Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3796 ggr
sturee
0

Piper mycket!

Hej hopp!
Har en liten fundering kring min kisse. Han piper mycket, (ja, piper. Han låter fortfarande som han gjorde som liten kattunge, beror på vad? :P)
Han piper när man kommer hem, men slutar när man tar upp honom så han får pussas lite.
Men de som är lite jobbigt och som jag skulle vilja bli av med så att säga är att så fort man går i in köket piper han gärnet! Fast han har mat i skålen. Jag ger honom då och då en skinkbit som han älskar och ett par ggr i veckan blötmat. Jag antar ju att det är detta han piper efter då han är väldigt matglad ;) han slutar när han fått nått nämligen, oftast iaf :)
Är detta något man kan göra åt?
Ibland piper han som en galning nämligen.

Svidjas
0

Det låter som att han tigger efter skinka, katter kan vara riktigt galna när det gäller att tigga, min kära svärmor gav mina katter räkor i köket vilket innebar att jag hade en hankatt (då var han 7 månader) som varje gång jag gick in i köket skrek som en galning eftersom han lärt sig att bara han gör det så får han en räka.

Göra något åt, ja jag är ingen kattpsykolog men jag slutade helt med att ge han godsaker i köket, fick han en godsak så låg den redan i hans matskål, han gav upp tillslut men kan fortfarande vara lite gnällig i köket. Har katter väl fått nått en gång så har dem svårt att "glömma bor det"

http://www.svidjas.se