Vad kostar uppfödning?
Hej! Vilken tyrevlig sida
Jag har haft många katter tidigare och varit jourhem åt många hemlösa katter. Har även haft dräktiga honor som haft sina kullar hos mig.
Nu funderar jag på att skaffa mig en ragdollhona främst till sällskap men även att ta några kullar på.
Har några frågor om kostnader.
Min tanke är ju inte att tjäna pengar på att avla men jag vill ju heller inte bli ruinerad. Går man +/- noll eller?
Vad är det som kostar och hur mycket?
Andra tips till en nybörjare inom ragdoll?
MVH Camilla
Nja, jag har på 4 katter och 1 kull gått runt 50000:- minus, det kostar med veterinär, hälsokontroller, vaccinationer, inköp av nya katter, lån av hanar, försäkringar, utställningar, mat, kattsand, transporter osv…
Det är rätt svårt att gå +/- noll i början av en uppfödning vad jag har uppfattat iaf. Men sen så är det ju en hobby och inget jobb heller så. Pengarna i mitt fall har ingen betydelse alls utan det får kosta det de vill.
Kan dra upp några siffror:
Ultraljud av njurar och hcm (sjukdom hos ragdolls) ca 2000:-
Vaccination och chippning av kattunge och veterinärbesikting (viktigt för en kattunge) ca 1000:- per kattunge
försäkring: ca 1000:- - 2000:- per katt beroende på försäkring och uppfödarrabatt m.m.
Inköp avelshona: ca 8500:- och uppåt
Lån av hane: ca 1500:- parningsavgift och sen ca 1000-2000:- per kattunge i kattungeavgift, tänk på att en kull kan bli 11 kattungar, då blir det dyrt ibland.
Stamnamn:1500:- (engångskostnad)
Registrering av kattungarna i SVERAK ej äldre än 3 mån(då får du en stamtavla med): 200:- per katt
Mat. ca 1000:- per dag (för mig)
Veterinärkostnader: 1300:- och uppåt per år (för mig, oftast bara kontroller då jag är nojjig av mig men detta kkan bli dyrt, alla försäkringar täcker inte alla sjukdomar osv..)
Medlemskap i kattklubb: (annars får du inte registrera en kattunge pch få stamtavla) ca 300:- och uppåt
Utställning: (För att få din katt bedömd och träffa andra uppfödare) ca 300:- per katt och dag, tänk på resekostnader också.
Sen så tillkommer allt övrigt, klösträd, drickfontäner, övrigt material till när honan ska föda sina kattungar som mjölkersättning, pipetter osv och här kan summan dra iväg.
http://www.svidjas.se
En sak att påpeka där, Sverak har höjt avgiften. Så innan du har haft två kullar kostar det 300kr/kattunge. Sen när du har haft 2 kullar kan du gå Sveraks uppfödardiplomering och då kostar det 200kr/kattunge.
Mjölkersättningen kostar 199kr/burk (iaf hos mig) och räcker bara en vecka till EN kattunge. Och så nya sprutor varje vecka ungefär, mina blir sega efter en vecka och då är det risk att man får ner mjölken i fel strupe. (har 3 olika nappflaskor men Bailys ville endast ha spruta med liten napp på)
Jag är ny uppfödare, jag förstår så pass mkt som att man måste ha ett sparkapital. Men att gå 50 000 minus/kull är inte det lite väl mkt?
Ibland får jag känslan av att man som ny inte är riktigt välkommen, jag hoppas ju att jag har fel, men jag får känslan av att det är lite skrämselpropaganda. Absolut inget illa menat mot varken #1 el.#2. Förstår verkligen att det kan dra iväg om kattungarna behöver mjölkersättning el vid ev. snitt o komplikationer. Allt ovanstående har även jag räknat in, förutom mat 1000 kr/dag som jag inte riktigt förstår hur du menar #1??
Vill absolut inte göra ngt påhopp men skulle vilja höra lite mer om det positiva med att vara kattuppfödare, för nog måste väl det positiva överväga??
Tycker dock att det är viktigt att man har allt ovanstående med i beräkning!
Hoppas inte ni tar illa upp, vill bara påminna lite om hur det känns när man är ny 
Mvh Sandra
SE*Anamiacat´s La Perm-uppfödning
Den underbara, snälla, lockiga, otroliga kattrasen
SE*Anamiacat´s
http://anamiacats.weebly.com
Vad menar du 1000:- per dag för 4 katter ???
Jag är också helt ny kattuppfödare och har ännu inte haft nån kull. Kostnaderna hitills för mej har varit inköp av avelskatter, 3 st och alla tillbehör som man behöver, ca 30.000:- Sen har jag även hunit med att testa ena katten och testerna kostade 3800:- Utöver det är det försäkringar och matkostnader så jag tror att #1 menade att inköp + allt som tillkommer med tester, försäkring, mat osv. och att dom har haft en kull så är kostnaden - 50.000 hitills.
Jag har tidigare erfarenhet av hunduppfödning och VET att man håller på med uppfödning för att man är intresserad och absolut INTE för att tjäna pengar. 
SE*Wandullan´s
Hemsida: http://wandullan.com
#5 jag förstår att man inte sysslar med kattuppfödning för att tjäna pengar. Frågan är mer hur mkt det kostar??
Givetvis har man ett brinnande intresse, men det hade varit kul att höra allt positivt som gör att man fortsätter
(menar då inte pengar)
SE*Anamiacat´s
#6 Eftersom jag inte har haft nån kull än så kanske jag inte är rätt person att svara dej då men jag ville bara berätta vad jag hitills har haft för kostnader. 
SE*Wandullan´s
Hemsida: http://wandullan.com
Jag har heller inte haft ngn kull ännu o har än så länge också endast åkt på kostnader.Men hoppas att det ska jämna ut sig liiiiite, men det är såklart endast en förhoppning 
Jag undrar ändå hur #1 menar med 1000 kr mat/dag?
SE*Anamiacat´s
#4 självklart ska det vara per månad men då köper jag rätt mycket "lyxmat" till dem. (jag jobbar och hinner inte svara så snabbt om ni undrar varför svar dröjt.)
Ja 50000:- back är inte att jag har förlorat pengar men det är vad mina katter har kostat mig sedan jag startade min uppfödning, dä räknar jag in alla kostnader på dem under 3 års tid.
Det kostar mycket, det får man räkna med, jag är inget extremexempel. Tänk vad det kostar att ha andra hobbies, ex hästar som är ett av de dyra
#6. Tror det positiva som gör att många fortsätter är att se "frukterna" av sin avel och all kärlek dessa små kattungar ger, både under uppväxttiden men också hos sina nya hussar och mattar. Jag tror att de flesta som börjar som uppfödare har ett mål, en inre bild om den "perfekta" katten som de vill nå fram till med sin uppfödning.
Visst kan det se ut som att uppfödaren "tjänar" mycket när en kattunge säljs för 5-6-7 tusen kronor men varje kattunge ska vara dubbelvaccinerad, chipmärkt, ha stamtavla, veterinärbesiktigad innan leverans. Dessutom kostar "tillverkningen", dvs. lån av avelshane (oftast en "startkostnad" och sedan en kostnad per kattunge).
Som uppfödare ska du ha stamnamn (f.n. 1500 kr) och vara medlem i en kattklubb (runt 300-400 kr per år beroende på vilken klubb du väljer).
Avelshonan kostar i inköp, ska vara försäkrad (och uppfödningen ska vara försäkrad), veterinärtester, mat, sand, leksaker, klösträd osv.
Avelshanen kräver förutom ovanstående ofta ett eget "hanrum" eftersom han troligtvis/vanligtvis strilar när han är könsmogen = kostsamt för ägaren och behöver eget rum vid parning. En avelshane ska gärna ställas ut flera gånger för att vara intressant att låna = kostnader för ägaren.
Som #9 skriver så kostar alla hobbies pengar. Frimärkssamlingen kostar, för du vill självklart ha de mer unika frimärkena, modelljärnvägen kostar osv. Startar man en kattuppfödning med tron att man får plus på bankkontot ska man nog rätt snabbt fundera på någonting annat. Har man TUR går det plus/minus noll, men det är inte heller något man ska ta för givet.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
#10 Det var ett mkt bra svar, ungefär så jag tänkt oxå. Tycker bara det är lite tråkigt att det alltid ska pratas om pengar när det pratas om denna hobby. Det för ju med sig så mkt kul oxå som gör att man vill fortsätta 
#9 Då förstår jag bättre (1000/mån) 
Tycker dock att det är bra att kostnaderna ovan näms så att alla nya får ett hum om vad det handlar om. Jag för min del hade räknat med det långt innan jag fick mitt stamnamn. Har som sagt ännu inte haft ngn kull o endast gått minus ekonomiskt, men så mkt plus känslomässomässigt 
Vi får ju inte glömma att en del av kostnaderna kostar varje vanlig kattköpare oxå o jag för min del skulle inte kunna vara utan katterna, uppfödare eller ej 
SE*Anamiacat´s

Hej
är ny här o fortfarande kattlös tills den rätta dyker upp såklart :) Forumet är en sida som jag återkommer ofta läser de mesta utan att kommentera men nu bara måste jag fråga ;)
Har en liten undran om att allt man läser om avel och nybörjare som vill börja med avel får nästan svar gällande katthonan om priser o komplikationer ..
Hur ser de ut för hankatts ägare med avelshanar?
Vilka kostnader har ni m.m
(nyfiken av mig o vill gärna veta)
Ha en suverän dag
Mvh
Anneli
Okej, har läst en hel del i detta forum, tillräckligt för att veta att jag nu kommer bli påhoppad.
Väldigt mycket av de kostnader ni räknar upp stämmer såklart, men dom flesta har man som kattägare, inte som uppfödare.
Har aldrig riktigt förstått varför vissa raskatter kostar 3-4000 medans andra mycker mer.
Har inte alla uppfödare samma kostnader?? (förutom uppenbarligen inköp av katt).
En kattunge (om inget går fel) borde kosta ca 2-3000 kr att föda upp.
Det känns , och särskilt i ragdoll världen, att ni uppfödare vill skrämma upp nya från att börja föda upp.Det är visserligen bara min känsla.
# 11.
Helt rätt. Mycket skrämselpropaganda blir det i såna här trådar. Men jag tror inte att de är för intet. Kommer nya uppfödare och sedan en liten bit in på vägen är tvungen att sälja, avliva sina djur för att det någonstans brustit i ekonomin, så är det oerhört tragiskt…
Du säger också något annat tänkvärt. Man bör ju minst Älska katter och sin ras för att ens överväga uppfödning. Och det intressanta (i alla fall för mig som "bara" är läsare) är vilka kostnader som tillkommer utöver de "vanliga kattägarkostnaderna". Inköp av katter skulle man (förhoppningsvis) gjort ändå. Att katten kostar 5000 extra borde bli kostnaden som skiljer uppfödningskostnaden med kattägarkostnaden. Sand, mat och annat diverse… ptja.. det går ju åt ändå. 
#10. Du benade ut en hel del. Tack för intressant läsning. 

Det att vissa kostnader är samma som för en som har katterna till enbart sällskap tycker inte jag riktigt stämmer. Att man ändå skulle köpt katterna och de såklart ändå ska ha mat, sand mm.
Som uppfödare köper man in katter lite då och då för att utveckla sin avel. Som enbart kattägare så hade man kanske köpt in en eller två katter och det hade varit den engångskostnaden i inköp.
Men som uppfödare har man den engångskostnaden oftare samt all mat, sand mm som man inte haft extra om man inte behövt köpa in dessa nya katter. Eller kanske så sparar man en kattunge för avel i kullen och då går man ju "miste" om den köpesumman. Då har man lagt ut alla dessa kostnader utan att få dem "tillbaka".
Sen så har man ju alla tester som även ska göras på den nya katten, och avels försäkring mm. som måste göras varje gång man får en ny katt i katteriet. Vilket man inte kanske hade haft om man varit en "vanlig" kattägare.
Så jag håller inte riktigt med om att man ändå skulle haft dessa kostnader. eller att extra kostnaden för att få en avelskatt (ex +5000kr) enbart ska räknas in.
Tänker jag fel?
Nä, jag håller med dig helt och hållet #15
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
#13 är nog lite i underkant..
Ev parningsavgift på 1000-1500 kr /kull
Ca 1200-1800 kr/kattunge i avgift till pappa katt
Individuell försäkring från 6 veckors ålder (har iallafall jag på mina) ca 600 kr/kull
Mat - ca 3000 kr / kull
Kattsand - ca 1000 kr / kull
Leksaker - blir alltid några extra… säg 600 kr
Stamtavla 200 kr/kattunge
Vaccin/besiktning/ID av kattunge - ca 6-800 kr/kattunge
Avmaskning - ca 80 kr/kattunge
Och sedan ska man hoppas att förlossning går bra och att alla kattungar ökar i vikt normalt så man slipper komplikationer för då kan listan göras lång. Jag har lyckligtvis sluppit tråkigheter men det är inte helt ovanligt, med tex kejsarsnitt.
Du ska ha avelsförsäkring på dina avelsdjur utöver den vanliga försäkringen på liv/veterinär.
Alla hälsotester på avelsdjuren - ca 3-4000 kr/katt
ja listan kan göras lång, men jag vill tillägga att uppfödning är en helt underbar hobby och är värd varenda krona!! Tror bara att alla uppfödare vill göra andra uppmärksamma på att det verkligen inte är nån vinstverksamhet vi håller på med utan man gör det av kärlek till katterna och den stora glädjen i att få vara med om det underbara att se en kull kattungar födas och växa upp till egna underbara individer!
Det är så många som tror att vi uppfödare "tjänar en massa pengar" men så är det verkligen inte. Dessutom lägger man ju ner en hel massa tid också (med glädje så klart) men det kräver en hel del jobb att föda upp katter.
Jag önskar er nyfikna all lycka till med era uppfödarplaner!! Det är fantastiskt roligt även om det ibland även kan vara väldigt känslosamt och energikrävande så klart!! Men jag skulle inte byta bort det för nåt i världen!! 
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
#17 Riktigt bra skrivet
Tack!!! Blir så glad över att du även beskriver vad som driver dig som uppfödare o att du välkomnar nya!! Samtidigt som du tar upp att det inte är ngt lönsamt pengamässigt. Jag har aldrig gett mig in i detta för att tjäna pengar, även om jag kan bli lite rädd ibland över hur mkt pengar jag kan förlora. Men som sagt det får kosta som en hobby kostar o ibland t om mer. Det är kärleken till rasen o katterna som driver en!! Men det är så kul att höra när vi nya välkomnas 
SE*Anamiacat´s
Det var jättebra skrivet Carro
.
Naturligtvis välkomnar vi er nya! Det var inte så många år sen jag själv var ny.
//AC
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
#18 klart ni är!! Seriösa, nya uppfödare välkomnas alltid :D
Som AC (#19) skriver, det är inte såå många år sedan vi var nya själv!
Jag har hållt på med ragdoll nu i 10 år, uppfödning sedan 4. En ljuvlig ras som är starkt beroendeframkallande!
Kattungar planeras under 2012
Caroline Arvidsson
Diplomerad Uppfödare
S*RagGorgeous Ragdolls, Stockholm
Hemsida: www.raggorgeous.se
Självklart är nya uppfödare välkomna och jag ville inte framstå som att jag försökte skrämma bort folk, jag berättade bara vad det har kostat mig då det var det tråden handlar om.
Bra skrivit #17. 
Och vilken uuunderbar liten sessa. 

Tycker med att det var väldigt bra skrivet Carro
Så duktig på att formulera dig 
Var väligt kort i mitt meddelande kännde jag nu :P Jag ser alltid nya uppfödare är välkommna. När jag kom känndes det som man blev motarbetad, men sen hittade man de uppfödarna som ville hjälpa en att komma igång riktigt.
Jag håller själv på försöka värva nya uppfödare :)
Vad kul att höra #25 att du vill se fler uppfödare 
Precis min känsla tyvärr att man inte alltid välkomnas som ny!!
Låter hoppfullt att det finns uppfödare som välkomnar en 
SE*Anamiacat´s
Jag hoppas ni inte tror detsamma om mig.
#27 Absolut inte menat till ngn ovan
, utan mest en känsla av att man inte är så välkommen som ny, kanske ligger känslan där för att man är lite osäker o behöver lite hjälp av alla duktiga erfarna uppfödare. Då känns det tyvärr ibland mer som att man inte ska komma o tro att man kan o vet ngt om Ragdollen. Men intresset är stort o aldrig blir jag fullärd 
Inte menat som ngn pik åt ngn utan bara lite om hur ensam man känner sig som nybörjare!!
Mvh Sandra
SE*Anamiacat´s

Jag följer ofta det här forumet och känner att det är skönt att det inte är samma otrevliga påhopps-stämning här som på en del andra kattforum. 
Jag tror alltid att man vinner mest på att vara prestigelös och ödmjuk inför varandra.
Vi kan alla lära av varandra, nya som gamla, erfarna som nybörjare.
Med samarbete kommer man allra längst och genom det kommer ragdollen att fortsätta vara en riktigt trevlig och härlig katt och vi ragdollälskare kan känna oss trygga med varandra. 
#29 Så sanna ord 
SE*Anamiacat´s