Ny kattunge hjälp!
Vi har nu fått hem vår nya kattunge en liten ragdolltjej på 12 v. Hon har bara varit hos oss sedan torsdag. Jag trodde Nico skulle bli jätteglad. Han är 10 månader och stor ragdoll, stora tassar och vassa tänder. Smilla är så liten och petit och har så små tänder att hon kan ju inte skada någon. Hon morrar och fräser mot honom så hon är ganska kavat. Nu har Nico börjat med att bita henne i nacken och lägga sig på henne, han är kastrerad och jag tror inte att det är det han tänker på, jag undrar om det är typ dominans att han vill visa vem som bestämmer. Hon skriker när han gör så här och jag tar bort honom för jag är rädd att han skall skada henne. Han jamar och pratar iett och låter som en duva, går efter henne hela tiden och håller koll på henne. Gör jag rätt som låter dem göra upp men ta bort honom när han är för hårdhänt eller hur skall jag göra. Tacksam för hjälp, jag ville ju bara att han skulle få en liten kompis.
Hej Susanne,
Härligt att Nico fått en kompis! Jag tror du måste ge dem tid. Det är en stor omställning för honom att få en till i sitt revir samtidigt som han förmodligen är nyfiken. Han måste på något sätt mästra henne och därför kliver han på henne för visa att "här bor jag"! Det kommer nog att gå över.
Däremot måste ni förstås se till att den lilla tjejen och Nico gör upp på ett sätt som ni övervakar. Ingen får komma till skada! :)
Ni kan snabba upp processen genom några enkla grejer:
* Ha två kattlådor.
* Minst två mat- och vattenskålar.
* Gnugga dem båda med samma filt så de snabbare luktar lika.
* Uppmuntra dem till att leka tilsammans, mysa tillsammans osv…
Finns fler tips som andra säkert skriver här. Jag måste jobba vidare! :)
Kul att Nico fått sällskap och lycka till, Ring om du vill! :)
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------