Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 5409 ggr
Lusthan
0

Svart Ragdoll?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har publicerat denna i kattforumet redan men tänkte att det kanske skulle kunna finnas något mer tips den här vägen så jag testar.

Jag är lite nyfiken. Det är så att för cirka två år sedan så ringde socialtjänsten till oss och frågade om vi ville vara jourhem för en katt under två veckor ungefär. När de här två veckorna var slut visade det sig att ägaren inte längre ville ha katten och vi fick den om vi ville. De sa att det var en raskatt, en ragdoll och att det fanns stamtavla men den har vi inte fått för de hittar den inte. Jag som har lite koll på läget började såklart kolla upp rasen för skoj skull och insåg att helt solida svarta ragdolls finns det inte många utav, särskilt inte här i Sverige. Katten var inte id-märkt heller för den delen. Jag har också kontaktat några få uppfödare utav ragdoll för att kolla om det sålts någon solid här i sverige under 2007, vilket det inte hade gjorts. Han har flyttat runt cirka 4 gånger under sitt första år, han verkar inte ha blivit väl omhändertagen och den eventuella stamtavlan är borta. Jag tvivlar starkt på att det kan vara så att han faktiskt är en ragdoll men tänkte om någon tycker om lite detektivarbete eller vet något som jag inte vet så skulle det ju vara kul och se. Han har bott i dalarna under en period och bor nu i Örebro. Kan hända att han kommer ifrån dalarna ifrån början men det är ingen garanti. När man läser om ragdolls så stämmer pälsen (förutom färgen) och delar av beteende/humör in på hur en typisk ragdoll är. Jag vet inte hur det är med utseende i övrigt. Det är jag för dålig på tyvärr. Finns det en chans att han kan vara ragdoll ändå? En solid ragdoll. För mig spelar det för övrigt ingen roll, han är lika underbar vår Bruce ändå. :)

LittleSweeties
0

Du har pm…. Glad