kunnat använda han än.
Funkar inte det kommer Adidas få flytta. Men vill gärna ha erfarenheter med suprelorin och andra hankatter. Brukar de hålla sams när den ena blir "kastrat"?
Suprelorin fungerer veldig bra . Jeg har 2 hanner som har vokst opp sammen og den ene satte jeg hormon chip på da han var ca 7 mnd , den virker fortsatt etter 8 mnd . Denne katten sprayet ned huset til min forvert men når han fikk chippen er det bare matmors seng som får unngjelde hvis han kommer seg inn på soverommet . I slike tilfeller har man ikke noe valg …. det er enten kastrering eller en hormon chip !! Chippen kan ta en stund før den virker - opp til 3 mnd og kan sitte i kroppen fra 6 til 12 mnd , men jeg vet om hannkatter som chippen har virket opptil 16-17 mnd før de kunne parre igjen .
Mine 2 hanner begynte også å slåss mye når de begynte å få hormonelle balanser og chippen stoppet den som var mest hornonell og sjefete så jeg anbefaler dette produktet hvis man har problem med hanner ! Men det er bestandig en risk på at hannen kan bli steril også ….. det er ikke gjort nok forskning på dette og preparatet er mest brukt på hunder .
Suprelorin har blivit väldigt mycket använt även till katt, speciellt hanar, men även i vissa fall honkatter.
Jag tycker du gör helt rätt i den situation du har hemma!
Vore spännande få höra fortsättningen, hur det går med killarna o om situationen blir bättre o hur lång tid det tar!
S*Willénkatten:
Vi planerar ljuvliga ragdollkattungar i vinter !
Tyvärr blev det inget chip utan han får gå på foder. Veterinärena här omkring har aldrig hört talas som att det går på kat och det är tydligen inte godkännt på katt än så de tyckte jag skulle åka till ett annat ställe och eftersom Adidas HATAR att åka bil och blir oerhört stressad kommer det bli bättre att sätta han på foder.
Sen har jag tid på mig att försöka få tag i studer och sånt till senare (Sioux kommer förmodligen få ett senare)

Vet av egen erfarenhet att de flesta veterinärer ej hört talas om det på katt, men be dem ringa till leverantören av Suprelorin. Det gjorde min och efter det så var de positiva och villiga att sätta in det.
Har satt min hane på suprelorin för snart exakt ett år sedan och nu börjar han utveckla mer fertilbeteende så antar att han kommer vara fertil snart igen.
http://www.svidjas.se
Nu har jag fått de att prata med en ansvarig. Det går att sätta in men ingen kan garantera att de kommer bli fertila igen, det berro på individen med. Så Sioux kommer få ett sen när hans planerade parningar är slut.
Blev han lugnare av ett chip?
Ja han blev mycket lugnare men inte sövd, han blev som en kastrat.
Jo dem säger det men när jag kollade studier i Tyskland (bara kollade på amatörnivå) så verkade det mer som att katter kan vara infertila i uppemot 24-28 månader och att man då tror att dem har blivit infertila när i verklighet medlet inte slutat verka än.
http://www.svidjas.se
Hmm intressant. Går nu och väntar på att de "första" hanarna ska para igen så man få se om de kan para igen :P Skulle vara bra för min hane då jag känner att han har mer att ge men just nu är han så stressad av att vara okastrerad att jag måste hitta en lösning.
Jag som Skogisägare kan tipsa om att ta kontakt med Hälso och Avelsrådet på Skogkattslingan. De har en gedigen undersökning i detta ämne.
/EvaS
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se